printlogo


کد خبر: 290803تاریخ: 1403/6/11 00:00
4 مدال طلا و یک برنز در مسابقات پارالمپیک از لندن تا پاریس
اسنایپر طلا

ساره جوانمردی، کاپیتان تیم ‌ملی پاراتیراندازی ایران در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک موفق به کسب مدال طلای این رشته شد تا نخستین مدال طلای کاروان ورزش ایران در این دوره از بازی‌ها به دست آید. در ادامه رقابت‌های پاراتیراندازی بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴، روز شنبه مسابقات ماده ۱۰ متر P۲ زنان در مرکز شتقو برگزار شد. 
در این ماده ایران ۲ نماینده داشت و ساره جوانمردی و نسرین شاهی در مرحله مقدماتی به مصاف حریفان رفتند. در این رقابت ساره جوانمردی با امتیاز ۵۷۰ و نسرین شاهی با امتیاز ۵۶۴ موفق به صعود به فینال رقابت‌ها شدند اما نسرین شاهی به دلیل نقص در سلاحش از فینال کنار گذاشته شد. به این ترتیب ساره جوانمردی در فینال به رقابت با حریفان خود پرداخت و در نهایت موفق شد در رقابت با تیرانداز ترکیه‌ای به مدال طلا دست یابد. ساره جوانمردی در فینال تپانچه بادی ۱۰ متر بانوان کلاس SH1 پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس با ثبت رکورد ۲۳۶,۸ بالاتر از رقیب ترکیه‌ای خود در جایگاه نخست قرار گرفت و مدال طلا را از آن خود کرد. 
ساره جوانمردی در این ماده طلای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو و ۲۰۱۶ ریو را به دست آورده بود و به این ترتیب سومین طلای خود در پارالمپیک را کسب کرد.
ماجرای اعتراض ایران که به مدال پارالمپیک منجر شد
سرپرست انجمن پارادوومیدانی درباره تغییر نتایج مسابقات پارادوومیدانی که منجر به مدال ایران شد، توضیح داد. علی‌اصغر هادی‌زاده درباره تغییر نتایج مسابقات پارادوومیدانی در روز دوم بازی‌های پارالمپیک 2024 پاریس و کسب مدال نقره توسط ظفر ذاکر و پرستو حبیبی در ماده‌های پرتاب وزنه و پرتاب کلاب اظهار کرد: ما در حین مسابقه، پرتاب‌ها و همچنین تجهیزات رقبا را آنالیز می‌کنیم. به همین خاطر در رقابت پرتاب وزنه از نظر ما صندلی نفری که به مقام دوم رسید، دستکاری و از حالت استاندارد خارج شده بود. ما در فرصت قانونی که داشتیم به این موضوع اعتراض کردیم. یک اعتراض هم به نفر سوم داشتیم که روی نوع پرتاب آن بود. دقیقا پرتابی که منجر به مدال برنز شد، از نظر ما خطا بود. ما بموقع اعتراض خود را تقدیم کردیم و منتظر ماندیم تا فیلم پرتاب‌ها و تجهیزات را از نزدیک چک کنند. 
وی در ادامه عنوان کرد: خدا را شکر با استدلال‌هایی که آورده بودیم، اعتراض ما را پذیرفتند و مورد قبول قرار دادند تا نتیجه به این شکل تغییر کند. ظفر ذاکر با این اتفاقات به مدال نقره پارالمپیک رسید و امروز هم مراسم اهدای مدال این رشته انجام شد. هادی‌زاده در پایان درباره نتیجه رشته پرتاب کلاب و مدال نقره پرستو حبیبی هم گفت: درباره پرستو حبیبی ما خیلی مطلع نیستیم که چه اتفاقی رخ داده است، چون ما اعتراضی نکردیم و نمی‌دانیم کدام کشور اعتراض کرده است. 
3 رکورد پرستو حبیبی پس از مدال‌آوری
پرستو حبیبی با مدال‌آوری در پارالمپیک پاریس چند رکورد ویژه را به نام خود ثبت کرد.  در دومین روز از بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس، پرستو حبیبی دختر ۲۲ ساله ایران در رشته پرتاب کلاب کلاس F32 موفق به کسب مدال نقره شد.  این مدال‌آوری چند نکته مهم داشت؛ حبیبی نخستین بانوی شرکت‌کننده ایران در رشته پرتاب کلاب در پارالمپیک بود که موفق شد در نخستین حضورش مدال‌آور نیز لقب بگیرد. او همچنین رکورد آسیا را که پیش از این در اختیار خودش بود ارتقا داد. حبیبی ۲۲ ساله که سال قبل در بازی‌های پارآسیایی هانگژو مدال کسب کرد، کم سن‌ترین ورزشکار ایران در رشته پارادوومیدانی است که موفق به کسب مدال می‌شود. 


    اسطوره‌ای به نام ساره جوانمردی      
در سومین روز بازی‌های پارالمپیک 2024 پاریس انتظارها برای کسب نخستین طلای کاروان ایران به پایان رسید و ساره جوانمردی با عملکردی بی‌نظیر موفق شد برای سومین دوره متوالی طلای ماده 10 متر تپانچه را در کلاس p2 از آن خود کند. البته او در ریو 2016، ۲ طلا گرفته بود و با این مدال، در مجموع 4 طلا و یک برنز پارالمپیک در کارنامه دارد و حالا تبدیل به یک اسطوره در ورزش ایران شده است. این نخستین طلای کاروان فرزندان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس بود که باز هم توسط تک‌ستاره کاروان ایران ساره جوانمردی به دست آمد. این بانوی تیرانداز در پارالمپیک 2012 لندن به مدال برنز رسیده بود و در ریو 2016، ۲ مدال طلا کسب کرد. او در توکیو 2020 نیز طلایی شده بود و روز گذشته چهارمین طلای خود در پارالمپیک را جشن گرفت تا نشان دهد تمام نشده است. ساره جوانمردی بعد از طلایی شدن عدد 5 را با دستش نشان ‌داد که اشاره به پنجمین مدال در پارالمپیک برای او بود. جوانمردی که مدتی به دلیل به دنیا آمدن فرزندش از تمرینات دور بود، سال گذشته همراه با فرزندش در بازی‌های پارآسیایی شرکت کرد و به مدال نقره رسید اما او در پارالمپیک پاریس بار دیگر به اوج بازگشت و توانست با همان عملکرد شگفت‌انگیز همیشگی‌اش نخستین طلا را به کاروان ایران هدیه کند. او بعد از کسب نخستین مدال طلای کاروان فرزندان ایران در پارالمپیک 2024 پاریس سجده شکر روی پرچم ایران بجا آورد. با طلای جوانمردی کاروان ایران در سومین روز بازی‌ها صاحب نخستین طلای خود شد تا با توجه به ۳ نقره‌ای که در کارنامه داشت، صعودی چشمگیر را در جدول مدال‌ها تجربه کند.

 


Page Generated in 0/0053 sec