printlogo


کد خبر: 290717تاریخ: 1403/6/8 00:00
جروزالم‌پست: عملیات اربعین با تمدید حالت آماده‌باش در مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی به دستاورد بزرگی برای حزب‌الله لبنان تبدیل شد
شمشیر داموکلس بالای سر اسرائیل

پس از عملیات اربعین که به عنوان مرحله نخست پاسخ حزب‌الله لبنان انجام شد، تحلیل‌های بسیاری درباره ابعاد حمله و دستاوردهای آن مطرح شد. بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جهان درباره تاثیر عملیات انتقام‌جویانه حزب‌الله لبنان مطالب مختلفی را مطرح کردند اما در این میان واکنش رسانه‌های داخلی رژیم صهیونیستی جالب توجه بود. جروزالم‌پست تنها کمتر از 48 ساعت پس از عملیات اربعین حزب‌الله و سانسور شدیدی که به دستور مقامات امنیتی اسرائیل برای رسانه‌های رژیم تعیین شده بود، این عملیات را دستاورد بزرگی برای حزب‌الله لبنان معرفی کرد. طبق ادعای جروزالم‌پست، حزب‌الله موفق به تمدید حالت آماده‌باش در مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی شده است. این دستاورد در شرایطی رقم خورد که مدت زمان زیادی از وعده انتقام حزب‌الله لبنان به دلیل حملات تروریستی اسرائیل به ضاحیه بیروت گذشته بود و دستگاه اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی که تصور حمله در روز اربعین را نداشت در شناسایی و پیشگیری از این عملیات شکست سنگینی را متحمل شد. پس از شلیک 340 راکت و تعداد قابل توجهی پهپاد به مواضع نظامی و بویژه پایگاه گلیلوت که مقر واحد 8200 رژیم صهیونیستی در آن قرار دارد، مقامات رژیم صهیونیستی رو به جنگ روانی آورده و در مرحله اول با سانسور شدید رسانه‌ای و سپس انتشار گسترده مطالب دروغ و جنگ روانی، سعی در دستاوردسازی به نفع خود داشتند. مقامات ارتش اسرائیل در ادعایی دروغین مدعی دفع موفق حملات و سرنگونی تمام پرتابه‌های حزب‌الله لبنان شدند و حتی در مواضعی جسورانه مدعی نابودی بخش قابل توجهی از لانچرهای موشکی حزب‌الله در جنوب لبنان شدند؛ ادعاهایی که با توجه به پرتاب 340 راکت و تعداد قابل توجهی پهپاد و همچنین انتشار تصاویری از اصابت‌‌ها که از دستگاه سانسور رژیم گذر کرده بود، منتفی است. از طرفی سخنان سیدحسن نصرالله که در آن هدف اصلی این عملیات را حمله به واحد 8200 عنوان کرد، نشان دیگری از شکست اسرائیل در مقابل فشار حزب‌الله لبنان بود. واحدی که مسؤولیت پیش‌بینی و اخطار حمله به اسرائیل را بر عهده دارد در شرایط آماده‌باش از ترس حملات حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و ایران نتوانست درست عمل کرده و خودش هدف حملات قرار گرفت و این شکست در شرایطی رخ داد که از تسلیحات مخفی حزب‌الله لبنان مانند موشک‌های بالستیک در این حملات استفاده نشد. 
از طرفی واحد اطلاعات ارتش صهیونیستی که پس از 7 اکتبر 2023 به دنبال احیای وجهه خود بود، پس از عملیات «اربعین» در دستیابی به این هدف شکست سنگینی خورد. ترورهای متعدد رژیم اشغالگر که فرماندهان مقاومت فلسطین، لبنان و جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته، با هدف ایجاد روحیه یأس و ناامیدی و همچنین تحمیل فشارها به حماس در میز مذاکره است اما تا امروز این فشارها تاثیری در راهبرد محور مقاومت و تعهد آن به مساله فلسطین ایجاد نکرده است.
* تداوم فشار، دستاورد بزرگ عملیات
حفظ فشار حزب‌الله لبنان بر زندگی اقتصادی، امنیتی و حتی سیاسی صهیونیست‌ها دستاورد بزرگ این حمله بود. پس از اقدام به ترور فؤاد شکر، از فرماندهان بزرگ حزب‌الله لبنان و همچنین ترور اسماعیل هنیه در کمتر از 24 ساعت توسط رژیم صهیونیستی این تصور وجود داشت که نوعی بازدارندگی برای اسرائیلی‌ها به دست آمده و دست بالا را در معادلات جنگی در جبهه شمال به دست آورده است اما با رویکرد محور مقاومت مبتنی بر پاسخ مستقل و در بازه زمانی طولانی‌مدت، فرآیند جنگ برای ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه شمال را فرسایشی می‌کند؛ راهبردی که تلاش نتانیاهو و کابینه افراطی وی برای خروج از فشار را ناکام گذاشت. بنیامین نتانیاهو که تا پیش از این به دلیل انتخاب یحیی سنوار به رهبری حماس و شکست مذاکرات میان مقامات رژیم و رهبری سیاسی حماس مورد انتقاد جدی  قرار گرفته بود، اکنون تحت فشار شدید انتقام محور مقاومت قرار گرفته و تحت این فشار زندگی اقتصادی و امنیت جانی شهرک‌نشینان شمال سرزمین‌های اشغالی در اسارت حزب‌الله لبنان قرار دارد. این وضعیت با توجه به سخنان سیدحسن نصرالله در سخنرانی روز عملیات اربعین نیز مورد توجه قرار گرفت. نصرالله در سخنان خود اعلام کرد اصابت پرتابه‌ها به اهداف مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت نیاز مرحله بعدی عملیات نیز انجام خواهد شد. پیش از این نیز حزب‌الله لبنان عملیات اربعین را مرحله اول انتقام نامیده بود و این رویکرد نشان از حفظ فشار بر گلوی اسرائیلی‌ها در جبهه شمال دارد. علاوه بر آن بیانیه انصارالله یمن و مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره پابرجا بودن وعده انتقام و رویکرد ضربه تک به تک به رژیم صهیونیستی نشان از اعمال فشار شدید محور مقاومت بر نتانیاهو دارد. از سوی دیگر بی‌نتیجه ماندن مذاکرات غیرمستقیم حماس با اعضای کابینه نتانیاهو و افزایش اعتراضات داخلی علیه اقدامات شخص نخست‌وزیر پس از کشف اجساد 6 نفر از اسرای صهیونیست، فضا را برای صهیونیست‌ها به تنگنا رسانده است. رژیم صهیونیستی با توجه به عملیات اربعین ناچار به نشان دادن جدیت خود در مذاکرات آتش‌بس است. البته میزان حمایت ایالات متحده نیز در شرایط صهیونیست‌ها موثر خواهد بود اما تجربه چند ماه گذشته و رویکرد دولت آمریکا بارها نشان داده است قطع حمایت و تحت فشار قرار دادن رژیم اسرائیل برای توقف جنایات علیه مردم غزه گزینه آخر آنها خواهد بود. تداوم فشار مقاومت به امنیت و اقتصاد رژیم صهیونیستی و پاسخ مستقیم به اقدامات تروریستی و هنجارشکنانه آنها منجر به پیروزی حماس در جریان مذاکرات آتش‌بس و شکست سیاسی نتانیاهو خواهد شد و علاوه بر آن معادلات جدیدی را برای بازدارندگی در مقابل ماشین ترور رژیم کودک‌کش فراهم خواهد کرد، بویژه که یحیی سنوار، رهبر سیاسی حماس همچنان از نوار غزه در طرف مقابل میز مذاکره صهیونیست‌ها قرار دارد و در صورت به نتیجه رسیدن توافق آتش‌بس، این بزرگ‌ترین شکست برای بنیامین نتانیاهو خواهد بود.

Page Generated in 0/0048 sec