printlogo


کد خبر: 290735تاریخ: 1403/6/8 00:00
اخبار

کرونا؛ پیشتاز ویروس‌های در گردش بیماری‌های تنفسی
در پایش ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی در مرداد سال جاری کشور، مشخص شد خانواده کرونا ویروس‌ها با ۶۴ درصد، در رأس ویروس‌های در گردش قرار دارد. به منظور رصد و پایش ویروس‌های در گردش بیماری‌های حاد تنفسی، دیده‌وری «مولتی‌پلکس» دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تهران، ایران، هرمزگان و شهید بهشتی از مرداد سال ۱۴۰۲ شروع‌شده و در مرداد سال جاری، تعداد ۱۲۳ نمونه از نظر ۲۱ ویروس، تحت آزمایش قرار گرفت. بنا بر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از مجموع ۱۲۳ نمونه‌گیری انجام‌شده، ۳۰ تست در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۴۰ مورد در دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان، ۲۳ مورد در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و ۳۰ مورد در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران انجام شده است، همچنین از ۸۰ نمونه بستری، ۸ نمونه مثبت کووید و خانواده آن یعنی معادل ۱۰ درصد بوده است. در همین حال در ۳۳ نمونه سرپایی، ۸ نمونه مثبت کووید و خانواده آن بوده است که در مجموع ۱۶ مورد مثبت کووید، ۸ نمونه مثبت در حوزه بستری (۵۰ درصد) و ۸ نمونه مثبت در بخش سرپایی (۵۰ درصد) بوده است. نتایج نشان‌دهنده این است که خانواده کروناویروس، با ۶۴ درصد در رأس ویروس‌های در گردش قرار دارد و پس از آن، «رینو ویروس» با ۲۴ درصد و سایر ویروس‌ها در رتبه سوم قرار دارند.  
***
امکان ثبت‌سفارش آزاد و تک‌جلدی کتاب‌های درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه ساز و کارهایی برای دانش‌آموزانی که نتوانند ثبت‌سفارش کتاب درسی را انجام دهند در نظر گرفته شده است، گفت: در سامانه ثبت‌سفارش، فرآیند سفارش تک جلدی یا آزاد فراهم شده تا افراد با کد ملی خود، یک دوره کتاب یا یک تک کتاب را سفارش دهند. حجت‌الاسلام علی لطیفی با بیان اینکه هرساله بر اساس تخمین دانش‌آموزان سفارش تولید کتاب در نظر گرفته می‌شود، گفت: امسال حدود ۱۵۶ میلیون جلد کتاب درسی بر اساس تخمین جمعیت دانش‌آموزی سفارش تولید اولیه داده شد که چاپ آنها انجام شده و از اسفند سال گذشته فرآیند توزیع آن صورت گرفته است. وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کتاب‌های چاپ‌سپاری شده به استان‌ها فرستاده و توزیع شده و استان‌ها منتظرند وقتی ثبت سفارش به نقطه قابل قبولی رسید توزیع در مدارس را آغاز کنند، افزود: با شروع سال تحصیلی این کتاب‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه بر اساس نگاه حرفه‌ای و تخصصی در زمینه برنامه درسی و منابع آموزشی شروع تغییرات در زمینه کتاب درسی با شروع و اجراهای آزمایشی انجام می‌شود، ادامه داد: این‌طور نیست که در سال اول، تغییرات فراگیر انجام شود، امسال اجرای آزمایشی ۶ کتاب در پایه‌های چهارم، ششم، هفتم و هشتم انجام می‌شود و در پایه اول ابتدایی اجراهای آزمایشی بسیار محدودی در چارچوب برنامه جدیدی که تنظیم و تدوین شده صورت خواهد گرفت.
***
150 هزار تومان جریمه سوار کردن مسافر در صندوق عقب
سوار کردن مسافر در صندوق عقب خودرو تخلفی است که 150 هزار تومان جریمه دارد. مبالغ جدید جرایم راهنمایی و رانندگی از ۲۳ تیرماه و با ابلاغ محمد مخبر، سرپرست دولت قبل اجرایی شد. هدف از افزایش مبلغ جریمه‌ها افزایش نظم ترافیکی و نیز کاهش تصادفات و خسارات جانی و مالی ناشی از آن عنوان شده است. سوار کردن مسافر یا سرنشین داخل صندوق عقب یا هر قسمت خارجی وسیله نقلیه جزو تخلفاتی است که می‌تواند جان افراد را به خطر بیندازد و به همین دلیل نیز برای آن جریمه در نظر گرفته شده است. این تخلف در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی، ۱۵۰ هزار تومان جریمه در پی دارد.  برای این تخلف در سایر شهرها ۱۰۰ هزار تومان و در روستاها نیز ۵۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.
***
زیباسازی ۳۹ میدان با محوریت محلات جنوب پایتخت
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران از ساماندهی و زیباسازی ۳۹ میدان با محوریت محلات جنوب پایتخت خبر داد. حسین نظری با اعلام این مطلب به برنامه‌های شاخص سازمان زیباسازی شهر تهران تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: با توجه به ماموریت‌های این سازمان طرح بهسازی و تجهیز مبلمان شهری در محور انقلاب اسلامی در مناطق ۲-۶-۷ و نیز نورپردازی ابنیه شاخص‌محور خیابان امام خمینی(ره) در منطقه ۱۲ شامل 5 ساختمان دارای هویت تاریخی و انقلابی  در دستور کار قرار گرفت. وی در ادامه افزود: برگزاری جشن نور در سطح شهر تهران شامل طراحی، ساخت و نصب المان‌های نوری برگزیده، ساماندهی و ارتقای کیفی میادین، محورها و فضاهای شهری همانند اجرای بهسازی خانه اتحادیه، پیاده راه‌سازی، اجرای ارتقای کیفی و بهسازی محور بهار (حدفاصل خیابان‌های انقلاب اسلامی و سمیه)، احداث سرویس بهداشتی به تعداد ۱۰۰ چشمه در سطح شهر تهران نیز از  جمله برنامه‌های شاخص سازمان زیباسازی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ است. وی به ساماندهی و زیباسازی میادین سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: ساماندهی و زیباسازی ۳۹ میدان با محوریت محلات جنوب شهر تهران در مناطق ۱۳-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸-۱۹ اجرایی خواهد شد و در این میادین همچنین اقداماتی نظیر ساماندهی مبلمان شهری، اصلاح هندسی، کف‌سازی، جداره سازی، نصب المان و... اجرا خواهد شد. نظری به ساخت و نصب آثار حجمی با هویت ایرانی - اسلامی در سطح شهر تهران پرداخت و گفت: ساخت و نصب تندیس برنزی آرش کمانگیر از جمله آثار حجمی است که پس از اتمام ساخت در محل تعیین‌شده نصب خواهد شد.

Page Generated in 0/0054 sec