printlogo


کد خبر: 290767تاریخ: 1403/6/10 00:00
دور دنیا

معنی مصوبه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی چیست
اصرار نتانیاهو بر ماندن در فیلادلفی
به گزارش سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی، کابینه امنیتی قدس اشغالی باقی ماندن ارتش در محور فیلادلفی (رفح) را تصویب کرده است؛ تصمیمی که به منزله اقدامی برای به بن‌بست کشاندن هر نوع مذاکره‌ای برای آتش‌بس با حماس در غزه است. مقاومت اسلامی فلسطین پیش از این بارها اعلام کرده‌ پیش‌شرط هرگونه توافق آتش‌بس و تبادل اسرا، خروج کامل ارتش اشغالگر از نوار غزه است. در گزارش رسانه‌های رسمی عبری اما به نقل از کابینه امنیتی رژیم ادعا شده تصمیم به ادامه حضور نظامی در محور فیلادلفی موجب نزدیک شدن به توافق و وادارسازی حماس به امتیازدهی و عقب‌نشینی از مواضع خود می‌شود.
همچنین فاش شده دولت آمریکا، نقشه‌های  ارتش اسرائیل برای ادامه استقرار در فیلادلفی را به عنوان بخشی از توافق احتمالی تایید کرده است. نتانیاهو مدعی است این تصمیم به دلیل ممانعت از قاچاق اسلحه به غزه انجام شده است. با این حال این طرح هنوز یک مخالف جدی دارد و آن شخص وزیر جنگ کابینه نتانیاهو است. به گزارش رسانه‌های عبری، یوآو گالانت با تصمیم کابینه امنیتی درباره ماندن ارتش در محور فیلادلفی مخالفت کرده و گفته است: «هیچ‌گونه مانع امنیتی برای عقب‌نشینی از محور فیلادلفی وجود ندارد!»
با آنکه رادیو ارتش تصریح کرده این تصمیم کابینه می‌تواند به مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا پایان دهد، خانواده‌های اسرای اسرائیلی واکنش بدی به این تصمیم داشته‌اند. آنها اعلام کرده‌اند باقی ماندن ارتش در فیلادلفی ثابت می‌کند نتانیاهو از هیچ فرصتی برای به شکست کشاندن توافق دریغ نمی‌کند. مصوبه اخیر به منزله تایید اظهارات اخیر مشاور یحیی سنوار، رهبر جدید حماس است که نتانیاهو را عامل شکست مذاکرات دوحه و قاهره عنوان کرده بود. رژیم صهیونیستی همچنین با این تصمیم در عین حال زمینه تنش با ارتش مصر در شمال شبه‌جزیره سینا و دریای مدیترانه را هم به وجود آورده است. 
***
اوکراین «اف 16» خودش را زد!
سقوط یک فروند جت جنگنده  اف 16 آمریکایی متعلق به ارتش اوکراین بر اثر پدافند خودی، بار دیگر محدودیت‌های جبهه ناتو در شرق اروپا در مصاف با روسیه را برملا کرد. ارتش اوکراین در ابتدا خطای خلبان را علت این سانحه عنوان کرد اما ابعاد رسوایی بزرگ‌تر از آن بود که بتوان پنهان کرد. این در حالی است که کمتر از یک ماه از عملیاتی شدن این پرنده‌های گران‌قیمت توسط نیروی هوایی اوکراین یعنی حدود 2.5 سال  پس از آغاز جنگ در این کشور می‌گذرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که برای دفع حملات سنگین موشکی روسیه از جت‌های اف۱۶ استفاده شده است. پس از آنکه رویترز به نقل از یک مقام پنتاگون سقوط این اف۱۶ در دوشنبه هفته گذشته حین پرواز روی منطقه خودی را تایید کرد، منابع آمریکایی اما هدف قرار گرفتن این جنگنده پیشرفته در جریان موشک‌باران روس‌ها را تایید نکردند. در نهایت سه عامل خطای خلبان، نقص فنی یا هدف قرار گرفتن با آتش خودی برای توضیح این سانحه باقی ماند.
در نهایت وزارت دفاع روسیه دیروز در گزارش روزانه خود اعلام کرد که سقوط جنگنده اف 16 آمریکایی به دلیل پدافند خودی ارتش اوکراین و با شلیک اشتباه موشک‌های آمریکایی پاتریوت پدافند هوایی این کشور اتفاق افتاده است؛ سقوطی که موجب کشته شدن خلبان اوکراینی هم شد که جزو معدود خلبانان اوکراینی آموزش‌دیده برای پرواز با این جنگنده‌هاست.
در واکنش به این افشاگری، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشست خبری خود از اظهارنظر درباره سقوط اف 16 اوکراینی با آتش خودی طفره رفت.
به گزارش مجله فوربز، 3 هفته از ورود نخستین فروند هواپیمای اف 16 به اوکراین می‌گذرد و کی‌یف قرار است حدود 85 جنگنده را از کشور‌های مختلف عضو ناتو تهیه کند که در چند مرحله به اوکراین تحویل داده خواهند شد.
سقوط زودهنگام نخستین فروند از این جت‌های چندمنظوره پیشرفته بعد از عملیاتی شدن، عملا فرضیه روس‌ها درباره آماده نبودن زیرساخت‌های نظامی اوکراین برای بهره‌برداری از اف 16 را تایید کرد. در گزارش‌هایی که در این مورد منتشر شده بود، به فقدان باندهای پروازی مناسب، آشیانه‌های دارای اختفای کافی و فقدان پرسنل آموزش‌دیده در ارتش اوکراین برای بهره‌برداری از اف ‌16 اشاره شده بود که به نظر می‌رسد برخی از این عوامل در این سانحه نقش داشته‌اند.
***
خرابکاری در پایگاه‌های ناتو در اروپا
برخی رسانه‌های غربی در گزارش‌هایی از آماده‌باش پایگاه‌های ناتو در اتحادیه اروپایی خبر دادند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو به روند تحرکاتی منتسب به روسیه اشاره کرد که منجر به خرابکاری‌ در پایگاه‌های ناتو در کشورهای اروپایی شده است. اخیرا نیز پایگاه «نوردراین – وستفالن» واقع در آلمان و چند پایگاه دیگر ناتو در اروپا به دلیل تهدید بالقوه بسته شدند.

Page Generated in 0/0052 sec