printlogo


کد خبر: 290980تاریخ: 1403/6/20 00:00
دور دنیا

پیروزی قاطع رئیس‌جمهور حامی فلسطین در الجزایر
کمیته انتخابات الجزایر یکشنبه شب اعلام کرد عبدالمجید تبون 78 ساله و رئیس‌جمهور فعلی این کشور با کسب 94.65 آرا رسما پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. این در حالی است که تبون در انتخابات ۲۰۱۹ با  58 درصد آرا پیروز شده بود.
محمد شرفی، رئیس کمیته ملی مستقل انتخابات الجزایر میزان مشارکت در انتخابات این هفته در داخل این کشور را حدود 48.03 درصد و در میان الجزایری‌های سراسر جهان 19.57 درصد اعلام کرد. بر اساس این آمار  تبون آرای بیش از ۵ میلیون نفر از واجدان شرایط را به دست آورده است. تبون همچنین حمایت اکثریت پارلمان را پشت سر خود دارد.
رقیب اصلی او در انتخابات امسال، عبدالعالی حسنی‌شریف، رئیس جنبش جامعه صلح، تنها 178 هزار و 797 رای کسب کرد که معادل 3.17 درصد از کل آرا بود.
همچنین یوسف اوشیش، دبیرکل حزب جبهه نیروهای سوسیالیستی نیز 2.16 درصد آرا را به‌ دست آورد.
با ابقای رئیس‌جمهور فعلی، پرونده‌های فوری زیادی روی میز او  وجود دارد، بویژه پرونده لیبی، وضعیت مرزهای جنوبی در کشورهای ساحل و همچنین روابط با فرانسه پس از خروج سفیر الجزایر از پاریس در اواخر جولای گذشته اما در میان این پرونده‌ها، فلسطین همچنان دغدغه اصلی رئیس‌جمهور تبون خواهد بود.
در این زمینه عبدالرزاق صاغور، استاد دانشگاه الجزایر به خبرنگار العالم گفت: «سیاست خارجی الجزایر دارای اصول ثابتی است، از جمله مساله فلسطین، صحرا و پرونده لیبی که پرونده دشوار و خطرناکی در مرزهای الجزایر به حساب می‌آید».
تبون اخیرا در اقدامی تاریخی با حمایت پارلمان، اختیار حضور ارتش الجزایر در فلسطین برای حمایت از مردم مظلوم غزه را واگذار کرد.
انتظار می‌رود رئیس‌جمهور الجزایر در زمینه سیاست‌های داخلی، قبل از هر اقدامی ترمیم گسترده‌ای در دولت انجام دهد و به دنبال آن قطار وعده‌های خود در انتخابات را در مسیر اجرایی قرار دهد که مهم‌ترین آنها بهبود وضعیت معیشتی و نیز حرکت چرخ توسعه و نوسازی مدیریت است.
***
آمریکا  همان دیوانه تبر به دست هالیوود است
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد بسیاری از کشورها به دنبال عضویت در بریکس هستند، زیرا از تهاجمات پنهان و  آشکار آمریکا خسته شده‌اند و به دنبال اشکال جدیدی از همکاری هستند.
صحبت‌های زاخارووا به دنبال اعلام علاقه 30 کشور جهان برای عضویت در بریکس ابراز شد.
او ادامه داد: «ملت‌ها دوست دارند بر اساس اصول حقوق بین‌الملل به ایجاد روابط ادامه دهند اما از آنجا که واشنگتن، مانند یک دیوانه از فیلم هالیوودی خودش، همه چیز را با ماشین چمن‌زنی، اره یا نوعی تبر نابود می‌کند، دنیا مجبور شد به دنبال اشکال جدیدی از تعامل باشد». به گفته زاخارووا،  این اشکال مانند بریکس هستند اما ناتو نیستند.
***
تجاوزهای هوایی مکرر آمریکا و انگلیس به یمن
شبکه المسیره خبر داد ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس مشترکا منطقه‌ای در استان الحدیده واقع در غرب یمن را هدف حمله هوایی قرار داده‌اند.
به گزارش ارگان انصارالله، منطقه الجبانه واقع در غرب بندر الحدیده هدف حمله بوده است ولی هنوز از تلفات و خسارت‌های احتمالی این حمله گزارشی منتشر نشده است. این ائتلاف متجاوز شنبه این هفته نیز، در ۳ نوبت، منطقه‌ای در استان «اب» یمن را هدف حمله هوایی قرار داده بود. ائتلاف نظامی آمریکا و انگلیس طی ماه‌های گذشته در حمایت از رژیم صهیونیستی، به برخی مناطق یمن حملات هوایی مشترکی انجام داده‌ از جمله استان‌های اب، تعز، الحدیده و عمران. شورای امنیت سازمان ملل 21 دی‌ماه گذشته قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن را علیه یمن درباره حملات در دریای سرخ تصویب کرد. این قطعنامه با 11 رای موافق و ۴ رای ممتنع از جمله روسیه، چین و الجزایر تصویب شد و چراغ سبزی شد برای واشنگتن و لندن تا به رژیم کودک‌کش اسرائیل در برابر حملات و عملیات‌های تلافی‌جویانه ارتش یمن کمک کنند. ارتش یمن بارها اعلام کرده فقط کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند را با هدف توقف جنایت صهیونیست‌ها در غزه، هدف قرار خواهد داد و هر کشوری که مانع از این کار شود، خود هدف حملات پهپادی و موشکی نیروهای مسلح یمن قرار خواهد گرفت. به همین دلیل، طی این مدت ده‌ها کشتی و منافع متعلق به صهیونیست‌ها و حامیان‌ آنها هدف قرار گرفته است. طی هفته گذشته ارتش یمن کشتی‌های یونانی را هدف قرار داد که این قانون را زیر پا گذاشته بودند. بر اثر این حملات یکی از نفتکش‌ها بشدت آسیب دید و دچار حریق شد.

Page Generated in 0/0063 sec