printlogo


کد خبر: 290847تاریخ: 1403/6/17 00:00
آیا سومین طرح آمریکایی‌ها برای آتش‌بس در غزه نیز محکوم به شکست است؟
تقلای بلینکن

وزیر خارجه دولت بایدن در حال انجام آخرین تقلاها برای حفظ جایگاهش در ساختمان لینکلن واشنگتن است. آنتونی بلینکن پس از بازگشت مفتضحانه‌اش از سفر خاورمیانه، بدون هیچ دستاوردی برای متوقف ساختن جنگ غزه که در حال نابودی رژیم دست‌پرورده آمریکا و همچنین تتمه اعتبار جهانی ایالات متحده است، تلاش می‌کند کاخ سفید را نسبت به حل و فصل این موضوع امیدوار نگه دارد اما از همین حالا زمزمه‌هایی مبنی بر برکناری‌اش در دولت متوالی دوم دموکرات‌ها در صورت پیروزی کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور شنیده می‌شود. بلینکن که طرح قبلی‌اش برای آتش‌بس، پس از 2 دور مذاکرات در دوحه و قطر، به گفته همه طرف‌ها با شکست مواجه شد - و حتی نحوه اداره یک‌طرفه مذاکرات، او و نومحافظه‌کاران اتاق‌های پشتی کاخ سفید را متهم به فضا‌سازی برای بنیامین نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش برای اشغال محور فیلادلفی و لشکرکشی جدید، این بار به کرانه باختری کرد- همچنان مدعی است راه‌حلی برای آتش‌بس در غزه در چنته دارد. وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای دیگر همتایانش اعلام کرد 90 درصد مسائل در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه حل و فصل شده است.  با این حال بلینکن در کمال وقاحت اعتراف می‌کند همچنان اختلافات قابل توجهی باقی مانده است.  منظور او قطعا خواسته‌های غیر منتظره و بی‌جایی است که نتانیاهو در آخرین لحظات نشست قاهره به مذاکرات تحمیل کرد.  بلینکن در این باره گفت: «مشغول گفت‌و‌گو و رایزنی‌های فعالی با همپیمانان خود، مصر و قطر با هدف توافق آتش‌بس هستیم».  وی همچنین ناامیدانه مدعی شد در صورت وقوع توافق آتش‌بس در غزه، همچنان شانس عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی وجود دارد. به سرانجام رساندن توافق شکست‌خورده آبراهام احتمالا بزرگ‌ترین امتیازی است که بایدن و نومحافظه‌کاران صهیونیست کابینه او در ازای حل بحران موجودیتی فعلی رژیم صهیونیستی بدان دل خوش کرده‌اند. پیش از این، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران مدعی شده بود بر سر 90 درصد موارد مطرح در مذاکرات آتش‌بس توافق شده بود؛ ادعایی که با واکنش بنیامین نتانیاهو همراه شد و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر هرگونه نزدیک شدن به توافق را تکذیب کرد. کربی در سخنان خود درباره جزئیات توافق به خبرنگاران گفته بود: «در نخستین مرحله توافق نظامیان اسرائیلی باید از مناطق پرجمعیت خارج شوند و اینکه در مرحله اول توافق، نظامیان اسرائیلی به طور کامل از غزه خارج نخواهند شد». 
یدیعوت آحارانوت به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت سفر بلینکن، به دلیل حواشی مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با آمادگی لازم انجام نشد و خوب نبود. این رسانه همچنین به نقل از مقامات اسرائیلی آگاه از روند مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا گزارش داد بلینکن بشدت تحت فشار قرار دارد و برای آمریکایی‌ها مهم است که این توافق در بازه زمانی کنونی و همزمان با برگزاری کنفرانس حزب دموکرات انجام شود. به همین دلیل کاخ سفید چهارشنبه‌شب هفته گذشته به شکل ناگهانی شروع به تحت فشار قرار دادن نتانیاهو کرد و این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به نوعی دچار هرج و مرج شده و عجله دارند. روزنامه واشنگتن‌پست اواخر هفته گذشته گزارش داده بود دولت بایدن قصد دارد آخرین تلاش خود را پس از ماه‌ها از مذاکرات بی‌نتیجه میان رژیم اشغالگر، میانجی‌های عربی و حماس درباره آتش‌بس در غزه  انجام دهد. بر اساس این گزارش بایدن و هریس، با حذف بلینکن از روند تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد جدید، روز دوشنبه با مشاوران خود درباره یک پیشنهاد نهایی درباره آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه به گفت‌و‌گو نشستند که قرار است تا امروز یا فردا به طرفین اسرائیلی و فلسطینی ارائه شود. این سومین طرح پیشنهادی آمریکا درباره توافق آتش‌بس است.  در حالی که حماس با طرح نخست موسوم به طرح «جو بایدن» که اواخر بهار ارائه شد، موافقت کرده بود اما نتانیاهو آن را نپذیرفت. در عمل نیز رژیم صهیونیستی هیچ گامی در جهت محقق کردن شروط این طرح که مبنای آن قطعنامه شماره 2735 شورای امنیت سازمان ‌ملل بود برنداشت.  طرح دوم نیز نتیجه‌ای مفتضحانه داشت و حتی منابع اسرائیلی قبل از آغاز دور جدید مذاکرات در دوحه، به نقل از منابعی در کابینه نتانیاهو، شکست آن را پیش‌بینی  کرده بودند.  شروطی که نتانیاهو سعی کرد به این مذاکرات تحمیل کند، شامل باقی ماندن نیروی‌های اشغالگر در محور فیلادلفی (در مرز با مصر) حتی پس از آتش‌بس و ایجاد یک محور حائل در میانه نوار غزه بود؛ شروطی که طبیعی بود حماس به آن تن ندهد. در این دور فلسطینی‌ها انگشت اتهام را به سوی دولت بایدن گرفتند که با اهرم مذاکره قصد دارد برای ادامه جنایات اسرائیل در غزه و کرانه باختری زمان بخرد و با عقب‌نشینی‌های تاکتیکی در مذاکرات در مقابل تل‌آویو، مقاومت فلسطین را زیر فشار بیشتری برای پذیرش شروط زیاده‌خواهانه طرف مقابل قرار دهد.  منابع عبری همچنان به این موضوع اذعان دارند که  اصرار نتانیاهو بر ماندن ارتش اشغالگر در محورهای فیلادلفی، نتزاریم، همچنین گذرگاه رفح، روند مذاکرات را به هم می‌زند.  روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش داد بلینکن در حالی منطقه را ترک کرد که هنوز مسائل حل‌نشده و مورد اختلاف زیادی میان حماس و اسرائیل وجود دارد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آمریکا، رسیدن به توافق درباره آتش‌بس غزه را نزدیک کرده باشد، نمایان نیست. از طرف دیگر از نظر روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال، تلاش‌های بایدن برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو همچنان محکوم به شکست است. در همین حال یکی از رهبران حماس در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «اسرائیل بر عدم خروج از محور فیلادلفی در مرحله اول و موکول کردن آن به مرحله دوم توافق اصرار دارد.  میانجی‌ها در مرحله اول پیشنهادهایی مبنی بر عقب‌نشینی تدریجی از محور فیلادلفی ارائه کردند اما اسرائیل آن را نپذیرفت. حماس مخالفت قاطع خود را با حضور نیروهای اشغالگر به مدت 42 روز در مرحله اول توافق در این محور به میانجی‌‌ها اعلام کرده است». 
* ایلهان عمر: بلینکن در اسرائیل تحقیر شد!
نماینده مسلمان خانه نمایندگان کنگره  معتقد است وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر به فلسطین اشغالی برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس غزه تحقیر شد. ایلهان عمر،  در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «وزیر خارجه ما چگونه می‌تواند 11 بار به منطقه سفر و در هر 11 بار التماس کند جنگ پایان یابد، در حالی که خود آمریکا به ارسال بمب و سلاح‌هایی که باعث این جنگ شده است ادامه می‌دهد؟ واقعا چگونه بعد از تحقیری که نمایندگان دولت آمریکا با آن روبه‌رو می‌شوند، خجالت نکشیم.  اینکه ما می‌گوییم به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذاریم؛ صرفاً ریاکاری نیست، بلکه تحقیرآمیز نیز است».
 
 
***
 
    تعطیلی شبکه آمریکایی‌ها در عراق     
 شبکه عراقی الحره که نخستین شبکه تلویزیونی غیردولتی راه‌اندازی شده در این کشور پس از اشغال توسط ائتلاف آمریکایی بود در آستانه تعطیلی قرار دارد. این شبکه عرب‌زبان که سال 2004 تحت عنوان رسانه مستقل کار خود را آغاز کرد اما در سال‌های گذشته هدفش توجیه اشغالگری آمریکا و اسرائیل در جهان اسلام بویژه عراق، افغانستان و فلسطین بود، کاملا برای مخاطبان عراقی رسوا شده بود. معروف بود که شبکه الحره، حقوق‌های آنچنانی به مجریان مشهورش می‌دهد اما ظاهرا سیاست رسانه‌ای آمریکا در عراق شکست خورده است. موسسه‌ای که پشت سر الحره قرار داشته و توسط آمریکایی‌ها تامین مالی می‌شود، اخیرا 160 نفر از کارکنانش را اخراج کرده و به نظر می‌رسد در مرحله بعدی نیز نوبت به شبکه تلویزیونی بدنامش برسد. هفته گذشته بود که مدیر موسسه‌ مزبور با اعلام اینکه مجلس نمایندگان آمریکا با کاهش ۲۰ میلیون دلاری بودجه این شبکه موافقت کرده، از تسویه حساب ۲۱ درصد از نیروهای موسسه خبر داد. او اعتراف کرد کنگره آمریکا یک سوم از بودجه این شبکه یعنی ۲۰ میلیون دلار را کاهش داده که این ثابت می‌کند بودجه آمریکایی سالانه الحره ۶۰ میلیون دلار بوده است. 
 
 

Page Generated in 0/0055 sec