printlogo


کد خبر: 290839تاریخ: 1403/6/11 00:00
در گفت‌وگوی «وطن امروز» با نیوشا کرمی، برگزیده هفتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان مطرح شد
فضایی رقابتی و پرهیجان برای نوجوانان

گروه فرهنگ و هنر: نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در سال ۹۴ همزمان با بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در همدان برگزار شد. ایده برگزاری المپیاد توسط بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران شکل گرفت و ۳ تا ۸ مهرماه سال ۹۴ به دبیری علیرضا شجاع‌نوری میزبان نوجوانان علاقه‌مند به سینما در کلاس‌های فیلمسازی بود و در این دوره حدود ۱۰۰۰ نفر متقاضی حضور در این رویداد بودند که در نهایت ۹۰ فیلم به مسابقه راه یافتند. حضور و استقبال هزار نوجوان نشان داد این رویداد می‌تواند به یکی از ماندگارترین رویداد‌های سینمایی در حوزه کشف و استعداد‌های نو در سینمای ایران تبدیل شود. 
اما امسال در حالی آماده برگزاری هشتمین دوره است که طی 7 دوره برپایی المپیاد شاهد درخواست بیش از هزاران ایده برای تولید آن هم توسط کودکان و نوجوان علاقه‌مند به حوزه سینماست. در این بین و در دوره هفتم یکی از بهترین ایده‌ها مطرح شده. ایده «کلید» به طراحی نیوشا کرمی بود، ایده‌ای که سال گذشته به عنوان ایده برتر انتخاب شد، از همین رو در حالی که کمتر از 10 روز دیگر تا برپایی دوره هشتم زمان باقی مانده است، گفت‌وگویی با نیوشا کرمی، برگزیده دوره هفتم انجام دادیم.
این فیلمساز نوجوان که در دوره هفتم با ایده «کلید» در هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان موفق به کسب عنوان برگزیده شد، ابتدا با اشاره به ایده ارائه‌شده در این دوره گفت: داستان کلید درباره پیرزنی است که هر وقت از خانه خارج می‌شود کلید منزلش را به همسایه می‌سپارد و می‌گوید وقتی پسرم آمد کلید را به او بده، همسایه که به کار پیرزن عادت دارد به او می‌گوید کلید را در راهروی خانه و روی میخ آویزان کن؛ این کلید همیشه آنجاست تا وقتی که قاب عکسی گره داستان را باز می‌کند و مشخص می‌شود پسر پیرزن سال‌هاست مفقودالاثر است.
وی درباره حضور در المپیاد و تجربیاتی که در حوزه فیلمسازی کسب کرده است، گفت: حضور در این رویداد بزرگ برای من سراسر تجربه بود. از جمله پیدا کردن دوستان جدید که در این عرصه فعالیت دارند و البته مهم‌تر از آن ساخت فیلم در کنار خانم ترکمانی که یکی از کارگردانان بزرگ و با اخلاق است. در مدت‌زمان برگزاری المپیاد، کنار ایشان تجربیاتی بسیار عالی کسب کردم و درس‌های زیادی آموختم. 
این نوجوان فیلمساز مشهدی بیان کرد: المپیاد فیلمسازی نوجوانان یک فضای رقابتی پرهیجان و خاطره‌انگیز بود که حضور در آن برای من بسیار به یادماندنی شد. 
کرمی بزرگ‌ترین درس المپیاد را استفاده از فرصت‌های زندگی دانست و ادامه داد: بزرگ‌ترین درس من از فضای رقابتی المپیاد این بود که یاد بگیرم از فرصت‌هایی که در زندگی دارم به نحو احسن استفاده کنم. 
وی خاطرنشان کرد: در المپیاد با کسانی که تا به حال آنها را نمی‌شناختیم یک گروه تشکیل دادیم و در زمانی کم، یک ایده خام را نوشته و مراحل تبدیل آن به یک فیلم کامل را پیش بردیم. این کار طی چند روز، به صورت فشرده اما با تلاش و کوشش همه اعضای گروه انجام شد که خوشبختانه این تلاش‌ها به نتیجه رسید و موفق به کسب مدال طلای المپیاد شدیم.
برگزیده هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان گفت: علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستم، البته این نکته را هم بگویم که بعد از المپیاد فیلمسازی ۲ فیلم دیگر نیز ساختم که با آنها در جشنواره‌های دانش‌آموزی موفق به کسب عناوین برتر شدم.
مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از 24 تا 29 شهریورماه امسال در شهر اصفهان با مدیریت وحید ملتجی توسط بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0052 sec