printlogo


کد خبر: 290816تاریخ: 1403/6/11 00:00
اخبار

اختصاص ۵۰ همت اعتبار جدید برای وام ازدواج و فرزندآوری
بر اساس مصوبه هیات عالی بانک مرکزی مقرر شده ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده‌های قانونی بانک‌ها به رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری سال جاری تخصیص داده شود.
مهدی صحابی اعلام کرد: شبکه بانکی فقط طی ۱۰ روز ابتدایی شهریور ۱۵ همت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرده است.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از اقدام جدید بانک مرکزی خبر داد و تصریح کرد: با مصوبه هیات عالی بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ۵۰ همت اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده‌های قانونی بانک‌ها به رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری در سال جاری، روند ثبت‌نام متقاضیان هم تسریع و تسهیل خواهد
 شد.
وی اظهار کرد: با این اقدام، ظرفیتی که روزانه بانک مرکزی به بانک‌های عامل اجازه ثبت‌نام می‌دهد افزایش می‌یابد و روند ثبت‌نام هم سرعت بیشتری می‌گیرد.
 
بورس ۲۲ هزار واحد  رشد کرد
شاخص بورس در واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد درباره اینکه اعتماد را به بورس باز می‌گردانیم، با رشد ۲۲ هزار واحدی مواجه شد.
در جریان دادوستدهای بازار سرمایه، بیش از ۵ میلیارد و ۳۰۴ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزشی بالغ بر ۴ هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان در بیش از ۱۲۵ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۲۲ هزار و ۳۸۶ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۹۸ هزار و ۶۳۹ واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی فملی، فولاد و فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فولاژ، وامید و امین با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون ورقه به ارزش ۸ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان در ۹۸ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۱۶ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۱ هزار و ۱۱۶ واحد قرار گرفت.
 
29.4 میلیارد دلار ارز واردات  تأمین شد
بانک مرکزی از نخستین روز فروردین ماه تا ۱۰ شهریور ماه ۲۹ میلیارد و ۴۰۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.
بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۹۹۵ میلیون دلار برای دارو و برای مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۸۷ میلیون دلار با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با هدف حمایت مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت کرد.
تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل‌و‌نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۶۵۹ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۸۰۵ میلیون دلار انجام شده
 است. 
   
آغاز ساخت مسکن ۲۵ متری
طرح مسکن اقتصادی در متراژهای ۲۵ تا ۸۰ متر مربع در ماهدشت کرج کلنگ‌زنی شد. مسؤول این پروژه گفت واحدها در قالب تعاونی با هزینه متقاضیان ساخته می‌شود و در ۴۸ ماه آینده تحویل داده خواهد شد. 
خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های شهر تهران اعلام کرد: از چند ماه قبل مباحث حقوقی، تأمین زمین و انعقاد قرارداد طرح مسکن اقتصادی آغاز شده است. در نمایشگاه صنعت ساختمان سال گذشته این طرح رونمایی و امروز به طور رسمی عملیات اجرایی آن آغاز شد.
وی با بیان اینکه مسکن کوچک متراژ نیاز کلانشهرها و جامعه امروز ما است، افزود: امروز واحدهای بزرگ متراژ تا حد زیادی از استطاعت متقاضیان خارج شده و مردم نیاز به محصولات جدیدی در سبد محصولات صنعت ساختمان دارند.
باقرپور گفت: در دوره ناترازی امروز انرژی ساختمان‌هایی که به صورت سنتی ساخته می‌شود بهره‌وری را کاهش می‌دهد و به هدررفت انرژی می‌انجامد.
  
بریکس باید سامانه پرداخت مستقل ایجاد کند
معاون وزارت دارایی روسیه، طی سخنرانی در جمع اعضای هیأت‌مدیره بانک توسعه بریکس در آفریقای جنوبی گفت: این بانک که توسط بریکس ایجاد شده با موضوع ایجاد یک سامانه پرداخت و تسویه مستقل رو به رو است تا امکان جلوگیری از اثرگذاری کشورهای ثالث بر فعالیت‌های مالی اعضا فراهم شود.
ایوان چبسکوف گفت: ما درباره فعالیت‌های بانک توسعه بریکس طی سال‌های گذشته صحبت کردیم و از جمله موضوعات مورد بحث در قالب این گفت‌وگوها ایجاد زیرساخت برای کشورهای عضو بریکس بوده است.
چبسکوف افزود: ما همچنین درباره چالش‌های پیش‌روی خود و اینکه این چالش‌ها نسبت به سال‌های گذشته جدی‌تر شده‌اند به گفت‌وگو نشستیم. در شرایط کنونی با تنش‌های ژئوپلیتیکی روبه‌رو هستیم که قبلا وجود نداشتند.

Page Generated in 0/0053 sec