printlogo


کد خبر: 290911تاریخ: 1403/6/18 00:00
۴۰۰۰ بهورز برای ورود به عرصه خدمت‌رسانی در نظام سلامت در حال آموزش هستند
کنترل بیماری‌های دیابت و فشار خون توسط بهورزان

در حال حاضر بهورزان وظیفه کنترل و پایش 2 بیماری فشار خون و دیابت را بر عهده دارند؛ بیماری‌هایی که صرفا با تشخیص کنترل نمی‌شوند، بلکه باید تحت رصد و درمان منظم قرار گرفته و مبتلایان دارو دریافت کنند. در این ارتباط  معاون بهداشت وزارت بهداشت از آموزش ۴ هزار بهورز برای ورود به عرصه خدمت‌رسانی در نظام سلامت کشور خبر داد و در عین حال بر لزوم توجه به بهداشت روان تاکید کرد. دکتر حسین فرشیدی در حاشیه بازدید از مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت روستای هفت‌جوی که به مناسبت روز بهورز انجام شد، اظهار کرد: خانه بهداشت کوچک‌ترین و حساس‌ترین بخش ارائه خدمت در حوزه سلامت است. افراد در خانه‌های بهداشت، قبل، حین و بعد از تولد رصد می‌شوند و شرایط جسمی و روحی آنان تا پایان حیات از سوی خانه‌های بهداشت مورد پایش قرار می‌گیرد. حضور بهورزان در خانه‌های بهداشت به منظور نیازهای بهداشتی و درمانی روستاها صورت می‌گیرد و بهورزان نیز در آموزشگاه‌های تخصصی بهورز آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شاخص‌های سلامت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در آن زمان شاخص‌های ما در بخش‌های بهداشت، پیشگیری، واکسیناسیون، آب سالم و سواد سلامت بسیار پایین بود و بیماری‌های واگیر و عفونی باعث مرگ و میر افراد زیادی می‌شد. 
فرشیدی اضافه کرد: راه‌‌اندازی خانه‌‌های بهداشت سبب شد واکسیناسیون در کشور به صورت جدی آغاز شود و شرایطی را ایجاد کند که بیماری‌هایی نظیر فلج اطفال، سرخک و آبله که زمانی کشنده‌ترین بیماری‌ها در کشور بودند، امروز به طور کامل ریشه‌کن شوند. وی به 2 بیماری شایع فشار خون و دیابت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، بهورزان وظیفه کنترل و پایش این 2 بیماری را نیز برعهده دارند و این 2 بیماری اکنون جزو بیماری‌هایی هستند که صرفا با تشخیص کنترل نمی‌شوند، بلکه باید تحت رصد و درمان منظم قرار گرفته و دارو دریافت کنند. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم  بهورزان را پایه سلامت کشور عنوان و بر تکریم و بهبود معیشت کادر سلامت تاکید کرد. دکتر محمدرضا ظفرقندی، با اشاره به فعالیت ۱۹ هزار خانه بهداشت در سراسر کشور، افزود: ۳۰ هزار بهورز که دوسوم آنان را زنان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند، در خانه‌های بهداشت سراسر کشور مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند. وی با بیان اینکه هر بهورز به جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: بهورزان در روستاها و شهرها، وضعیت سلامت مادران و نوزادان را از دوران بارداری تا تولد و حین رشد، رصد و پیگیری می‌کنند و آموزش‌ها و مراقبت‌های لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: نقش بهورزان در کنترل، پیشگیری‌ و واکسیناسیون بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و همچنین بهداشت دهان و دندان بسیار موثر بوده و برای نظام سلامت ارزش افزوده به شمار می‌آید، چرا که واکسیناسیون به‌موقع سبب کاهش بار درمانی در آینده خواهد شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره معیشت و جذب بهورز در سراسر کشور تاکید کرد: تلاش می‌کنیم شرایط را برای معیشت بهورزان و کادر سلامت در خانه‌های بهداشت بهبود بخشیده و در بودجه‌های عمومی کشور نیز در نظر بگیریم.

Page Generated in 0/0059 sec