printlogo


کد خبر: 290898تاریخ: 1403/6/18 00:00
دور دنیا

شهادت دختر 13  ساله فلسطینی
در ادامه یورش‌ اشغالگران اسرائیلی به مناطق مختلف کرانه باختری چند فلسطینی بازداشت، زخمی و شهید شدند. از جمله در روستایی در جنوب نابلس، یک دختر ۱۳ ساله فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید. در پی حمله عصر جمعه شهرک‌نشین‌های صهیونیست به روستای قریوت در جنوب نابلس که با حمایت نیروهای ارتش کودک‌کش انجام شد، بانا امجد بکر دختر ۱۳ ساله بر اثر شلیک گلوله جنگی به سینه‌اش به شهادت رسید. به گزارش جمعیت هلال‌احمر فلسطین، این دختر فلسطینی با جراحت بسیار شدیدی به بیمارستان رافضیا در نابلس منتقل شد اما در آنجا پزشکان شهادتش را اعلام کردند. به گزارش شبکه المیادین به نقل از پدر بانا امجد بکر، این نوجوان در حالی هدف تیراندازی صهیونیست‌ها قرار گرفت که به همراه خواهرانش در داخل خانه‌شان بودند. شهرک‌نشینان صهیونیست در این یورش برخی زمین‌های روستای قریوت را هم آتش زدند. در همان روز در کرانه باختری، یک جوان ۳۴ ساله فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران زخمی و یک جوان ۳۰ ساله دیگر در حمله شهرک‌نشین‌ها دچار کبودی و جراحت شد. با شهادت این دختر فلسطینی، تعداد شهدای کرانه باختری از 7 اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون به ۶۹۲ نفر رسید که ۱۵۹ نفر از آنها کودک بوده‌اند.
***
تحقیقات مستقل درباره قتل دختر آمریکایی توسط اسرائیل
خانواده شهروند آمریکایی - ترکیه‌ای که در جریان تظاهرات در کرانه باختری به دست نظامیان رژیم صهیونیستی شهید شد، خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره نحوه قتل این شهروند شد. خانم عائشه نور ازغی ایگی، عصر جمعه در روستای بیتا در استان نابلس در شمال کرانه باختری، بر اثر شلیک‌ دژخیمان اسرائیلی به سرش به شهادت رسید. خانواده او در بیانیه‌ای اعلام کرد دخترشان بدون هیچ دلیلی و به شکل غیرقانونی و خشونت‌بار توسط ارتش اشغالگر کشته شده است. بر اساس این بیانیه، عائشه نور به صورت مسالمت‌آمیز در حال دفاع از عدالت بود که به او تیراندازی شد. تصاویر نشان می‌دهد گلوله‌ای که به عائشه اصابت کرده از اسلحه سرباز ارتش اشغالگر شلیک شده است. خانواده ازغی ایگی در بیانیه خود از دولت آمریکا بویژه رئیس‌جمهور، معاون و وزیر خارجه او خواسته دستور انجام تحقیقات مستقل درباره روند کشته شدن غیرقانونی این شهروند آمریکایی را صادر و عاملان را مجازات کند. تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در اقدامی برای زیر فشار گذاشتن موقت نتانیاهو، دستور تاکتیکی انجام تحقیقات مستقل در  این مورد را  صادر کرده است. همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در محکومیت کشته شدن این دختر اصالتا ترکیه‌ای خواستار پاسخگویی رژیم صهیونیستی شده است.
***
آوارگی یک میلیون چینی بر اثر توفان یاگی
شدید‌ترین توفان قاره آسیا پس از درنوردیدن جزیره 10 میلیون نفری هاینان چین و آواره کردن یک میلیون نفر، دیروز وارد ویتنام شد. به گزارش رویترز، توفان یاگی که دومین توفان قوی امسال جهان پس از توفان بریل در قاره آمریکاست تاکنون 2 کشته و 92 زخمی در چین و دست‌کم 16 کشته در فیلیپین برجا گذاشته است. این توفان جمعه وارد استان هاینان شد و با شدت باد 234 کیلومتر در ساعت، منجر به قطع برق خانه 800 هزار نفر از ساکنان این منطقه شد. توفان یاگی هفته گذشته در شرق فیلیپین تشکیل شد و دست‌کم جان 16 نفر را در جزیره لوزون فیلیپین گرفت و 13 تن دیگر را نیز مجروح کرد.
***
سپاس آزاده بحرینی از امام خامنه‌ای
سپاسگزاری یکی از زندانیان سیاسی تازه  آزاد شده بحرینی از رهبر انقلاب اسلامی در رسانه‌های منطقه خبرساز شد. در ویدئویی که اخیرا منتشر شده، آزاده‌ای که ظاهرا یکی از مبارزان نزدیک به جنبش جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین است، پس از آزادی از زندان، در حال تمجید از عزم و بصیرت همرزمانش دیده می‌شود. او همچنین از امام خامنه‌ای به خاطر پیگیری آزادی خود و صدها زندانی سیاسی دیگر در این جزیره خلیج‌فارس تشکر می‌کند. امیر بحرین اخیرا 457 زندانی سیاسی را به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد سلطنتش و در چارچوب عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان منامه و تهران عفو کرد. این دومین بار در سال جاری است که آل‌خلیفه اقدام به این کار می‌کند. در مرحله اول نیز ١۵٨۴ زندانی سیاسی همسو با جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین که مهم‌ترین جریان سیاسی این جزیره است، عفو شده بودند. فعالیت این جنبش که اکثریت شیعه بحرین را نمایندگی می‌کند، از زمان سرکوب انقلاب 2011 در این شیخ‌نشین جنوب خلیج‌فارس ممنوع اعلام شده است. فعلا هیچ فهرستی از اسامی زندانیان آزادشده به دستور حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه منتشر نشده است. احمد الوداعی، مدیر «موسسه حقوق و دموکراسی بحرین» بسیاری از آنها را زندانیان سیاسی توصیف کرده است. هنوز مشخص نیست آل‌خلیفه با این حرکت قصد اصلاحات و گشایش سیاسی دارد یا این اقدام صرفا یک مانور دیپلماتیک از سوی منامه است.

Page Generated in 0/0065 sec