printlogo


کد خبر: 290930تاریخ: 1403/6/18 00:00
گزارشی درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای که فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی قاچاق عرضه می‌کنند
ته‌لنجی‌های زنجیره‌ای

گروه اجتماعی: پس از ترفند تخفیفات فریبنده و درج قیمت‌های پایین‌تر روی برخی کالاهای بسته‌بندی شده نظیر برنج، حبوبات و... در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به همان کالاها در فروشگاه‌های سطح شهر، البته به دلیل وزن کمتر (900 گرم  به جای یک کیلوگرم)، همچنین عرضه برنج‌های بی‌کیفیت در سال‌های گذشته، اکنون وجود فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی قاچاق غیرمجاز ته‌لنجی در برخی از این فروشگاه‌ها خبرساز شده است؛ فروشگاه‌هایی که طی چند سال اخیر با نام‌های مختلف چندین برابر شده‌اند و خیابان‌ها و محله‌های شهرها را قرق کرده‌اند. این فروشگاه‌ها هر چند مورد اعتماد مردم هستند و اغلب آنها کالاهایی با کیفیت را به مردم عرضه می‌کنند ولی همه آنها در ارائه خدمات و عرضه کالای باکیفیت و با قیمت مناسب نتوانسته‌اند رضایت مردم را جلب کنند. 
در این میان مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی نسبت به افزایش فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی غیرمجاز ته‌لنجی، کولبری و پیله‌وری در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هشدار داده است. عبدالعظیم بهفر با اشاره به اینکه فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی قاچاق در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای جولان می‌دهد، اظهار داشت: در روزهای آینده و با تشدید نظارت‌ها در سطح عرضه با متخلفان برخورد بسیار سختگیرانه خواهیم داشت. وی با انتقاد از برخی قوانین که نظارت بر کالاهای ته‌لنجی، کولبری و پیله‌وری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به ایرنا گفت: همه قوانین باید در راستای تضمین سلامت مردم وضع شود و اگر برخی فرآورده‌ها بدون مجوزهای لازم در دسترس مردم و مورد استفاده آنان قرار می‌گیرد به دلیل کاستی‌های دیده‌نشده‌ای است که اجرای قانون را با چالش مواجه می‌کند. مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه با همراهی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در پی سامان دادن به این محصولات و فرآورده‌ها هستیم، تاکید کرد: تلاش‌های ما و ارگان‌های ذی‌ربط زمانی نهادینه می‌شود که قوانین کافی و وافی برای مقابله با چنین تخلفاتی وجود داشته باشد.
* کالاهای قاچاق ناسالم و بی‌کیفیت هستند
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان تهران در این باره گفت: نظارت بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط همچون سازمان حمایت از حقوق تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان و اتاق اصناف انجام می‌شود و ما نیز در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در کنار آنها فعال هستیم تا علاوه بر حفظ سلامت کالاهای مصرفی، نظارت دقیقی نیز بر نحوه قیمت‌گذاری‌ها انجام شود و حقوق مصرف‌کنندگان در این زمینه ضایع نشود. 
امیر انصافی در گفت‌وگو با «وطن امروز» افزود: مبارزه با گرانفروشی یا تخلفات در عرضه کالاهای بی‌کیفیت در زمره وظایف سازمان‌هایی نظیر سازمان تعزیرات، غذا و دارو و سازمان حمایت است که در صورت محرز بودن تخلف و عدم کیفیت آنها در پی گزارش‌های مستند بی‌تردید با متخلفان برخورد می‌کنند. وی ادامه داد: ما به عنوان بازوی نظارتی و همکار نهادهای حاکمیتی در این عرصه هستیم که با گشت‌های مشترک نهادهای کاشف در حمایت از حقوق مردم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. اخیرا اعلام شده است برخی کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ته‌لنجی و قاچاق است که این مساله سلامت‌محور است و در صورت مشاهده و گزارش‌های مستند، تخلف محسوب می‌شود.
انصافی افزود: اقدامات زیادی برای دسترسی مردم به کالاها یا محصولات سالم با قیمت مشخص با نظارت دقیق در حال انجام است و بازرسان چه به صورت افتخاری و چه محسوس و غیر محسوس فروشگاه‌ها را رصد می‌کنند که در صورت مشاهده تخلف، بی‌تردید و بدون اغماض تخلفات گزارش می‌شود. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و اتاق اصناف و جهاد کشاورزی، واحدهای صنفی را رصد می‌کنند و هنوز گزارشی مبنی بر وجود کالاهای قاچاق در فروشگاه‌های زنجیره‌ای  به دست ما نرسیده است اما بی‌تردید فروش کالاهای قاچاق و ته‌لنجی قاچاق در زمره کالاهای غیراستاندارد و ناسالم بی‌کیفیت است و حاکمیت بی‌تردید با متخلفان در صورت محرز بودن تخلف برخورد جدی می‌کند.

Page Generated in 0/0076 sec