printlogo


کد خبر: 290804تاریخ: 1403/6/11 00:00
روزنامه الاخبار و شبکه المیادین جزئیاتی را از عملیات موفق حزب‌الله لبنان علیه بزرگ‌ترین مرکز اطلاعات نظامی رژیم‌صهیونیستی منتشر کردند
8200 خورد!

عملیات هفته گذشته «اربعین» که در آن حزب‌الله لبنان، ضرباتی تاریخی به عمق راهبردی رژیم صهیونیستی در فاصله تنها یک و نیم کیلومتری از تل‌آویو وارد آورد، همچنان ابعاد ناشناخته‌ای دارد. اگر چه عصر یکشنبه گذشته یعنی تنها ساعاتی بعد از اجرای این عملیات، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به بیان اطلاعاتی از آن بویژه هدف اصلی‌اش یعنی قلب تشکیلات تروریسم دولتی اسرائیل پرداخت اما پس از آن، شاهد انتشار اطلاعات مستند بسیار مختصری در رسانه‌ها بودیم. از یک طرف اسرائیلی‌ها از همان لحظه شروع عملیات اربعین متوسل به جنگ روانی با اتکا به دروغ‌پردازی، سانسور گسترده رسانه‌ای و همچنین هماهنگی با تشکیلات اطلاعاتی کشورهای غربی و عربی برای  تسری سانسور در رسانه‌های شرکتی بین‌المللی شدند و از طرف دیگر، جبهه مقاومت همان‌طور که نصرالله اشاره کرد، در جهت فرصت دادن به مذاکرات کذایی آتش‌بس در غزه، از مانور تبلیغاتی گسترده روی این عملیات اجتناب کرد. در واقع فضای هدف اصلی حزب‌الله از عملیات «اربعین» بیش از آنکه افکار عمومی باشد، پیامی بود که با هدف قرار دادن پایگاه 8200 وابسته به آمان(اطلاعات نظامی اسرائیل) برای خواص صهیونیست حاکم بر رژیم صهیونیستی ارسال شد. واکنش فوری خشمگینانه و انتقامجویانه  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم که ادعا کرده بود «حزب‌الله و ایران از این حمله پشیمان خواهند شد» شاهدی بر این مدعا بود که تیر دقیقا به هدف خورده است.
حال با شکست کامل مذاکرات آتش‌بس به ابتکار آمریکا و میانجی‌های عربی، رسانه‌های لبنانی نزدیک به مقاومت شروع به انتشار اطلاعات بیشتری از هدف عملیات اربعین کرده‌اند. روزنامه الاخبار، عنوان خود را به برخورد 6 پهپاد حزب‌الله به مجتمع اطلاعاتی 8200 در گلیلوت در شمال شرقی تل‌آویو اختصاص داد و اعلام کرد مقاومت لبنان در چارچوب عملیات اربعین ۳۴۰ موشک و پهپاد به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی شلیک کرد.
این روزنامه چاپ بیروت به نقل از منابع رسانه‌ای و امنیتی اعلام کرد نیروهای امنیتی اسرائیل یک حلقه امنیتی به شعاع ۴ کیلومتر اطراف مقر ۸۲۰۰ ایجاد کردند که مانع از درز اخبار مربوط به هدف قرار گرفتن این مقر توسط پهپادهای حزب‌الله شوند.  بر اساس این گزارش،  منابع موثق از داخل فلسطین اشغالی گزارش دادند 6 فروند از پهپادهای حزب‌الله که یکشنبه گذشته توسط مقاومت در قالب عملیات اربعین پرتاب شد، به اهداف خود در تاسیسات یگان۸۲۰۰ برخورد کردند. همچنین شبکه تلویزیونی المیادین که کامل‌ترین پوشش‌ را  از جنگ اسرائیل و حزب‌الله ارائه می‌کند، در گزارشی اعلام کرد پهپادهای لبنانی مقر یگان ۸۲۰۰ را هدف قرار دادند و خسارت قطعی به این مقر وارد شده است. 
این شبکه خبری به نقل از یکی از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت: «قطعا عملیات اربعین با موفقیت همراه بوده است». به گفته منابع داخل فلسطین اشغالی، حلقه امنیتی بزرگ پیرامون گلیلوت چند ساعت پا بر جا بود به طوری که از ورود و خروج پرسنل نظامی و غیرنظامی به این پایگاه جلوگیری به عمل آمد. 
واحد ۸۲۰۰ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین واحد اطلاعاتی در ارتش رژیم صهیونیستی است که مسؤولیت‌های آن شامل شنود الکترونیک (SIGINT)، رمزگشایی، جنگ سایبری و ضداطلاعات است. این واحد سال ۱۹۵۲ تأسیس شده و نقش کلیدی در بسیاری از عملیات‌های نظامی اسرائیل ایفا کرده است. واحد ۸۲۰۰ همکاری گسترده‌ای با واحد ویژه سیرت متکال در ارتش اسرائیل دارد که زیر نظر رئیس سرویس اطلاعات نظامی فعالیت می‌کند. سیرت متکال در جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی از طریق کاشتن تجهیزات شنود و تصویربرداری در مناطق مختلف نقش اساسی 
ایفا می‌کند.
داده‌های موجود نشان می‌دهد یگان ۸۲۰۰ نقش کلیدی در توسعه اکوسیستم فناوری رژیم اسرائیل داشته است. طبق گزارش‌ها، حدود ۸۰ درصد کارآفرینان در بخش امنیت سایبری اسرائیل فارغ‌التحصیلان این واحد هستند. این امر به توسعه بیش از هزار شرکت فناوری توسط کهنه‌سربازان این یگان منجر شده است که ارزش تخمینی آنها بالغ بر میلیاردها دلار است.
شکست‌های مکرر دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
رژیم صهیونیستی بخوبی به این مساله آگاه بود که حزب‌الله لبنان پس از ترور فؤاد شکر آرام نخواهد گرفت. به همین جهت تمام ظرفیت دستگاه‌های جاسوسی، نظامی و اطلاعاتی خود را به کار گرفت تا ضمن شناسایی پاسخ این عملیات، به خنثی‌سازی این امر مبادرت ورزد. سابقه نبردهای ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ میلادی و جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد اسرائیل با تکیه بر ابزارهای جاسوسی توانسته است به زمان و اهداف جنگ‌ها و عملیات‌های پیش رو دست یابد و پیروزی موقت را برای خود به ارمغان آورد اما هنر مقاومت و حزب‌الله لبنان در غافلگیر کردن رژیم صهیونیستی آن هم در شرایط آماده‌باش حداکثری اسرائیل هزینه سنگینی بر آنها تحمیل کرد. بر اساس آنچه سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود در همان روز اجرای عملیات اربعین گفت، رژیم صهیونیستی تنها دقایقی پیش از آغاز عملیات «اربعین» از آن اطلاع یافته و به همین دلیل به بمباران گسترده محل‌هایی که تصور می‌کرد قرار است از آنجا پهپادها و موشک‌ها شلیک شوند، رو آورد اما با همه این اقدامات، عملیات در ساعت مقرر خود انجام شد و به اهدافی که از پیش تعیین شده بود دست یافت. این اتفاق نشان داد، رژیم اشغالگر که پیش‌تر در عملیات ۷ اکتبر سال گذشته حماس غافلگیر شده بود، اکنون نیز در شرایط آماده‌باش کامل نتوانسته تحرکات چند کیلومتری خود را به درستی شناسایی کند و پرتابه‌های حزب‌الله از محلی که تصورش را نمی‌کردند شلیک شده و به مقاصد حیاتی رژیم اصابت کردند. بنابراین عملیات پیش‌دستانه رژیم صهیونیستی نه برنامه‌ریزی و عملیات منسجم حزب‌الله را خنثی کرد و نه شهدایی از نیروهای مقاومت گرفت.

وظایف اصلی یگان ۸۲۰۰ 

شنود الکترونیک (SIGINT): 
شنود ارتباطات و جمع‌آوری اطلاعات از طریق سیگنال‌های الکترومغناطیسی
رمزگشایی: 
شکستن رمزهای دشمن و دسترسی به محتوای ارتباطات رمزنگاری شده
جنگ سایبری: 
انجام عملیات‌های سایبری تهاجمی و دفاعی
ضد اطلاعات: 
جلوگیری از جاسوسی دشمن و محافظت از اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل

 


Page Generated in 0/0053 sec