printlogo


کد خبر: 290714تاریخ: 1403/6/8 00:00
نمایشگاه مد و لباس جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در عشق‌آباد افتتاح شد
مشترکات فرهنگی 2 همسایه

گروه فرهنگ و هنر: نمایشگاه مشترک مد و لباس جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور قربان مرادعلی‌یف معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان، علی‌اکبر بازوبندی معاون سفیر کشورمان، نوید رسولی رایزن فرهنگی، یونس نفس‌اف رئیس خانه مدل وزارت صنایع نساجی ترکمنستان، دیپلمات‌های کشورهای مختلف، نمایندگان برندهای پوشاک 2 کشور ایران و ترکمنستان با حضور شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها، در سالن نمایشگاهی آکادمی هنری ترکمنستان در شهر عشق‌آباد افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه قربان مرادعلی‌یف ضمن خوشامدگویی به میهمانان و با اشاره به اهمیت برقراری روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی ترکمنستان گفت: امروز، افتتاحیه نمایشگاه مشترک مد و لباس جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان نیز که به منظور معرفی لباس‌های ملی و محصولات نساجی 2 ملت دوست برگزار می‌شود، حائز اهمیت است. این رویداد به بسط و گسترش همکاری بین 2 کشور و رشد و توسعه هر چه بیشتر روابط دوستانه 2 ملت کمک بسزایی خواهد کرد. وی با اشاره به برخی رویدادهای مشترک فرهنگی 2 کشور و ابراز امیدواری نسبت به بسط و گسترش همکاری‌ها، افزود: در حال حاضر برای رشد و توسعه همکاری‌های فرهنگی بین ترکمنستان و ایران فعالیت‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در مناسبت‌های بین‌المللی که در ترکمنستان و ایران برگزار می‌شود، هنرمندان 2 کشور نیز فعالانه شرکت و تبادل تجربه می‌کنند. همه این مناسبت‌ها و سفرها نشانگر رشد و توسعه هر چه بیشتر روابط دوستی بین 2 ملت ایران و ترکمنستان است. در ادامه علی‌اکبر بازوبندی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از طرف مجتبی روزبهانی سفیر کشورمان به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به توسعه روابط 2 کشور در عرصه‌های مختلف گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با تدبیر مقامات عالی 2 کشور، روابط ایران و ترکمنستان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی رو به گسترش بوده است. ما ایمان داریم که چشم‌انداز این روابط با عنایت به مشترکات فرهنگی، دینی، تاریخی و تمدنی فراوان بین 2 دولت و 2 ملت و همچنین تدابیر حکیمانه و رهنمودهای داهیانه رهبران جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، مثبت، سازنده و رو به گسترش خواهد بود. معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان افزود: برگزاری مراسم و رویدادهای فرهنگی بویژه برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی به شناخت بهتر و تعمیق ریشه‌های مشترک 2 کشور کمک می‌کند. علاوه بر این، نمایشگاه‌های اینچنینی می‌تواند به گسترش مناسبات اقتصادی و افزایش تعاملات تجاری 2 کشور بینجامد.
بازو‌بندی با اشاره به اهتمام 2 کشور در حفظ ارزش‌های فرهنگی اظهار داشت: اهتمام 2 دولت جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به حفظ آداب و سنن تاریخی و فرهنگی خود در برابر تهاجم فرهنگی و تبلیغات مدرنیته غربی، ستودنی است. وظیفه ما به عنوان مردمانی که در این روزگار زندگی می‌کنیم و به عنوان بخشی از دولت کشورمان، این است که میراث فرهنگی و تمدنی خود را حفظ کنیم و آن را به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. برگزاری چنین نمایشگاه‌های فرهنگی، بویژه با موضوع مد و لباس می‌تواند ضمن کمک به حفظ ارزش‌های فرهنگی، درک 2 ملت را نسبت به مشترکات فرهنگی و ارزشی یکدیگر، افزایش دهد.
معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان ضمن تشکر از دولت ترکمنستان بابت میزبانی نمایشگاه مشترک مد و لباس، ابراز امیدواری کرد چنین نمایشگاه‌هایی با موضوعات مختلف فرهنگی، در 2 کشور ایران و ترکمنستان بیشتر برگزار شود تا شناخت و همدلی مردمان 2 کشور بیشتر و بیشتر شود.

Page Generated in 0/0060 sec