printlogo


کد خبر: 290893تاریخ: 1403/6/18 00:00
نمایشگاه محیطی عکس از پیاده‌روی اربعین با عنوان «اینک آخرالزمان» در خانه هنرمندان ایران میزبان مخاطبان است
ثبت لحظاتی دراماتیک از راهپیمایی اربعین

گروه فرهنگ و هنر: زیارت با پای پیاده، بزرگداشتی است که از گذشته بوده و اختصاص به زمان خاصی ندارد. همان گونه که نقل شده، حضرت آدم هزار بار به زیارت خانه خدا رفت، در حالی که این مسیر را به وسیله قدم‌هایش پیمود ‎ و این شیوه، اختصاص به دین و فرهنگ خاصی هم ندارد.
علما و بزرگان نیز به تأسی از ائمه اطهار(ع) اهتمام زیادی به این سنت حسنه داشته‌اند و نقل که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری (قده) مرسوم بوده و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) رفته‌اند و مرحوم آخوند خراسانی(قده) نیز به همراه اصحاب‌شان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف می‌شدند. 
اما یکی از ویژگی‌های دوران و روزگار کنونی ثبت و ضبط این سنت حسنه است، بویژه طی یک دهه گذشته با توجه به علاقه و اشتیاق بیش از پیش مردم برای حضور در این پیاده‌روی آثار هنری بسیاری نیز تولید و ماندگار شده است. یکی از این آثار ماندگار برپایی نمایشگاه محیطی عکس با عنوان «اینک آخرالزمان» از آثار رسول اولیازاده است که این روزها در خانه هنرمندان دایر است و مطابق با جدول زمان‌بندی قرار است تا پایان شهریور نیز میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان شود. 
رسول اولیازاده، استاد دانشگاه و مدیر خانه عکاسان جوان درباره چگونگی شکل‌گیری این نمایشگاه و مصادف شدن آن با ایام اربعین و روزهای انتهایی ماه صفر اظهار داشت: تاکنون توانستم در چند سفر به راهپیمایی اربعین مشرف شوم. عظمت غیرقابل وصفی در آنجا اتفاق می‌افتد اما خود کسانی که خالق این عظمت هستند، خیلی به تجلی آن اشراف ندارند، زیرا در دل ماجرا هستند، حتی ما به عنوان عکاس با چشم سومی به نام دوربین  نیز نمی‌توانیم این عظمت را ثبت کنیم. در بهترین حالت گوشه‌ها و اتفاقات خاصی از این مراسم به چشم‌مان می‌آید و آنها را ثبت می‌کنیم. وی افزود: این نمایشگاه نتیجه ۴ سفری است که در مراسم اربعین به کربلا داشتم. استدلالم این است که اینها (مردم حاضر در مراسم اربعین) لشکر صاحب الزمان هستند. به همین دلیل اسم نمایشگاه را «اینک آخرالزمان» گذاشته‌ام، زیرا راهپیمایی اربعین، حرکتی آخرالزمانی است. در حقیقت آنهایی که در این راهپیمایی حضور می‌‌یابند، به ندای هل من ناصر اباعبدالله لبیک می‌گویند. در آن زمان ۷۲ نفر به این ندا لبیک گفتند و اکنون همه روزه حضرت صاحب‌الزمان ندای هل من ناصر می‌دهد و این مردم به آن ندا لبیک می‌گویند. مردمی که تک تک آنها را صاحب‌الزمان گلچین کرده تا در این راهپیمایی  حضور پیدا کنند. شما در این مراسم، ملیت‌ها، مذاهب و اقشار مختلفی می‌بینید و افراد حاضر در آن تنها منحصر به شیعیان نیستند. اولیازاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره انتخاب گالری محیطی خانه هنرمندان ایران برای نمایش این مجموعه گفت: پیش از این، 2 نمایشگاه دیگر که مناسبتی مذهبی داشت، توسط پسرم استاد حمزه اولیازاده در گالری محیطی خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شده بود. بازخوردی که از این 2 نمایشگاه گرفتم، این بود که اگر ما در گالری‌های داخلی خانه هنرمندان، آثار را به نمایش بگذاریم، تنها در روز افتتاحیه عده‌ای به تماشا می‌آیند و بعد همه‌چیز تمام می‌شود اما هر عابری که از این محوطه رد شود، نظرش به تصاویر جلب می‌شود و نمایشگاه را دنبال می‌کند. در واقع به این صورت مخاطبان بیشتری با این نمایشگاه مواجه شده و بازخوردهای بیشتری را نسبت به آن شاهد می‌شویم، بنابراین راغب شدم مجموعه خود را در نمایشگاه بیرونی خانه هنرمندان ایران به نمایش بگذارم.

Page Generated in 0/0065 sec