printlogo


کد خبر: 290870تاریخ: 1403/6/17 00:00
بازخوانی چرایی عدم پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت

گروه اقتصادی: در سال مالی جاری عدم پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت، سهام‌داران را از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام خود بی‌بهره کرده است؛ مبلغی که بخشی از آن در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بخشی از آن در حساب شرکت‌هاست، در حالی که هیچ‌یک از این شرکت‌ها پاسخگوی مردم نیستند.
در سالی که گذشت 3 ‌مرحله‌ای شدن پرداخت سود سهام عدالت برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت رخ داد و پس از واریز سود مرحله نخست و دوم به ترتیب در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته، حالا سهام‌داران بیش از 6 ماه است که منتظر دریافت سود مرحله سوم سهام عدالت خود هستند.
نکته قابل تأمل این است که در حالی سهام‌داران عدالت سود سهام مجامع سال ۱۴۰۱ خود را دریافت نکرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از مجامع سال ۱۴۰۲ شرکت‌ها نیز برگزار شده است و رفته‌رفته باید سود این مجامع را دریافت کنند.
* قول پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت تا پایان خرداد
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و احسان خاندوزی، وزیر پیشین اقتصاد در ماه‌های گذشته بارها قول پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت تا پایان خردادماه را داده بودند.
در مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند.
در این بین به دلیل بدقولی برخی شرکت‌ها، واریز سود در 2 مرحله انجام نشد و به مرحله سوم کشیده شد؛ در این رابطه ۲۸ فروردین مجید عشقی اعلام کرد: مجموعه اتفاقاتی که رخ داد سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. این شرکت‌ها اکثراً با کمبود نقدینگی مواجه هستند، ما هم توصیه کردیم باید سود سهام عدالت پرداخت شود. امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها را جمع‌آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم، البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.
* اقدام حقوقی علیه شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند
به دلیل عدم واریز مرحله سوم، نهم خردادماه سیداحسان خاندوزی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی نیز اعلام کرد علیه شرکت‌هایی که سود سهام عدالت ندادند، اقدام حقوقی صورت می‌گیرد. سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ در اسفند سال ۱۴۰۲ واریز شد اما باقیمانده اندک دیگری نیز وجود دارد که سرجمع آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و عمدتا 3 دسته شرکت‌های فولادی، پالایشی و پتروشیمی هنوز به وظایف خود در پرداخت سود عمل نکرده‌اند.
به گفته وی، «سازمان بورس علیه آن دسته از شرکت‌ها که به تعهدات خود عمل نکردند اقدام حقوقی خواهد کرد، زیرا موضوع سهام عدالت احقاق حق سهام‌داران خرد است. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم این مساله به نتیجه برسد».
* شرکت‌های متخلف در عدم واریز سود سهام عدالت
ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره پرداخت این سود گفته بر اساس آخرین آمار کماکان هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت مپنا در مجموع نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند. هلدینگ خلیج ‌فارس به سبب ‌طلب سود سهامی که از فجر انرژی خلیج‌فارس و فجر مبین دارد که آنها هم به سبب مشکلاتی نتوانستند سود را واریز کنند و مپنا هم چون از وزارت نیرو طلبکار است، به همین دلیل این 2 مجموعه نتوانسته‌اند سود سهام عدالت را تسویه کنند. در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقیمانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.
* مردم از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام خود بی‌بهره ماندند
آنچه مسلم است، بی‌برنامگی و عدم اقتدار سازمان بورس در دریافت سود سهام عدالت، سهام‌داران را از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام خود بی‌بهره کرده است؛ مبلغی که بخشی از آن در حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بخشی در حساب شرکت‌هاست و کسی هم پاسخگوی آن نیست.
* مشمولانی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکردند چه کنند؟
محمد باغستانی، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیش از این در این باره گفته بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج‌ فارس هیچ اقدامی برای واریز سود سهام عدالت خود در مرحله اول و دوم انجام ندادند و شرکت‌های «پارس سوئیچ، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس» نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: سود سهام عدالت برای افراد به 6 دلیل واریز نمی‌شود؛ از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: بیش از یک میلیون سهام‌دار عدالت همچنان با مشکل شماره شبای معتبر روبه‌رو هستند، این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه سجام در فرآیند دریافت سود در دوره‌های بعدی قرار گیرند.
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توضیح داد: مشمولانی هم که سود دوره‌های گذشته را دریافت و سود این دوره را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت یا سجام پس از متوجه شدن مشکل، نسبت به اصلاح شماره شبا و مشکل حساب خود اقدام کنند تا سود این دوره را با دوره‌های بعدی دریافت کنند.
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده پاسخگویی به سایر سؤالات سهام‌داران است.
 

Page Generated in 0/0081 sec