printlogo


کد خبر: 290746تاریخ: 1403/6/8 00:00
پزشکیان در نشست مشترک دولت و قوه قضائیه:
دنبال مچ‌گیری نباشیم

گروه سیاسی: اعضای هیات دولت روز سه‌شنبه ۶ شهریور نخستین دیدار خود با مقام معظم رهبری را انجام دادند و در ادامه دیروز (چهارشنبه) نیز به مناسبت هفته دولت، نشست مشترکی با اعضای شورای‌ عالی قضایی برگزار کردند. 
در این دیدار مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور گفت: از اعضای دولت خواسته‌ام اگر شاهد قصوری بودند، از آن عبور کنند و اگر تقصیری دیدند دنبال مچ‌گیری نباشند، بلکه به مقصر تذکر دهند تا مسیرش را اصلاح کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه وفاق ملی برای من شعار نیست چون اساسا اهل شعار دادن نیستم، افزود: قلباً به وفاق و همدلی باور و یقین دارم چرا که بدون همدلی، هم‌افزایی و همکاری صمیمانه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. پزشکیان با یادآوری واقعه فتح مکه و توصیه پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه امروز همه مسلمانان و نه لزوما مومنان باهم برادر هستند، اظهار کرد: وقتی رسول خدا اعلام می‌کند کسانی که تا ساعتی قبل دشمن بودند، حالا که اظهار مسلمانی می‌کنند برادر ما هستند، آیا دیگر برای ما که حقیقتا باهم برادر هستیم، محل و موضوعی برای اختلاف می‌ماند؟
وی یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی همچون عدالت، انصاف، برادری و وفای به عهد برشمرد و گفت: موکدا از اعضای دولت خواسته‌ام اگر به قصوری برخوردند، از آن عبور و اگر هم تقصیری مشاهده کردند دنبال مچ‌گیری نباشند، بلکه همان زمان به مقصر تذکر دهند تا مسیر خود را اصلاح کند. اگر ما از قصور و تقصیری که قابل گذشت است نگذریم، خود را در برابر خدا قرار داده‌ایم.
پزشکیان در ادامه تاکید کرد: رسول خدا تاکید کرده که تقویت برادری از نماز و روزه هم مهم‌تر است، پس بیایید با تکیه بر برادری و با وفاق و همدلی و هم‌افزایی برای تامین مطالبات و خواسته‌های مردم تلاش کنیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اصول اسلام از جمله اینکه هرگز نباید از مجازات افراد خطاکار خوشحال شد، بلکه فقط باید حکم الهی را جاری کرد و نه بیشتر، تصریح کرد: این بالاترین و والاترین سطح رعایت حقوق بشر است که اگر به طور دقیق به آن عمل کنیم، جامعه متحول خواهد شد؛ اگر به این اصول عمل و صادقانه و خالصانه برای مردم کار کنیم و به آنان عشق بورزیم، آنان نیز ما را باور می‌کنند و یاری‌مان خواهند کرد.
* درک واحد 2 قوه برای حل مشکلات
همچنین در این دیدار رئیس قوه‌ قضائیه گفت: 2 قوه مجریه و قضائیه باید نخست به درک و فهم واحد نایل آیند و متعاقب آن بتوانند با همگرایی و همکاری، راهکارهای علمی و تخصصی برای برون‌رفت از مشکلات، اتخاذ و تجویز کنند.
رئیس قوه ‌قضائیه در ادامه ضمن تبیین و تشریح ابعاد مختلف مقوله عدالت بیان کرد: خوشبختانه رئیس‌جمهور اعتقاد راسخی به مقوله تحقق عدالت در شئون مختلف دارند و این امر بسیار حائز اهمیت است. باید توجه داشت که یکی از مأموریت‌های مهم نظام جمهوری اسلامی، استقرار تمام و کمال عدالت اجتماعی است. ما در این زمینه به کار و تلاش بیشتر نیاز داریم. بدون ‌تردید تحقق تمام و کمال عدالت اجتماعی نیازمند ساختار، قانون و اجرا و مجری عادل و عادلانه است.
رئیس دستگاه قضا در ادامه بر ضرورت همگرایی و هم‌افزایی هر چه بیشتر ارکان و قوای کشور جهت پیشبرد امور مردم تأکید کرد و در همین راستا گفت: بیش از 45 سال و به عبارتی حدود نیم قرن از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، بنابراین سزاوار نیست امروز دیگر نتوانیم با تجربیات گران‌سنگی که اندوخته‌ایم بر اختلاف سلایق و نظرات که امری طبیعی و مرسوم است، چیره و غالب شویم. باید به رغم وجود اختلاف سلایق، با همدلی و همگرایی و هم‌افزایی، امور کشور و مردم را پیش ببریم و از مشغول شدن به حواشی، جداً اجتناب و احتراز کنیم.
رئیس عدلیه افزود: اختلاف در سلیقه و تفاوت نظرات در وجوه و امور مختلف، امری طبیعی است؛ مهم آن است که ما بتوانیم با تکیه و تأکید بر وجوه اشتراکی، بارهای بر زمین مانده را به دوش بکشیم و لحظه‌ای در خدمت‌رسانی به مردم و حرکت در مسیر تعالی کشور و رفع مشکلات درنگ و تعلل نکنیم.
رئیس عدلیه تأکید کرد: ما امروز حاکمیت داریم؛ ما فقط واعظ نیستیم که نصیحت کنیم؛ ما مسؤولیت حاکمیتی داریم و نمی‌توانیم نسبت به دنیا و آخرت مردم بی‌تفاوت باشیم. نظام جمهوری اسلامی هم نسبت به دنیا و هم آخرت مردم مسؤول است؛ ما باید برای مردم، زندگانی و دنیایی آباد و عزتمندانه و شرافتمندانه ایجاد کنیم و متعاقب آن، از ارزش‌های الهی و دینی نیز با جدیت پاسداری کنیم و با ظلم و ظالمان و فساد و مفسدان، مبارزه مجدانه و پیگیرانه داشته باشیم.

Page Generated in 0/0068 sec