printlogo


کد خبر: 290944تاریخ: 1403/6/19 00:00
«فرزندان ایران» با ۸ طلا، ۱۰ نقره و ۷ برنز در پارالمپیک در جایگاه چهاردهم قرار گرفتند
رکورد مدال در پاریس

کاروان ورزش ایران که با نام «فرزندان ایران» و با شعار «ایمان، ایثار و افتخار» در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک به میزبانی پاریس شرکت کرده بود، رکورد کسب بیشترین مدال تاریخ را شکست. هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک با دهمین حضور ورزش ایران در این بازی‌ها همزمان شد و طی آن کاروان ورزش کشورمان با نام «فرزندان ایران» و شعار «ایمان، ایثار و افتخار» با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته عازم پاریس شد. ورزشکاران کشورمان در پایان ۱۰ روز رقابت با حریفان خود موفق به کسب ۸ مدال طلا، ۱۰ مدال نقره و ۷ مدال برنز شدند و با کسب رتبه چهاردهم به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند. این تعداد مدال بیشترین مدالی است که ورزش ایران در ۱۰ دوره حضورش در بازی‌های پارالمپیک به دست آورده است. البته از حیث کیفیت مدال، کاروان ورزش ایران شرکت‌کننده در بازی‌های پارالمپیک لندن با کسب ۲۴ مدال شامل ۱۰ طلا، ۷ نقره، ۷ برنز و قرار گرفتن در جایگاه یازدهم همچنان عنوان بهترین « کاروان پارالمپیک» کشورمان را به خود اختصاص داده است.
* ثبت آخرین مدال طلای کاروان ایران؛ امین‌زاده قوی‌ترین مرد پارالمپیک پاریس شد
ملی‌پوش پاراوزنه‌برداری کشورمان هشتمین مدال طلای کاروان ایران را کسب کرد. در آخرین روز بازی‌های پارالمپیک پاریس احمد امین‌زاده، وزنه‌بردار کشورمان در دسته فوق‌سنگین به رقابت با رقبای خود پرداخت. امین‌زاده که چندی پیش در مسابقات جهانی مدال طلا کسب کرد، در نخستین حرکت خود در پارالمپیک وزنه 253 کیلوگرمی را درخواست کرد و موفق به مهار آن شد. وی در حرکت دوم وزنه 258 و در سومین حرکت نیز وزنه 263 کیلوگرمی را مهار کرد و به مدال طلا رسید. به این ترتیب امین‌زاده هشتمین مدال طلا و آخرین مدال کاروان ایران را در بازی‌های پارالمپیک پاریس کسب کرد. وی با ثبت این وزنه به عنوان قوی‌ترین مرد بازی‌های پارالمپیک پاریس معرفی شد.
* پادشاهی غریب‌شاهی در پاراوزنه‌برداری
ملی‌پوش پاراوزنه‌برداری ایران در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک ضمن شکستن رکورد پارالمپیک به مدال طلای این رشته دست یافت تا هفتمین مدال طلای کاروان ورزش کشورمان به دست بیاید. در آخرین روز هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک، مسابقات وزنه‌برداری در سالن لاچاپله آرنا برگزار شد و علی‌اکبر غریب‌شاهی، ملی‌پوش کشورمان در دسته ۱۰۷ کیلو‌گرم، به مصاف رقیبانی از امارات، برزیل، مالزی، آمریکا، ژاپن، مکزیک، ازبکستان و مغولستان رفت. غریب‌شاهی که ۴ قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد، در حرکت اول خود وزنه ۲۴۷ کیلوگرم را انتخاب کرد که با موفقیت بالای سر برد و رکورد پارالمپیک را هم شکست. او که رکورددار جهان هم محسوب می‌شود در دومین حرکت وزنه ۲۵۲ کیلوگرمی را درخواست داد که به‌درستی آن را هم مهار کرد و یک بار دیگر رکورد شکست. سومین حرکت غریب‌شاهی وزنه ۲۶۱ کیلوگرم بود که او در مهارش ناموفق بود و در نهایت با همان رکورد ۲۵۲ کیلو قهرمان پارالمپیک پاریس شد. در این دسته وزنه‌بردار مغولستانی نقره گرفت و مدال برنز هم به نماینده مکزیک رسید.
* طلایی‌های ورزش ایران در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک
ساره جوانمردی - تپانچه بادی ۱۰ متر
امیرحسین علیپور - پرتاب وزنه
سعید افروز - پرتاب نیزه
روح‌الله رستمی – پاراوزنه‌برداری
تیم‌ملی والیبال نشسته
یاسین خسروی - پرتاب وزنه
علی‌اکبر غریب‌شاهی – پاراوزنه‌برداری
احمد امین‌زاده - پاراوزنه‌برداری
***
تصمیم ناجوانمردانه کمیته بین‌المللی پارالمپیک
صادق بیت‌‌سیاح که با شکستن رکورد پارالمپیک پاریس در رشته پرتاب نیزه موفق به کسب مدال طلا شده بود، با اعلام سایت رسمی مسابقات، دیسکالیفه شد. دهمین روز بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس شامگاه شنبه با برگزاری مسابقات پارادوومیدانی در ورزشگاه استادوفرانس پیگیری شد. در رقابت پرتاب نیزه کلاس 41 F صادق بیت‌سیاح، ملی‌پوش پرافتخار ایران که در دوره قبلی به مدال نقره دست یافته ‌بود، با حریفانی از هند، چین، عراق، کوبا و ساحل عاج رقابت کرد. بیت‌سیاح در پرتاب‌های اول و دوم پرتابی به میزان 43.48 متر و 46.84 متر را داشت و خیلی زود خودش را بالاتر از سایر نفرات قرار داد. پرتابگر کشورمان در پرتاب سوم خود مرتکب خطا شد تا ورزشکار هندی از این فرصت بهره ببرد و با شکستن رکورد پارالمپیک (47.32 متر) به رده اول صعود کند. بیت‌سیاح در تلاش چهارم 43.78 متر پرتاب داشت اما در تلاش پنجم نیزه را 47.64 متر پرتاب کرد و رکورد پارالمپیک را شکست. ملی‌پوش کشورمان در آخرین پرتاب خود خطا کرد اما در نهایت با 47.64 متر ضمن شکستن رکورد پارالمپیک صاحب مدال طلا شد ولی چندی از کسب این عنوان نگذشت که سایت رسمی مسابقات، خبر از دیسکالیفه شدن صادق بیت‌سیاح داد.
به دنبال این اتفاق، مسؤولان تیم پارادوومیدانی ایران اعتراض خود را نسبت به این موضوع به کمیته برگزاری بازی‌ها اعلام کردند که نتیجه‌ای نداشت. بنا به گفته سرپرست کاروان ورزش ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس، مدال طلای پرتاب‌نیزه صادق بیت‌سیاح به ‌دلیل ادای احترام به پرچم عزای حضرت سیدالشهدا‌(ع) از او پس گرفته شده است.
برخی حضار و خبرنگاران خارجی در این باره نوشته‌اند که مسؤولان مسابقه این حرکت او را حمایت از گروه جهاد اسلامی فلسطین دانسته‌اند. کمیته برگزاری بازی‌های پارالمپیک پاریس اعتراض مسؤولان تیم پارادوومیدانی ایران نسبت به دیسکالیفه‌ شدن صادق بیت‌‌سیاح در رقابت‌های پرتاب نیزه را رد کرد.

 


Page Generated in 0/0049 sec