printlogo


کد خبر: 290916تاریخ: 1403/6/18 00:00
اخبار

بهبود شاخص نرخ بیکاری ایران در رده‌بندی صندوق بین‌المللی پول
نرخ بیکاری در حالی طی 3 سال گذشته روند نزولی داشته است که صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران از نظر نرخ بیکاری در رتبه ۱۷ جهان قرار گرفته و این شاخص کمتر از ۶ کشور اروپایی و ترکیه است.
نرخ بیکاری در 3 سال گذشته روند کاهشی داشته و از 9.2 درصد در سال ۱۴۰۰ به 8.1 درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. این روند کاهشی در بهار امسال نیز تداوم داشت به ‌طوری‌که براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری افراد ۱۵سال و بیشتر در نخستین فصل سال ۱۴۰۳ به 7.7 درصد رسیده که نسبت به فصل بهار سال گذشته به میزان ۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
کاهش نرخ بیکاری طی 3 سال اخیر در شرایطی محقق شده که در این مدت شاهد افزایش نرخ مشارکت بودیم و نرخ مشارکت از 40.9 درصد در سال ۱۴۰۰ به 41.3 درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
***
خرید تضمینی گندم به 11.9 میلیون تن رسید
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون (شنبه، ۱۷ شهریور) میزان خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.
سهراب سهرابی افزود: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته یک‌میلیون و ۶۲۱ هزار تن معادل ۱۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار داشت: تاکنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، واریز شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه ‌و بودجه است.
وی تصریح کرد: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۶۶ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۴ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۵ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۶۶ هزار تن، آذربایجان شرقی ۵۸۷ هزار تن، لرستان ۵۳۴ هزار تن و خراسان رضوی با ۵۲۲ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.
سهرابی گفت: عملیات برداشت گندم در استان‌های با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد.
***
بخشنامه بانک مرکزی برای تأمین مالی بخش مسکن
بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن از سوی بانک مرکزی و با هدف کمک به تأمین مالی بخش مسکن در مناطق جغرافیایی مشخص از طریق جذب پس‌اندازهای خرد و اعطای تسهیلات مسکن در آن مناطق پس از تصویب اصلاحیه در هیات عالی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شد.
طی بخشنامه شماره ۱۳۵۲۳۳/۰۳ در تاریخ ۱۷ شهریور، بازنگری «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن» از حیث موارد مزبور در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و اصلاحات انجام‌شده در جلسه مورخ ۱۱/۵/۱۴۰۳ هیات عالی بانک مرکزی مطرح و تصویب شد.
این دستورالعمل که پیش‌تر مشتمل بر ۱۸ ماده و ۴ تبصره در یکهزار و دویست و بیست و سومین جلسه مورخ 16/۶/1395 شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده بود، با اصلاحاتی در متن در ۱۸ ماده و ۴ تبصره در جلسه فوق‌العاده مورخ 11/۵/1403 هیات عالی به تصویب رسید.
بانک‌ها موظفند اصلاحیه دستورالعمل مزبور را به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۶ به تمام واحدهای آن بانک / مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کافی به عمل آورند.
***
بررسی دوباره قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی
بعدازظهر دیروز در محل وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمینی ۳۲ قلم کالای اساسی بررسی شد.
جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی از جمله گندم تشکیل شد.
هفته گذشته جلسه این شورا به دلیل اختلاف زیاد نمایندگان دولت و بخش خصوصی پس از چند ساعت کش‌و‌قوس بی‌نتیجه پایان یافت.
در جلسه گذشته قیمت پیشنهادی تشکل‌ها و بخش خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی برای گندم محدوده ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان بود. این در حالی است که نماینده سازمان برنامه و بودجه قیمت ۱۵ هزار تومان را مطرح کرده بود که از نظر آنها حتی می‌شود به این قیمت گندم را وارد کرد.
شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه است که در آن نمایندگان تشکل‌ها، کشاورزان و مجلس نیز حضور دارند؛ رئیس این شورا وزیر جهاد کشاورزی است.

Page Generated in 0/0070 sec