printlogo


کد خبر: 290895تاریخ: 1403/6/18 00:00
بغداد و واشنگتن از دستیابی به توافق برای خروج نیروهای نظامی ائتلاف خبر دادند
تعلیق آمریکایی‌!
آیا پنتاگون تا سال 2026 بین‌النهرین را ترک می‌کند؟

گروه بین‌الملل: به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه در دولت‌های عراق و آمریکا، توافق دولت‌های ۲ کشور درباره خروج نیروهای آمریکایی حاضر در عراق که تحت عنوان ائتلاف نظامی ضدداعش از سال 2014 در این کشور حضور دارند، به مراحل پایانی خود رسیده است. طبق این گزارش که توسط منابع مطلع افشا شده است، بر سر خروج تعداد قابل توجهی از 2500 نیروی آمریکایی حاضر در عراق تا سپتامبر 2025 توافق شده است و مابقی نیروهای ارتش آمریکا در بخش اربیل کردستان عراق به بهانه مبارزه با داعش در سوریه تا پایان سال 2026 باقی خواهند ماند. این توافق که پس از ۶ ماه مذاکره مستقیم بین دولت عراق و آمریکا انجام شده است، آخرین تلاش ارتش اشغالگر آمریکا برای تمدید حضور خود در عراق بود. سایر مقامات آمریکایی نیز موضوع مذاکرات را بحث بر سر سطح حضور نیروهای آمریکایی معرفی و مساله خروج کامل نظامیان را تکذیب می‌کنند. ابتدای سال جاری میلادی پنتاگون از ادامه حضور نظامی آمریکا و عدم خروج سربازان این کشور از عراق خبر داده بود.
* دیر آمدند ولی نمی‌روند!
سال 2013 پس از گسترش داعش در سوریه و آغاز سقوط شهرهای شمالی عراق به دست این گروهک تروریستی، دولت عراق از دولت اوباما درخواست کمک فوری کرد؛ درخواستی که با بی‌توجهی آمریکا رو‌به‌رو شد و در نهایت این جمهوری اسلامی ایران بود که با ورود به جنگ با داعش به کمک نیروهای مسلح عراق رفت. در آن زمان دولت اوباما که خروج بی‌قاعده ارتش آمریکا از عراق را به عنوان دستاورد خود معرفی کرده بود، با حضور دوباره در عراق  مخالفت کرد اما پس از حضور ایران در میدان مبارزه با داعش در عراق و سوریه و دستیابی به موفقیت‌های متعدد در مبارزه با داعش، آمریکا مجددا با ایجاد ائتلافی از کشورهای غربی و به بهانه مبارزه با داعش در عراق و سوریه ظاهر شد. ارتش آمریکا در شرایطی سال 2011 از عراق خارج شده بود که ارتش این کشور را پس از اشغال کامل عراق در سال 2003 منحل کرده و نیروهای مسلح آموزش‌دیده‌ای را جایگزین آنها نکرده بود. به نحوی که نیروی هوایی ارتش عراق که در زمان حمله داعش به شهرهای شمالی این کشور به جنگنده‌های «اف16» مجهز بود، از انجام حتی یک پرواز علیه تروریست‌های داعش ناتوان بود. مشابه این رویداد را در خروج آمریکا از افغانستان نیز شاهد بودیم که اردوی ملی افغانستان نیز پس از 20 سال آموزش و تجهیز توسط ارتش آمریکا نتوانست حتی به مدت یک هفته در مقابل پیشروی نیروهای طالبان مقاومت کند و در نهایت پس از 20 سال اشغال و جنایت آمریکا در افغانستان طالبان با طالبان جایگزین شد.
اکنون اما مساله خروج نیروهای آمریکایی در دوران پساداعش به چالش اصلی دولت عراق تبدیل شده است. ارتش و نیروهای حشدالشعبی عراق هم‌اکنون کنترل امنیتی و نظامی کامل این کشور جنگ‌زده را در دست دارند و داعش نیز دیگر زمینی برای خلافت خودخوانده خود در عراق  و سوریه ندارد اما دخالت‌های آمریکایی‌ها در مرز مشترک سوریه، عراق و حملات متعدد به نیروهای مقاومت و بسیج مردمی عراق و ارتش سوریه در این نواحی فرصتی مجدد به معدود نیروهای داعش برای زیست زیرزمینی و مخفیانه در این ناحیه از منطقه می‌دهد؛ اقدامی که اعتراض و پاسخ مستقیم نیروهای مقاومت عراق را به همراه داشته است. حملات متعدد نیروهای مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکایی و تجمعات آنها در این کشور نیز در پاسخ به مداخلات نظامی و سیاسی ارتش اشغالگر آمریکا در این کشور انجام می‌شود؛ حملاتی که پس از ترور بزدلانه شهید قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد به اوج خود رسید و فعالیت تجاوزکارانه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق را بشدت محدود کرد. البته دور جدید حملات نیروهای مقاومت عراق به نیروهای ائتلاف به اصطلاح ضدداعش در عراق و سوریه به دلیل حمایت‌های بی‌حد و حصر ارتش آمریکا در منطقه از ارتش رژیم کودک‌کش صهیونیستی انجام شده است؛ حمایت‌هایی که در برخی موارد حتی به حمله مستقیم به پایگاه‌های مقاومت در منطقه منجر شده است؛ حملاتی که به شهادت نیروهای عراقی و خشم مردم عراق از این اقدام تجاوزکارانه ارتش آمریکا منجر شده است.
* تلاش دقیقه نودی برای بقا
طبق گزارش رویترز، توافق فنی دولت عراق و دولت آمریکا برای خروج نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا از این کشور عربی خاورمیانه از مدت‌ها قبل به سرانجام رسیده است اما به دلیل آنچه شرایط ویژه و پرتنش منطقه تعبیر شده، این توافق علنی نشده است. 
بنا به گزارش رویترز، تنها تعیین و تایید نهایی زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا در منطقه باقی مانده است که باید به تایید جو بایدن و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق برسد؛ تاییدی که تاکنون با انگیزه حمایت و پشتیبانی دولت آمریکا از جنایات اسرائیل در منطقه از سوی دولت آمریکا انجام نشده است. منابع آمریکایی و عراقی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد در ماه جاری توافق به تایید نهایی می‌رسد، به وجود ‌بندی در این توافق اشاره کردند که با هدف بقای نیروهای آمریکایی به عنوان مستشار نظامی در عراق اشاره دارد. به نظر می‌رسد دولت بایدن قصد دارد با توجه به افزایش انتقادات از عملکرد سیاست خارجی دولت آمریکا در دوره او در حوزه  خاورمیانه، دستاوردی را تحت عنوان خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه فراهم کرده و آن را به عنوان پایان تمام جنگ‌های بی‌پایان آمریکا در منطقه خاورمیانه معرفی کند؛ ادعایی که به نظر چندان درست و حقیقی به نظر نمی‌رسد و با دقت در متن توافق می‌توان نشانه‌های تلاش دولت آمریکا برای بقا و اعمال نفوذ در منطقه را بخوبی مشاهده کرد؛ تلاشی که احتمالا با ایجاد تفرقه میان دولت محلی اقلیم کردستان عراق و دولت فدرال این کشور و باقی ماندن نیروهای ائتلاف آمریکایی در این ناحیه از عراق به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه پیگیری شود؛ اقدامی که به احتمال زیاد اعتراض مقاومت و دولت عراق را در پی خواهد داشت اما با توجه به تخلیه و عقب‌نشینی از پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار و همچنین کاهش چشمگیر نیروها در بغداد، موفقیت قابل توجهی برای دولت و ملت عراق و همچنین امنیت منطقه به دست خواهد آمد.

Page Generated in 0/0058 sec