printlogo


کد خبر: 290896تاریخ: 1403/6/18 00:00
کریم‌خان نسبت به تعقیب قضایی نتانیاهو و گالانت مصمم است
فشار رهبران غربی بر دادستان دیوان لاهه

دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی ضمن دفاع از تلاش خود برای صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی، از اعمال نفوذ رهبران کشورهای غربی برای متوقف کردن این پرونده خبر داد.
پیش‌تر روزنامه گاردین جزئیات قابل تاملی را از کارزار جاسوسی و طرح ارعاب رژیم صهیونیستی  علیه مقامات ارشد دیوان لاهه طی یک دهه اخیر منتشر کرده بود.
کریم خان، سارنوال یا دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی طی مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: «این مهم است که نشان دهیم این دادگاه درباره اتهامات جنایات جنگی، با همه کشورها با استانداردهای مشابهی برخورد می‌کند. همچنین از تصمیم دولت بریتانیا در راستای کنار گذاشتن مخالفت با این حکم بازداشت، استقبال می‌کنیم. تفاوتی در لحن و فکر در ارتباط با قوانین بین‌المللی در موضع بریتانیا وجود دارد و این چیزی است که از آن استقبال می‌کنیم».
این حقوقدان 54 ساله بریتانیایی پاکستانی‌تبار با اشاره به اینکه «قوانین باید بر اساس استانداردهای رایج» اجرا شوند، ادامه داد: «شما نمی‌توانید برای کشورهایی که در آن حمایتی وجود دارد - چه حمایت ناتو، اتحادیه اروپایی و یا کشورهای قدرتمند - یک رویکرد داشته باشید و رویکرد دیگری را برای سایر کشورها اتخاذ کنید».
از نظر این قاضی ارشد دادگاه بین‌المللی لاهه، قتل، حملات عمدی به غیرنظامیان و استفاده از گرسنگی غیرنظامیان به عنوان یک استراتژی جنگی، از جمله جنایاتی است که بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر) و یوآو گالانت (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) مظنون به ارتکاب آنها هستند. در همین حال کریم‌خان توضیح داد از سوی برخی رهبران جهان تحت فشار است تا حکم بازداشت که هنوز به صورت محرمانه است، صادر نشود. 
او گفت: «بسیاری از رهبران و دیگران  نصیحتم کردند و هشدار دادند». او اشاره‌ای به نام این رهبران نکرد اما همه می‌دانند که جو بایدن،  رئیس‌جمهور آمریکا درخواست او برای صدور حکم بازداشت مقامات ارشد صهیونیستی را محکوم کرده بود.

Page Generated in 0/0057 sec