printlogo


کد خبر: 290776تاریخ: 1403/6/10 00:00
اخبار

اسامی نفرات برتر کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد
کارنامه اعلام رتبه علمی داوطلبان (کارنامه ملاک انتخاب رشته) اعلام شد.
‌ اسامی نفرات برتر کنکور در رشته‌های مختلف به  این شرح است:
علوم ریاضی: رتبه یک: امیرحسین سلیمانی‌تازه‌کندی (تبریز)، رتبه۲: امیرمحمد محقق‌دولت‌آبادی (تهران)، رتبه۳: احسان رضوی (تهران)
علوم تجربی: رتبه یک: صبا معصوم‌نیا‌سماکوش (بندرعباس)، رتبه۲: پرهام راسخ (تهران)، رتبه۳: سجاد لطفی (مشهد)
علوم انسانی: رتبه یک: علی‌اکبر قنادیزدی (تهران)، رتبه۲: ساغر اسفهبدی (مشهد)، رتبه۳: مهرزاد مشایخی (تهران)
زبان‌های خارجی: رتبه یک: آیدا دوانی (شیراز)،
رتبه۲: آرتا اعتمادی (تهران)، رتبه۳: حمیدرضا خان‌ بردزجانی (اصفهان) 
گروه هنر: رتبه یک: بیتا ترابی (مشهد)، رتبه۲: ستاره ایزدی (شیراز)، رتبه۳: ساغر سجادیه (اصفهان)
***
۳۰ درصد تصادفات مرزی ناشی از واژگونی خودرو است
رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد ۳۰ درصد تصادفات مناطق مرزی به دلیل واژگونی خودرو است. سردار سیدتیمور حسینی روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مربوط به وقایع جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مرزهای زمینی کشور اظهار داشت: از ابتدای ماه صفر تا پنجم شهریور، حدود ۶۱ میلیون تردد در این مسیرها ثبت شده است. وی افزود: از مجموع افرادی که برای زیارت عتبات عالیات عازم شده‌اند، ۹۶ درصد از طریق مرزهای زمینی وارد کشور شدند که ۷۹ درصد آنها با وسایل نقلیه شخصی و ۲۱ درصد با حمل‌ونقل عمومی سفر کرده‌ بودند. رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه گفت: امسال به دلیل کمبود وسایل نقلیه عمومی، توصیه شد زائران از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند. مدیریت این حجم عظیم تردد نیازمند تدابیر ویژه‌ای بود که خوشبختانه بخوبی انجام شد. این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر اهمیت جان زائران در سفرهای اربعین اظهار کرد: هر ساله تلاش می‌کنیم از وقوع تصادفات و حوادث جاده‌ای جلوگیری کنیم. با این حال، امسال متأسفانه ۳۰ درصد تصادفات به دلیل واژگونی خودروها رخ داده که علت اصلی آن خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده است. سردار حسینی ادامه داد: علت ۷۰ درصد بقیه تصادفات به دلیل سرعت بالا، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است. وی خاطرنشان کرد: آمار جان‌باختگان حوادث جاده‌ای با احتساب حادثه اتوبوس پاکستانی متأسفانه به ۶۱ نفر رسیده است. البته اگر بخواهیم به نسبت وسعت و تعداد ترددها حساب کنیم، با کاهش آمار تصادفات مواجه هستیم اما آمار نهایی توسط همکاران در پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.
***
اقلام دارویی در نسخه ایرانی‌ها ۲ برابر استاندارد جهانی است
معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، میانگین اقلام دارویی در نسخه ایرانی‌ها را ۲ برابر استاندارد جهانی دانست. یونس پناهی در بیست‌ویکمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: رتبه داروسازی ایران در دنیا زیر ۱۰ است، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان طی ۳ سال اخیر به ۱۵۰۰ شرکت رسیده که در حوزه تولید مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی، تغذیه و ایمنی مواد غذایی فعالیت می‌کنند. وی تصریح کرد: مواردی مانند بار بیماری‌ها، جمعیت، تغییر اقلیم و مسائل مربوط به سلامت اجتماعی جزو تهدیدات حوزه سلامت محسوب می‌شوند. پناهی افزود: امروزه توسعه بیماری‌ها با توسعه داروها همزمان پیش نمی‌رود؛ بیماری‌های بدخیم، نوظهور و سرطان با داروهای موجود و در دسترس قابل کنترل نیست و باید در سال‌های آینده داروسازان به مهندسی بافت و هوش مصنوعی به منظور طراحی داروهای جدید دست یابند. پناهی تصریح کرد: به عنوان مثال برای بیماران SMA و MS باید داروهای جدید تولید کرد، در برنامه هفتم توسعه که اخیرا ابلاغ شد حدود ۱۸ بند به داروسازی مربوط است و سهم داروسازان در حکمرانی سلامت چشمگیر بوده و باید تا سال ۱۴۰۷ رتبه جهانی ایران از نظر تولید علم ۱۴ باشد، بنابراین ضروری است انجمن‌های علمی تحقق این امر را سرلوحه برنامه‌های‌شان قرار دهند.
***
مجلس علت قطع شدن مستمری ۱۳ هزار مددجو را بررسی می‌کند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن انتقاد از قطع مستمری ۱۳ هزار مددجوی کمیته امداد و بهزیستی گفت: مجلس به این موضوع ورود کرده تا مشکل مددجویان حل شود. احمد بیگدلی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به قطع مستمری 13 هزار مددجوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد، گفت: مجلس قطعا به این موضوع ورود کرده و با دعوت از مسؤولان بهزیستی و کمیته امداد این مساله را پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: پس از پایان سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود از مسؤولان مربوط دعوت خواهد شد تا با حضور در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی حضور یافته و توضیحاتی درباره علت قطع مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ارائه دهند تا اگر مشکلی هست با همراهی مجلس حل شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مبلغی که مددجویان به عنوان مستمری دریافت می‌کنند بسیار ناچیز بوده و آنها روی این مستمری برنامه‌ریزی می‌کنند، لذا قطع شدن آن مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد، بنابراین نباید مستمری مددجویان با هر علتی قطع شود. بیگدلی با بیان اینکه قطع شدن مستمری این مددجویان باعث نگرانی بسیاری دیگر از تحت پوششان نهادهای حمایتی شده است، گفت: مجلس به عنوان نهاد نظارتی این مساله را بررسی خواهد کرد تا در ماه‌ها آینده چنین مشکلی برای مددجویان پیش نیاید.

Page Generated in 0/0056 sec