printlogo


کد خبر: 290768تاریخ: 1403/6/10 00:00
حلقه افراطی کابینه رژیم‌صهیونیستی با گسترش عملیات نظامی به کرانه باختری؛ دنبال چه هدفی است؟
جنگ برای جنگ
ارتش اشغالگر در سومین روز متوالی یورش گسترده به کرانه باختری، اردوگاه جنین را به محاصره درآورد و تاکنون 20 فلسطینی را به شهادت رسانده است

گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی که از بامداد چهارشنبه گذشته همزمان با سیصدوبیست‌وهفتمین روز جنگ غزه، با آغاز عملیاتی بی‌سابقه در شمال کرانه باختری اقدام به گسترش آتش‌افروزی در فلسطین اشغالی کرده، عملا وارد یک مسیر جنون‌آسای آخرالزمانی بی‌بازگشت بر اساس تعابیر خطرناک صهیونیست‌های افراطی از آرماگدون شده است؛ جنونی که اگر مهار نشود، آمریکا به عنوان صاحب این سگ هار و البته دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را وارد جنگی جهانی خواهد کرد؛ خطری که در روزهای اخیر، مقامات کشورهای مختلف و تحلیلگران برجسته مسائل راهبردی درباره آن هشدار داده‌اند. یک فرمانده ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا با افشاگری درباره انگیزه‌های جنون‌آسای بنیامین نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش درباره تداوم جنگ در غزه تا زمانی نامشخص هشدار داد. دان هرئیل، فرمانده سابق منطقه جنوب در ارتش کودک‌کش در این باره گفت: «اسرائیل در نوار غزه گیر افتاده است و نتانیاهو به دنبال آزادسازی اسرا نیست. او به دنبال تداوم جنگ علیه غزه تا زمانی نامشخص است. نتانیاهو تاکنون 12 بار مذاکرات مربوط به توافق تبادل اسرا با حماس را ناکام گذاشته است». برخی کارشناسان نظامی معتقدند ورود ارتش از نفس‌افتاده رژیم به سومین جبهه جنگ در شمال کرانه باختری، آن هم  بعد از گیر کردن در باتلاق غزه و انفعال در جبهه شمال مقابل حزب‌الله، منطق جنگ هدفمند را نقض کرده و به سمت هدف کور «جنگ برای جنگ» می‌رود که می‌تواند به فروپاشی اسرائیل شتاب بخشد. ضربات دردناکی که رژیم اشغالگر از مقاومت در کرانه باختری دریافت کرده می‌تواند عامل آغاز یک جبهه جدید در این منطقه توسط صهیونیست‌ها باشد.
عامر سبایله، تحلیلگر سیاسی و کارشناس راهبردی جهان عرب، یورش اسرائیلی‌ها  به کرانه باختری را در چارچوب راهبرد جغرافیای امنیتی و با هدف جلوگیری از تکرار شکست 7 اکتبر 2023 و گسترش هرگونه مقاومت در سرتاسر این منطقه فلسطینی با تخریب زیرساخت‌های جامعه فلسطین و تکرار تراژدی غزه دانست.
به زعم وی، این راهبرد نشانه ناتوانی این رژیم در تعامل با جبهه‌هایی است که باعث ایجاد خطر و تهدیدات امنیتی می‌شود.
حماده فراعنه، تحلیلگر مسائل فلسطین نیز طرح اسرائیل با کشتار غیرنظامیان و تخریب ساختمان‌ها و مراکز خدماتی در کرانه باختری و غزه را جهت جدایی انداختن میان مقاومت و مردم می‌داند. نضال منصور، دیگر تحلیلگر سیاسی  فلسطینی نیز با ذکر اینکه عملیات اخیر در کرانه باختری غافلگیر‌کننده نبوده و طبق تفاهمات رژیم و تشکیلات خودگردان فلسطین قبل از 7 اکتبر و با هدف جمع‌آوری سلاح از اردوگاه‌های فلسطینی انجام گرفته، افزود: «اسرائیل با این عملیات می‌خواهد پیام‌هایی را به طرف‌های ذی‌نفوذ برساند؛ نخست با از بین بردن گروه‌های مقاومت در کرانه باختری به ایران پیام دهد و سپس به تشکیلات خودگردان فلسطین و افکار عمومی فلسطین و عرب پیام دهد که اسرائیل در همه امور مربوط به تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم‌گیرنده است».
با این حال بینوی کامپمارک، تحلیلگر گلوبال‌ریسرچ عقیده دارد گسترش جنگ‌افروزی رژیم تحت سیطره‌ تفکرات بشدت افراطی و خطرناک مبتنی بر «نژادپرستی یهودی» و «جنگ آخرالزمانی» توسط حلقه‌ای مخاصمه‌جو و ترور محور در کابینه نتانیاهو انجام می‌شود که یک دولت در دولت در رژیم صهیونیستی تشکیل داده‌اند.
به زعم وی، نتانیاهو با سخنرانی خود در کنگره و مطرح کردن این ایده شیطانی که هر کس مخالف اسرائیل باشد، شر مطلق است و خاطره اعلان جنگ صلیبی توسط جرج بوش را پس از واقعه یازدهم سپتامبر تازه کرد. او نشان داد نه تنها  ابدا قصد پایان دادن به جنگ در غزه را ندارد، بلکه آن را طولانی‌تر هم کرد. هر هفته‌ای که می‌گذرد، این حلقه خرابکاری و اختلال بیشتری در چشم‌انداز صلح در فلسطین ایجاد می‌کند. این باند به دنبال تقابل‌های تمدنی است و دوست دارد قدرت‌های دیگر هم دست به کار ورود به جنگ شوند.
* جنین در محاصره
ارتش اشغالگر در سومین روز متوالی یورش گسترده به شهرها و محله‌های فلسطینی‌نشین در کرانه باختری، ده‌ها فلسطینی دیگر را شهید و زخمی کرد. وزارت بهداشت فلسطین شهادت 20 فلسطینی از آغاز عملیات رژیم در کرانه باختری را تایید و اعلام کرد طرف صهیونیستی پیکرهای ۳ نفر از شهدا را تحویل نمی‌دهد.
4 گردان ارتش کودک‌کش طی عملیات خود دست به تخریب گسترده زیرساخت‌های کرانه باختری اعم از خیابان‌ها و شبکه آب و برق این منطقه ‌زده‌اند. در ۳ روز گذشته ۴۵ فلسطینی بازداشت شده‌اند. نیروهای اشغالگر همچنین اردوگاه جنین را محاصره کرده و دسترسی به این اردوگاه جهت پوشش اخبار جنگ دشوار شده است. به گزارش العالم شبکه‌های آب، برق و اینترنت اردوگاه بویژه در جنوب شرق آن تا دیروز قطع بوده است.
* شهادت شجاعانه
دیروز، یک روز پس از ترور فرمانده اسطوره‌ای مقاومت در طولکرم، «وسام حازم» فرمانده حماس در این منطقه نیز در عملیات مشترک شاباک و ارتش رژیم ترور شد.
شهید «محمد جابر» ملقب به «ابوشجاع» که صهیونیست‌ها چندی پیش مدعی ترور موفق او شده بودند، از فرماندهان و بنیانگذاران گردان طولکرم وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین بود. روز پنجشنبه محل شهادت ابوشجاع و 4 نفر از همرزمانش در اردوگاه آوارگان فلسطینی نورشمس شهر طولکرم در شمال کرانه باختری هدف حملات همه‌جانبه زمینی و هوایی اشغالگران قرار گرفت.
به گزارش رسانه‌های فلسطینی، ابتدا یک پهپاد اسرائیلی محل استقرار شهید ابوشجاع را با موشک هدف قرار داد و بعد یک گردان کامل زرهی و نیروهای ویژه ترور و آدم‌ربایی شاباک به محل رسیدند تا پیکر او و همراهانش را سرقت کنند. شاهدان گفته‌اند ناگهان شهید ابوشجاع رگبارهای پی در پی را به سمت‌شان گرفت و حدود 250 گلوله شلیک کرد و حداقل 10 نارنجک دستی به سمت‌شان پرتاب کرد که چندین نفر از صهیونیست‌ها را زخمی کرد و در نهایت با شلیک‌های پی در پی موشک‌های دوش‌پرتاب انیرگا و تیراندازی متقابل آنها شهید شد.
مشهور است این الگوی شجاع جوان و تنها 26 ساله مجاهدان مقاومت پیش از این از سوءقصدهای متعدد اسرائیلی‌ها جان سالم به در برده بود. به نظر می‌رسد تشکیلات خودگردان در ترور او  که 5 سال را در زندان‌های رژیم و  چند ماه را در زندان‌های این تشکیلات گذرانده بود، همکاری کرده باشد.
حتی یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل علنا «خالد مشعل» رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین را که در دوحه قطر مستقر است تهدید به ترور کرد.
***
عبدالملک الحوثی: مذاکره، فریبی آمریکایی برای حمایت از اسرائیل است
رهبر انقلاب یمن، یورش ارتش اشغالگر به کرانه باختری را طرحی صهیونیستی برای تحمیل واقعیت‌های میدانی جدید در فلسطین دانست که این لشکرکشی با حمایت آمریکا انجام شده است. سیدعبدالملک الحوثی، روز پنجشنبه گذشته در چهل‌وپنجمین هفته متوالی پس از عملیات توفان الاقصی، درباره آخرین تحولات غزه و یورش اشغالگران به کرانه باختری، اوضاع منطقه و یمن به سخنرانی پرداخت. او تسری جنگ غزه به کرانه باختری را آشکارکننده حقیقت و خطرات رژیم اسرائیل برای همگان دانست و گفت: «تمام مسلمانان باید هوشیار باشند و فریب روایت‌های دشمن و مزدوران آنها را نخورند. بی‌ارزش بودن جان و مال و ناموس تمام بشریت برای یهودیان یک باور و فرهنگ است». رهبر انصارالله یمن به بی‌حرمتی نظامیان اشغالگر به قرآن کریم در غزه اشاره کرد و گفت: «هر فرد مسلمانی که صحنه پاره کردن مصحف شریف قرآن به دست نظامیان صهیونیست را ببیند و اقدامی نکند، در او یک ذره از ایمان نیز وجود ندارد؛ کسی که نسبت به مقدسات خود بی‌توجه است، می‌تواند نسبت به آبرو، شرف و وطن خود نیز هنگام خطر بی‌توجه باشد؛ مسلمانان باید در این مساله تجدیدنظر کنند». الحوثی همچنین سخنان ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره ساخت کنیسه در مسجدالاقصی را مواضعی خطرناک دانست و گفت تمام مسلمانان باید با این اقدام مقابله کنند و آن را وظیفه دینی خود بدانند. او با اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی افزود: «آمریکا با هدف فریب افکار عمومی و کنترل پاسخ حزب‌الله و ایران، اقدام به حمایت سیاسی از رژیم اشغالگر تحت عنوان مذاکرات می‌کند». الحوثی گفت آمریکا برخلاف ادعاهای خود حتی از ارائه کشنده‌ترین سلاح‌ها برای کشتار کودکان و زنان در غزه دست برنداشته است.

 


Page Generated in 0/0062 sec