printlogo


کد خبر: 290718تاریخ: 1403/6/8 00:00
دور دنیا

هلاکت بی‌سابقه اسرائیلی‌ها در غزه و جبهه شمال 
رسانه‌های عبری‌زبان بار دیگر اقدام به گمانه‌زنی درباره تلفات ارتش صهیونیستی در غزه کردند. این بار ۲ شبکه تلویزیونی سراسری در فلسطین اشغالی گزارش کردند تلفات جانی نیروهای اشغالگر در این باریکه بشدت افزایش یافته است و آنها تعداد زیادی از افسران ارشد و نیروهای ویژه تیپ گولانی را از دست داده‌اند. گفته می‌شود عمده تلفات جانی صهیونیست‌ها در روزهای اخیر در جبهه شمالی بوده؛ جایی که به رغم ادعای اشغالگران مبنی بر تسلط نظامی کامل، عملیات‌ رزمندگان حماس و جهاد اسلامی شدت گرفته است. سه‌شنبه شب گذشته آلموگ بوکر، خبرنگار امور سیاسی شبکه 13 رژیم در این زمینه اعلام کرد در نبردهای ۴ روز پیش در نوار غزه، 7 نیروی اسرائیلی به هلاکت رسیدند که 4 مورد بر اثر انفجار مواد منفجره بوده است. جدبدترین مورد آمیت فریدمن، از اعضای گردان 932 تیپ ناخال بود که در جنوب نوار غزه از پا درآمد. همزمان شبکه 11 اسرائیل گزارش داد که تعداد نظامیان به هلاکت‌رسیده صهیونیست در نوار غزه طی هفته‌های گذشته، از تعداد کل نظامیان زن و مردی که در 7 اکتبر2023 و روزهای قبل از عملیات زمینی کشته شدند، بیشتر بوده است. بنا بر برآورد این رسانه عبری، تنها در ۳ هفته اخیر 326 نظامی ارتش کودک‌کش به هلاکت رسیده‌اند، در حالی که  در روز نخست عملیات زمینی صهیونیست‌ها در غزه در 27 اکتبر سال گذشته 337 نظامی کشته شده بودند. ارتش اشغالگر در این جنگ 15 افسر ارشد خود از نیروهای عادی و ذخیره را از دست داده که 5 نفر از آنها درجه سرهنگی و 10 نفر درجه سرهنگ دومی داشتند. بر اساس این گزارش، همچنین تیپ نخبه گولانی 83 نیروی خود را از آغاز جنگ از دست داده و بیشترین تعداد کشته‌شدگان مربوط به این تیپ بوده است. به گزارش شبکه 11 رژیم، تلفات جانی نیروهای اشغالگر تنها مربوط به جبهه غزه نیست، بلکه از 7 اکتبر2023 تاکنون دست‌کم 21 نظامی در جبهه شمال فلسطین اشغالی در جنگ با حزب‌الله و 7 نظامی هم در کرانه باختری به هلاکت رسیده‌اند. تحلیلگران امنیتی و سیاسی اسرائیلی به اتفاق آرا با توجه به درگیری‌های شدید و تلفات سنگین در نوار غزه - که با آغاز حملات به کرانه باختری دوچندان شده - اعلام کردند ارتش کودک‌کش دست‌کم قبل از پایان جنگ در نوار غزه، آمادگی هیچ جنگی در جبهه شمالی را ندارد. نوآم تیپون، فرمانده سابق جبهه شمالی ارتش صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه 13 اعلام کرد ارتش نمی‌تواند همزمان در 2 جبهه بجنگد و قبل از هر چیزی باید جنگ در غزه را پایان دهد و اسرا را آزاد کند. با این حال یدیعوت آحارانوت، پربازدیدترین روزنامه عبری‌زبان در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد، بدون ذکر رقم مشخصی فاش کرد وضعیت تلفات ارتش اسرائیل در جبهه شمالی بسیار اسفبارتر از اینهاست.
به نوشته وای نت، ۲ مرکز پزشکی در شمال فلسطین اشغالی به تنهایی بیش از 5 هزار نظامی مجروح اسرائیلی را پذیرش کرده‌اند. مرکز طبی الجلیل در نهاریا و بیمارستان زیف در صفد از اکتبر 2023 تا به حال بیش از 5650 نظامی اسرائیلی را که در جبهه شمالی زخمی یا دچار مشکلات جسمی‌شده‌اند، پذیرش کرده‌اند. در سازمان‌های رزمی نرخی برای برآورد نسبت کشته‌ها به مجروحان وجود دارد که وجود این تعداد از مجروحان جنگی در ارتش صهیونیستی می‌تواند گواهی بر به هلاکت رسیدن دست‌کم 250 اسرائیلی در حملات حزب‌الله لبنان باشد. مدیران این ۲ بیمارستان به یدیعوت آحارانوت گفتند: «در سایه نبود افق مشخصی برای پایان جنگ و درگیری در جبهه شمالی، باید منتظر تلفات بسیار بیشتری در صفوف نظامیان اسرائیلی باشیم». مدیر بیمارستان زیف هم در این رابطه گفت: «من معتقدم جنگ اصلی هنوز پیش روی ما است، این در حالی است که ما 450 نظامی مجروح اسرائیلی را که با عملیات مستقیم حزب‌الله زخمی‌ شده‌اند معالجه کرده‌ایم. آمار اعلام شده‌ مجروحان و آسیب‌دیدگان حوادث مختلف داخلی را دربر نمی‌گیرد، بلکه صرفا مربوط به نظامیانی است که مورد هدف مستقیم یا در معرض ترکش طرف متخاصم  قرار گرفته‌اند و به نظر من آمار بسیار زیادی محسوب می‌شود».
***
آمریکا و اسرائیل در پشت پرده بازداشت دوروف
در حالی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه علت بازداشت پاول دوروف را غیرسیاسی اعلام کرده بود، ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه، واشنگتن را در پشت پرده بازداشت مدیرعامل تلگرام دانست. به اعتقاد وی، دولت آمریکا با اعمال نفوذ از طریق فرانسه، دوروف را بازداشت کرده است. تلگرام که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیام‌رسان‌های جهان با نزدیک به یک میلیارد کاربر در جهان در شهر دوبی فعال است، از آغاز جنگ اوکراین به میدان نبرد مجازی مقامات روسیه و اوکراین تبدیل شده است.  ویاچسلاو همچنین در پستی تلگرامی علت اعمال نفوذ دولت آمریکا برای بازداشت دوروف را اهمیت این پیام‌رسان برای جو بایدن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانست. وی معتقد است که مقامات کاخ سفید از تحت کنترل نبودن این پیام‌رسان جهانی در فاصله چند ماه تا شصتمین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور واهمه دارند.  روز گذشته روزنامه صباح ترکیه نیز در گزارشی مدعی دخالت اسرائیل در پرونده بازداشت پاول دوروف در فرانسه شد. این روزنامه با اشاره به کانال تلگرامی «DDoSecrets» که به ویکی لیکس تلگرام مشهور است، مدعی شد مقامات رژیم صهیونیستی به دلیل انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه مقامات اسرائیلی در این کانال تلگرامی، درخواست بازداشت دوروف را پس از بلند شدن پرواز وی از باکو به سمت پاریس به دولت فرانسه ارائه کردند. یورونیوز که رسانه رسمی قدرت‌های اروپایی به حساب می‌آید در رپرتاژی خبری علت بازداشت دوروف را فعالیت‌های مربوط به پورنوگرافی کودکان، مواد مخدر، قاچاق انسان و جرائم سایبری در پیام‌رسان تلگرام معرفی کرد که با واکنش منفی مخاطبان این خبرگزاری مواجه شد. به نظر می‌رسد اتهامات وارده به مدیرعامل تلگرام نتوانسته مخاطبان و کاربران این پیام‌رسان محبوب را متقاعد کند.

Page Generated in 0/0121 sec