printlogo


کد خبر: 290835تاریخ: 1403/6/11 00:00
جنگ اروپا

یک شرکت نظامی خصوصی ایالات متحده  در کشتار غیرنظامیان کورسک دخالت دارد
جنگ نیروهای آمریکایی در خاک روسیه!
در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، نماینده روسیه اطلاعاتی مبنی بر مشارکت نیروهای نظامی آمریکایی در حمله به خاک این کشور ارائه داد.
جمعه شب دمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد شرکت نظامی خصوصی آمریکایی «فوروارد آبزرویشن گروپ» که با نیروهای مسلح اوکراین همکاری دارد، قوانین حقوق بین‌الملل بشردوستانه را نقض می‌کند.
این دیپلمات روس یادآور شد شرکت مزبور زمانی شناخته شد که تصاویری از یکی از  سربازانش با نشان‌های آمریکایی منتشر شد در حالی که خمپاره‌ای را به سمت یک زمین بازی کودکان و خانه‌ای هدف‌گیری کرده بود. پولیانسکی گفت: «خود نیروهای مسلح اوکراین دیگر توان زیادی ندارند و ماجراجویی در منطقه کورسک تا حد زیادی به دلیل مشارکت گسترده مزدوران غربی در این عملیات رخ داده است. این موضوع حتی در صفحات شبکه اجتماعی شرکت نظامی خصوصی «فوروارد آبزرویشن گروپ» نیز به‌طور آشکار اعلام شده است. در همان‌جا، تصاویر موقعیت جنگی تیم خمپاره‌انداز این گروه در منطقه کورسک روسیه نیز منتشر شده است. اینگونه است که قوانین حقوق بین‌الملل بشردوستانه در برابر چشمان همکاران غربی ما به‌طور گسترده و آشکار نقض می‌شود».
چند روز قبل، استفان دوجاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل، در واکنش به انتشار تصاویر مزبور مدعی شده بود نمی‌تواند اعتبار دقیق این تصاویر را تایید کند.
وزارت خارجه روسیه پیش از اظهارات پولیانسکی در سازمان ملل، از دخالت آمریکا در حمله به منطقه کورسک در غرب این کشور پرده برداشته و از آغاز تحقیقات  به ‌منظور پیگرد قانونی اتباع آمریکایی که در عملیات در خاک این کشور نقش دارند خبر داده بود.
جفری ساکس، استاد سرشناس دانشگاه کلمبیای آمریکا نیز اخیرا در مصاحبه با تاکر کارلسون، مجری پیشین فاکس‌نیوز فاش کرده بود که نیروهای آمریکایی در عملیات نظامی ویژه در کنار نیروهای مسلح اوکراین، از جمله به عنوان مشاور و استراتژیست مشارکت دارند. او گفت: «ما در واقع در وضعیت جنگ گرم با روسیه هستیم، زیرا نه تنها تأمین مالی و تجهیزاتی ارتش اوکراین را انجام می‌دهیم، اهداف و استراتژی تعیین می‌کنیم و مشاوره می‌دهیم، بلکه نیروهایی نیز در خط تماس درگیری داریم. این نیروها الزاما لباس نظامی آمریکایی به تن ندارند، گاهی به عنوان مزدور شناخته می‌شوند و گاهی نیز ملیت آنها پنهان نگه داشته می‌شود». ساکس دخالت بیش از اندازه آمریکا در جنگ اوکراین را نگران‌کننده خواند. از طرف دیگر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه با اشاره به اینکه واشنگتن به کی‌یف اجازه استفاده از تسلیحات آمریکایی در منطقه کورسک را داده، اعلام کرد ایالات متحده در واقع به طرفی در درگیری اوکراین تبدیل شده است.  او در واکنش به اظهارات سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون که گفته بود واشنگتن چنین اقداماتی را برای کی‌یف مجاز می‌داند، افزود: «آمریکا تنها درجه تنش در روابط با روسیه را افزایش می‌دهد و برخلاف اظهارات رسمی، سعی در اجتناب از آن ندارد. در عوض، واشنگتن تحت تأثیر جاه‌طلبی‌های سلطه‌گرانه خود، به دنبال تحمیل «شکست استراتژیک» بر روسیه است که البته به این خواسته خود نخواهد رسید». او اظهارات سینگ، همچنین جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا را مصداق صدور چک سفید واشنگتن برای کی‌یف برای انجام عملیات در خاک روسیه خواند. به گفته زاخارووا، این وقایع ممکن است نشان‌دهنده آمادگی کاخ سفید برای فراهم کردن دسترسی ولودیمیر زلنسکی به استفاده از تقریبا هر نوع تسلیحات آمریکایی، حتی در عمق خاک روسیه باشد. او گفت: «مسیر تصاعدی آمریکا بیشتر از گذشته تحریک‌آمیزتر می‌شود. به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی بقایای عقل سلیم خود را نیز کنار گذاشته‌اند و فکر می‌کنند هر چیز و هر کاری برای آنها مجاز است».
 
چین: آمریکا برای صلح در اوکراین تلاش کند
نمایندگان چین و ایالات متحده در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل، وارد جدال لفظی شدیدی درباره مساله جنگ اوکراین شدند. گنگ شوانگ، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، در واکنشی قاطع به اتهامات و تخریب‌های وارده از سوی نماینده آمریکا گفت: «مشکلات پیچیده راه‌حل‌های ساده‌ای ندارند و ارسال بی‌رویه تسلیحات به میدان جنگ فقط باعث ایجاد آسیب بیشتر می‌شود و صلح پایدار را به ارمغان نمی‌آورد». او در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا مبنی بر صادرات تسلیحات جنگی از چین به روسیه نیز تصریح کرد: «چین نه به وجود آورنده بحران اوکراین و نه طرف درگیر در این بحران است. چین به هیچ‌یک از طرف‌های درگیر تسلیحات ارائه نکرده و همواره کنترل دقیق بر اقلام دومنظوره اعمال کرده است. شرکت‌های چینی بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد حاکم بر بازارها، با تمام کشورهای جهان از جمله روسیه و اوکراین، همکاری‌های اقتصادی و تجاری عادی، قانونی و مشروع انجام می‌دهند و هیچ ایرادی به این تعاملات وارد نیست. در عمل، خود آمریکا نیز همچنان روابط تجاری خود با روسیه را حفظ کرده است». به گفته گنگ، آمریکا نه تنها تلاش‌های چین برای متوقف کردن جنگ در اوکراین را نادیده گرفته، بلکه بارها و بارها در شورای امنیت به انتشار اکاذیب پرداخته و در موضوع اوکراین به تخریب و اتهام‌زنی به چین دست ‌زده است. او گفت: «چین به آمریکا توصیه می‌کند اگر واقعا خواهان پایان دادن به جنگ است، باید همراه با کشورهای مربوط از جمله چین، به جای فرافکنی و ایجاد تقابل برای دستیابی به صلح تلاش کند و در این راستا گام بردارد. چین از نماینده آمریکا می‌خواهد به این بازی‌های بی‌فایده اتهام‌زنی پایان دهد».

Page Generated in 0/0052 sec