printlogo


کد خبر: 290934تاریخ: 1403/6/19 00:00
اخبار

از شهرام کرمی تا آرش عباسی در جشنواره تئاتر مقاومت
هیات انتخاب متون نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت متشکل از مهرداد رایانی‌مخصوص، محسن سلیمانی، مرتضی شاه‌کرم، لیلی عاج و مهدی نصیری متون برگزیده راه‌یافته به مرحله بازبینی این رویداد را معرفی کردند. از بین آثار معرفی‌شده می‌توان به نمایش‌های «بیژن و قصر شیرین» به کارگردانی جهانشیر یاراحمدی، «کمین ژاله» به کارگردانی شایان ندیم، «دوزیست» به کارگردانی سامان خلیلیان، «ناشناس در این آدرس» به کارگردانی اصغر گروسی، «در انتهای شب» به نویسندگی سیدمحمد محمدی و کارگردانی مینا ویسمه، «روایت غیرخطی» به کارگردانی علیرضا معروفی، «اتاق جنگ ۱ و ۲» به کارگردانی علی‌اصغر زینلی، «جزیره لیلی» به کارگردانی محمدرضا حیدری، «خواب می‌بینم» به نویسندگی آرش عباسی و کارگردانی مهدی حبیبی، «پروانه بر ناقوس» به نویسندگی فارس باقری و کارگردانی علی افشار و «روزهای ماهی» به نویسندگی شهرام کرمی و کارگردانی فائزه نصرالله‌پور اشاره کرد. نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظم‌تبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع‌مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهرهای مختلف کشور میزبان مخاطبان و هنرمندان شرکت‌کننده خواهد بود.
***
برگزاری کارگاه «دیداری کردن جهان متن» با لیلی عاج
کارگاه‌ انتقال تجربه کارگردانی «دیداری کردن جهان متن» با هدایت لیلی عاج در قالب بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران برگزار می‌شود. لیلی عاج، نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما؛ در تئاتر تجربه کارگردانی نمایش‌های متعددی همچون «کجایی ابراهیم»، «خواب زمستانی»، «قند خون»، «بابا آدم» و «کمیته نان» را داشته‌ است. عاج در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای نمایشنامه «سالی که دو بار پاییز شد» رتبه اول مسابقه نمایشنامه‌نویسی دریافت کرد و برای کارگردانی و نویسندگی سرهنگ ثریا که نخستین اثر سینمایی‌اش به شمار می‌رفت موفق به دریافت دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین گوهرشاد در چهل‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. «دیداری کردن جهان متن» یکی از مجموعه کارگاه‌های بیست‌ونهمین جشنواره استان تهران به مدیریت خشایار پیرعلمی است که چهارشنبه ۲۱ شهریور از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در مجتمع ابوالفتوح رازی واقع در شهرری، میدان نماز، فرهنگسرای ولا میزبان هنرمندان استان تهران است. بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران به دبیری امیرحسین شفیعی آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.
***
نکوداشت رکن‌الدین خسروی در خانه هنرمندان ایران
مراسم نکوداشت رکن‌الدین خسروی فردا ۲۰ شهریور ساعت ۱۸ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در این مراسم ایرج راد، اکبر زنجان‌پور، دکتر قطب‌الدین صادقی، ابراهیم وحیدزاده، کمال شفیعی، مسعود دلخواه، عطاءالله کوپال، محمود کیانوش و سیمین داوودی سخنرانی خواهند کرد. همچنین کتاب «خردمندی، دردمندی است» با موضوع تئاتر رکن‌الدین خسروی نوشته سیمین داوودی و فریبا کامران نیز در حاشیه این مراسم  رونمایی خواهد شد. در معرفی این کتاب که توسط نشر نیماژ منتشر شده، آمده است: «رکن‌الدین خسروی را بی‌شک می‌توان پدر تئاتر تجربی ایران دانست. او با نگاه پیشرو و مدرن خود، شیوه‌ای را در بازیگری و کارگردانی بنیان نهاد که اکنون بسیاری از کارگردانان جوان، ادامه‌دهنده همان راه هستند. در دنیایی که هنوز پدیده‌ای به نام اینترنت وجود نداشت، او با احاطه کم‌نظیرش بر سایر هنرها، خوانش و تحلیل متن را خالی از شیوه‌های مرسوم آن روزگار به پیش می‌برد. در تمرین‌های او، بازیگر بی‌آنکه بداند، همراه بزرگانی چون آپیا، پیسکاتور، برشت، میرهولد و گروتفسکی در سیر تکاملی نمایش قرار می‌گرفت و اگر قرار بود تحلیلی از نقش داشته باشد، باید آن را در «عمل» به اجرا می‌گذاشت.
***
اکران آنلاین «آسمان غرب» از فردا
در آستانه هفته دفاع‌ مقدس، اکران آنلاین فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسکری و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد پس از اکران در سینماهای سراسر کشور، از فردا ۲۰ شهریور ساعت ۲۰ در پلتفرم فیلم‌نت آغاز می‌شود. این فیلم سینمایی که در نوروز ۱۴۰۳ با شعار «برای مردمت بجنگ!» توسط پخش بهمن سبز در سینماهای سراسر کشور اکران شده بود، پس از سال‌ها در سینمای ایران در قالب یک اکشن جنگی- هوایی، روایتی قهرمان‌محور از شهید علی‌اکبر شیرودی، خلبان هوانیروز ارتش و گروه همرزمانش را در روزهای نخست و غافلگیرانه شروع جنگ در غرب کشور برای حفظ وطن به تصویر می‌کشد. این اکشن هوایی، محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران است که نامزد ۶ سیمرغ و برنده ۳ سیمرغ بلورین از جمله جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی در جشنواره فیلم فجر شده است. میلاد کی‌مرام، امیرحسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح‌الله زمانی و راهله لطفی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی است. 
***
«در سایه سرو» بهترین انیمیشن جشنواره یونان شد
انیمیشن «در سایه سرو» در ادامه حضورهای بین‌المللی خود، جایزه بهترین انیمیشن چهل‌ و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه «دراما» یونان را از آن خود کرد. شیرین سوهانی و حسین ملایمی کارگردان‌های این فیلم کوتاه به‌صورت برخط در آیین پایانی این جشنواره حضور داشتند.
پویانمایی «در سایه سرو» از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که تاکنون ده‌ها جایزه بین‌المللی از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی کسب کرده است. 

Page Generated in 0/0057 sec