printlogo


کد خبر: 290921تاریخ: 1403/6/18 00:00
برنامه هلدینگ خلیج‌فارس برای عبور گام‌به‌گام از جواد نکونام
می‌ماند یا نه؟

زهره فلاح‌زاده: چه کسی فکرش را می‌کرد هوادارانی که فصل گذشته همدل و همصدا خواستار حضور جواد نکونام در تیم استقلال به عنوان سرمربی بودند و‌ الحق و الانصاف او هم در فصل پر از بحران و حاشیه نتیجه خوبی گرفت و به مقام دوم رسید، یک‌مرتبه و تنها با گذشت ۳ هفته از لیگ برتر خواهان اخراج او شوند.
نکونام در فصل جدید تلاش کرد از مصاحبه‌های جنجالی و پر سر و صدا فاصله بگیرد و صبر پیشه کند تا مدیران جدید دیگر هوس لجبازی به سرشان نزند. او سکوت کرد تا بازیکنان مدنظرش جذب شوند‌؛ هر چند دیر و با حواشی بسیار.
نکونام در حال پوست‌اندازی و ساخت یک استقلال قدرتمند بود. هر چند به دلیل نبود چند بازیکن اصلی ترکیب خود را هنوز پیدا نکرده بود و از ۹ امتیاز موجود 4 امتیاز گرفت اما شیطنت برخی رسانه‌های مرتبط با مدیران و معاونان سابق که طعم تلخ اخراج را چشیده بودند، این ذهنیت را در هوادار ایجاد کرد که نکونام در استقلال موفق نمی‌شود و بهتر است یک مربی خارجی بیاید.
هر طور که حساب کنید یک سرمربی را پس از ۳ هفته، آن هم با 5 امتیاز از دست داده و با توجه به اینکه استقلال باید ۸ روز دیگر در بالاترین سطح مسابقات آسیایی یعنی لیگ نخبگان به مصاف تیم تازه قدرتمندشده الغرافه قطر برود، اخراج نمی‌کنند! اما در استقلال همیشه اتفاقاتی می‌افتد که شما در هیچ‌یک از باشگاه‌های بزرگ دیگر ایرانی نمی‌بینید.
نکونام به فکر تغییر سبک خود بود و به همین دلیل اصرار بر خرید گائل کاکوتا، محمدحسین اسلامی، رامین رضاییان و دیدیه اندونگ داشت تا استقلال متفاوتی را نسبت به فصل گذشته بسازد. او برای این تغییر نیاز به زمان و هماهنگی بازیکنان جدیدش داشت اما از آنجا که برخی هیچ‌وقت خیر استقلال را نمی‌خواهند، شیوه بازی استقلال در ۳ هفته نخست و باخت به همنام خوزستانی را بهانه کردند تا آبی‌ها را به حاشیه ببرند. 
مدیران باشگاه و در راس آنها احمد شهریاری، رئیس هیات مدیره و نماینده هلدینگ خلیج ‌فارس (مالک باشگاه) با تصمیمات عجیب این فصل نشان داده‌اند برخلاف انتظارات، توانایی اداره کردن استقلال را ندارند.
پیش از اینکه جواد نکونام مجوز لازم را برای نشستن دوباره روی نیمکت استقلال بگیرد، نماینده هلدینگ به همراه پسرش بدون آنکه بداند چه آینده‌ای پیش روی سرمربی فصل گذشته است، اقدام به خرید چند بازیکن خارجی می‌کند. علاقه‌مندان به استقلال گمان می‌کردند آنها تنها ۲ خارجی یعنی زیلیکیچ و کیوسفسکی را خریده بودند اما ماجرا از این قرار است که نماینده هلدینگ ۴ بازیکن خارجی خریده بوده و ۲ بازیکن به شکل عجیبی محو شده‌اند. آن بازیکنان هم درست مثل ۲ بازیکن اشاره شده با عملکرد ضعیف خریداری شده بودند. 
ماجرا آنجایی برای استقلالی‌ها ترسناک می‌شود که بدانیم این بازیکنان با ارقام باورنکردنی به تیم آمده‌اند‌. قرارداد زیلیکیچ در فصل گذشته که در لیگ بوسنی توپ می‌زده تنها ۴۵ هزار دلار بوده که به خودی خود نشان می‌دهد این بازیکن از چه کیفیت پایینی برخوردار است اما نکته جالب و البته قابل تامل این است که استقلال با وی قراردادی به ارزش ۳۸۰ هزار دلار منعقد کرده است.
ماجرای دعوای نکونام با نماینده هلدینگ و حتی مدیرعامل باشگاه هم دقیقا همینجا بود که سرمربی استقلال موافق حضور این بازیکن  بی‌‌کیفیت نبود. کار به جایی می‌رسد که حتی یک شب او را به دفتر هلدینگ کشانده و می‌گویند باید این بازیکن را نگه داری! نکونام هم او را در تمرینات زیر نظر می‌گیرد اما جوابش همان بود که در ابتدا گفته بود: این بازیکن کیفیت ندارد و نمی‌خواهمش.
نماینده هلدینگ هم که پیش از حضور دوباره نکونام با یک مربی اروپایی توافقاتی کرده بود.
این در حالی است که نماینده هلدینگ با آوردن چند بازیکن بی‌کیفیت نشان داد عملاً توانایی‌ای در نقل‌و‌انتقالات ندارد و به نظر می‌رسد این مدیران بیش از آنکه به فکر استقلال باشند، به فکر خودشان و اتفاقات خوبی که در این مسیر برای آنها می‌افتد، هستند. اینکه یک ایجنت بوسنیایی از طریق باشگاه به عنوان مدیربرنامه انتخاب شده که کارهای مربوط به خرید‌های جدید را انجام دهد، باید به برخی موارد و رفتارها شک کرد. 
چه اتفاقی در استقلال در حال رخ دادن است؟!
* تازه این اول ماجراست‌. طبق شنیده‌های خبرنگار
«وطن امروز» قرار است فرشید سمیعی هم جای خود را به مصطفی کارخانه، عضو بی‌ربط هیات مدیره بدهد تا هلدینگ پس از آوردن ضیایی به عنوان مدیر آکادمی که سال‌ها دور از فوتبال بوده و رفیق شفیق رئیس هیات مدیره استقلال است، با این انتخاب ثابت کند «رفیق‌بازی» در این باشگاه حرف اول را می‌زند و به جای اینکه افراد بر اساس توانایی انتخاب شوند، رفیق بودن معیار اصلی آنها خواهد بود.
هر چه هست به نظر می‌رسد مثل تمام سال‌های گذشته در صورت نتیجه نگرفتن مربی، یک آلترناتیو برای برگشت به تیم آماده است‌.
هلدینگ و مدیرانی که پس از نخستین باخت زیر پای نکونام را خالی کردند و خودشان را از چشم هوادار قایم کردند، آیا در صورت نتیجه نگرفتن مربی خارجی پاسخگوی تصمیم و انتخاب عجیب خود خواهند بود؟
***
مسؤولان استقلال بر سر چند راهی
باشگاه استقلال به دنبال سرمربی با رزومه و آشنا به شرایط این تیم است. به اعتقاد مدیران و مسؤولان باشگاه استقلال، عدم نتیجه‌گیری مناسب و همچنین نمایش پرانتقاد تیم استقلال در فصل جدید لیگ برتر که نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته هیچ پیشرفت فنی (با وجود خریدهای خارجی و بیشتر نسبت به فصل گذشته) در تیم به وجود نیامده، مهم‌ترین دلیل برای اندیشیدن به تغییرات در کادر فنی است. هرچند که نظر مدیریت باشگاه در ابتدا بر این بود که با قرار گرفتن یک دستیار خارجی خوب در کادرفنی آبی‌ها همکاری با نکونام ادامه یابد اما اتفاقاتی مانند مصاحبه اخیر نکونام و تجمع دیروز برخی افراد مقابل ساختمان باشگاه، باعث شد تا تصمیم قطع همکاری با سرمربی فعلی به نظر قطعی شود.
در این بین با آنکه از روز گذشته نام ایوایلو پتف، سرمربی بلغارستانی و البته بدون رزومه قابل توجه برای سرمربیگری استقلال مطرح شده اما گفته می‌شود ریکاردو ساپینتو و آندره‌آ استراماچونی گزینه‌های دیگری هستند که مسؤولان باشگاه به صورت جدی بازگشت یکی از آنها به تیم آبی‌پوش تهرانی را پیگیری می‌کنند.
مدیران باشگاه استقلال معتقدند در وضعیت کنونی بهتر است فردی سرمربی استقلال شود که علاوه بر کارنامه قابل توجه و محبوبیت بین هواداران، شناخت کاملی هم از شرایط فوتبال کشور و استقلال داشته باشد تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان، شرایط خوبی را در تیم ایجاد کند.
قرار است ظرف 48 ساعت آینده، مدیریت باشگاه استقلال تصمیم نهایی خودش را درباره انتخاب سرمربی، اتخاذ و آن را اعلام کند. البته این در حالی است که هنوز هیچ ابلاغ رسمی‌ای به نکونام درباره قطع همکاری داده نشده و همچنان مشخص نیست نیمکت استقلال تا شروع مجدد مسابقات لیگ برتر چه سرانجامی خواهد داشت.

 


Page Generated in 0/0061 sec