printlogo


کد خبر: 290940تاریخ: 1403/6/19 00:00
آخرین نظرسنجی قبل از مناظره 2 نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات ریاست جمهوری آمریکا
رقابت سایه به‌ سایه

طبق آخرین نظرسنجی مشترک نیویورک‌تایمز و سیه‌نا کالج، نتایج نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکا با ۴۸ درصد آرا، از «کاملا هریس» نامزد حزب دموکرات با ۴۷ درصد پیش است؛ آماری که با نظرسنجی برگزارشده در ماه ژوئیه، بلافاصله پس از کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌ها، مشابه است. پس از تلاش برای ترور ترامپ بود که او در رقابت با بایدن در نظرسنجی‌ها پیش افتاد و بسیاری از تحلیلگران شرایط وی را با رونالد ریگان پس از ترور او مقایسه کرده و دونالد ترامپ را به عنوان برنده زودهنگام انتخابات 2024 معرفی کردند اما اندکی بعد و پس از کناره‌گیری بایدن و جایگزین شدن کاملا هریس شرایط تغییر کرد و بسیاری از نظرسنجی‌ها رشد آرای حزب دموکرات را نشان داد.
در چند نظرسنجی گذشته شواهد نشان از عدم تاثیرگذاری پرونده‌های حقوقی ترامپ بر وضعیت سبد رای او دارد اما برخی سیاست‌های افراطی او و سخنرانی‌های پرحاشیه و جنجالی وی منجر به کاهش محبوبیت ترامپ شده است. از طرفی حمایت و کناره‌گیری رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع ترامپ نیز تاثیر چندانی در افزایش محبوبیت او نداشت. به نظر تحلیلگران سیاسی آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین موانع ترامپ در راه رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، معاون او در رقابت‌های انتخاباتی است. جیمز دیوید ونس 39 ساله سناتور ایالت اوهایو آمریکا و از چهره‌های تندرو جمهوری خواه است که نظرات وی در حوزه سیاست خارجی و داخلی آمریکا منتقدان زیادی دارد. حمایت‌های او از اسرائیل و نظراتش درباره زنان و سقط جنین از جمله مواردی است که اعتراضات زیادی از نسل زد را به همراه داشته است.
از طرف دیگر کاملا هریس نیز نتوانسته است از نقاط ضعف شخصیتی ترامپ استفاده کامل را برده و در نظرسنجی‌ها وی را پشت سر بگذارد. حملات دموکرات‌ها به شخصیت و صلاحیت ترامپ برای ریاست‌جمهوری کارساز نیست و بر اساس نتایج منتشرشده، ۵۴ درصد رای‌دهندگان ترامپ را چهره‌ای خطرناک برای تصدی امور می‌دانند و در مقابل، ۵۲ درصد از رای‌دهندگان چنین گزاره‌ای را نسبت به هریس مطرح می‌کنند. با این حال همچنان رقابت تنگاتنگ و نزدیکی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در جریان است که نگرانی‌های بسیاری را به همراه داشته است. ترس از تکرار وقایعی همچون شورش طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا در مراسم تحلیف جو بایدن در سال 2021 بویژه پس از ترور دونالد ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی 2024 بسیار افزایش یافته است و به نگرانی اول بسیاری از شهروندان آمریکایی تبدیل شده است. از طرفی دوقطبی شدید جامعه آمریکا مشکلات بسیاری را برای جامعه آمریکا در دوران پساانتخابات ایجاد خواهد کرد. برخی تحلیلگران معتقدند ترامپ در زمان باقیمانده تا انتخابات آمریکا ترفند انتخاباتی دیگری برای رونمایی ندارد اما در طرف دیگر سیاست‌های کاملا هریس همچنان برای بسیاری از رای‌دهندگان ناشناخته است و می‌تواند در انتخابات پیش‌ رو تعیین‌کننده باشد. بر اساس آمار نظرسنجی‌ها، تعداد افرادی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری درباره هریس به دست بیاورند، از تعداد افرادی که خواستار آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های ترامپ هستند، ۱۹ درصد بیشتر است. هریس توانسته برخی گروه‌هایی را که بایدن در جلب حمایت آنان ناتوان بود به سمت خود جذب کند، از جمله زنان، رای‌دهندگان جوان و رای‌دهندگان لاتین‌تبار. با این حال، او تاکنون در جلب حمایت بدنه سنتی دموکرات‌ها عملکرد خوبی نداشته است. همین موضوع نیز ممکن است منجر به شکست دموکرات‌ها در انتخاباتی شود که تمام ظرفیت آنها در آن به کار گرفته شده است.

Page Generated in 0/0060 sec