printlogo


کد خبر: 290986تاریخ: 1403/6/20 00:00
عقب‌نشینی هلدینگ خلیج‌فارس از برکناری نکونام و ابقای اوبه عنوان سرمربی استقلال
فعلا ماندنی شد

زهره فلاح‌زاده: یکشنبه‌شب مدیران باشگاه استقلال در دفتر هلدینگ دور هم جمع شده بودند تا درباره وضعیت کادرفنی تصمیم‌گیری کنند. از زمانی که داستان آمدن مربی بلغاری با فشار هواداران منتفی شد و مدیران استقلال حتی از طرف فرهاد مجیدی هم «در این مقطع» جواب منفی شنیدند، تنها گزینه‌ای که مانده بود ریکاردو ساپینتو، مربی سابق آبی‌ها بود. باشگاه استقلال حتی از کمیته انضباطی استعلام گرفته بود که محرومیت ۴ ماهه مربی پرتغالی کم می‌شود یا خیر. مدیران در کمیته استیناف هم به فکر رفع محرومیت بودند اما جواب همانی بود که باید از قبل می‌دانستند. حکم محرومیت ۴ ماهه ساپینتو سر جایش باقی خواهد ماند. به همین دلیل مدیران و نمایندگان هلدینگ در جلسه شبانه تصمیم گرفتند فعلا تا بازی با الغرافه که تنها یک هفته تا برگزاری آن باقی‌ است، با جواد نکونام ادامه دهند اما مساله این است که باشگاه استقلال پس از کش و قوس‌های فراوان و با مذاکرات فشرده با دیگر گزینه‌ها، چگونه می‌تواند باز هم با جواد نکونام ادامه دهد؟! سردرگمی آبی‌ها از وضعیت مبهم نیمکت‌شان تا حدی زیاد است که هر آن ممکن است خبر تغییر کادر فنی اعلام شود. هرچه هست مدیران استقلال نشان داده‌اند توانایی اداره این باشگاه بزرگ را ندارند. از فسخ قرارداد با مهرداد محمدی که ۶ جلسه محروم است و پس از برگزاری ۳ هفته از مسابقات لیگ، با این فسخ تنها یک جلسه را سپری کرده و تا هفته هشتم محرومیتش کش خواهد آمد تا فسخ قرارداد آرمین سهرابیان، ایمان سلیمی و حمیدرضا رجبی برای جا دادن نام محمدی و بلانکو در لیست تیم، همگی نشان می‌دهد استقلال را یک تیم مدیریتی منفعل و ناکارآمد اداره می‌کند با همه این اوصاف، آنچه مشخص است اینکه مدیران باشگاه علاقه‌ای به همکاری با جواد نکونام از قبل هم نداشته‌اند تا جایی که دستیار پرتغالی از ۲۱ مرداد به باشگاه معرفی شد اما هنوز خبری از حضور او نیست. قراردادهای غلامپور، نوازی و سسما از کادر فنی نکونام نیز هنوز بسته نشده است. اینها به خودی خود نشان می‌دهد باشگاه استقلال موافق ماندن سرمربی‌اش نیست و منتظر لغزش است تا گزینه مدنظر خود را جایگزین کند، البته گزینه‌ها یکی پس از دیگری منتفی می‌شوند. باشگاه استقلال یک هفته پرحاشیه و بحرانی را سپری کرد و وارد چاهی شده که دیگر از  عوامل بیرونی برای خروج از این چاه کاری ساخته نیست. با این حساب بازیکنان چطور می‌توانند روی بازی‌شان تمرکز کنند یا مربی که سایه حمایت مدیران را پشت سرش ندارد و هر آن ممکن است روی نام او خط قرمز بکشند، چگونه می‌تواند بدون حاشیه و با آرامش به کار خود ادامه دهد؟ اصلا باشگاهی که هفته سوم و با یک شکست به دنبال تغییر مربی‌اش است، چگونه می‌تواند نگاه مثبتی به تیم و‌ کادرش داشته باشد؟ تنها کاری که از نکونام و بازیکنانش در این برهه بسیار سخت برمی‌آید، تمرکز روی بازی با الغرافه قطر است که روز دوشنبه هفته آینده باید برگزار شود. در این میان آنچه مهم است، موفقیت استقلال در گام نخست لیگ نخبگان است.
* نکونام شایعات را پشت سر گذاشت
بنا بر اخبار موثق، پروژه برکناری جواد نکونام، سرمربی آبی‌های پایتخت از دستور کار خارج شده و این سرمربی کار خود را در استقلال ادامه خواهد داد. در استقلال همه مشکلات پس از بازی برابر استقلال خوزستان و شکست مقابل حریف همنام در جو عجیب و غریب اهواز شروع شد و حالا با کاسته شدن از تلخی آن شکست و کاهش فضای احساسی در افکار عمومی، جواد نکونام کارش را با همان سبک و سیاق خود در باشگاه ادامه خواهد داد. هرچه بود، اتفاقات رخ داده در باشگاه استقلال، کمی دور از شأن بود و به تصویر و کاریزمای سرمربی آسیب زد. با این حال، نکته مهم، ایستادگی نکونام برابر توفان شایعات بود؛ روندی که شاید این یک هفته را برای او به اندازه چند سال کش داد. به هر صورت، از ظاهر امر اینچنین بر می‌آید که باشگاه در مقابل تصمیم شاید عجولانه‌اش، عقب‌نشینی کرده و خبری از مربیان خارجی و اسامی ردیف‌شده برای جایگزینی جواد نکونام نخواهد بود. البته قطعا مشکلاتی هم در روند تصمیمات اتخاذ شده پیش آمده و شاید هم منطق مالی و ریاضی، بر ادامه کار نکونام مهر تایید زده است. هر چه است، با کمی تعقل بیشتر، استقلال هرگز وارد این فضا نمی‌شد تا یک هفته کلیدی را در فیفادی با اعصاب‌خردی و بی‌سر و سامانی پشت سر بگذارد. البته افکار عمومی و هواداران همچنان در انتظار اصلاح امور، روشن شدن جایگاه‌ها، خبررسانی صحیح و مسائلی از این دست هستند که باید در روند باشگاه‌داری استقلال، مورد بازبینی اساسی قرار بگیرد. تجربه این ۹ روز تلخ اما آموزنده خواهد بود؛ اینکه استقلال باید به جای سوار شدن روی موج احساسات، دوراندیشی کند و بی‌ثباتی را با برنامه بلند‌مدت جایگزین کند. در این میان چه خوب که در صورت پایان مناقشه، حداقل یک بیانیه رسمی، موضع رسمی هلدینگ سرمایه‌گذار و حامی باشگاه استقلال را برای هواداران کاملا روشن کند و الا صلح فعلی شبیه چیزی خواهد بود که بین ژاوی و لاپورتا، سرمربی وقت و مدیرعامل باشگاه بارسلونا در اواخر فصل گذشته در اسپانیا رخ داد!
***
تقویم فشرده استقلال به سود نکونام
تیم فوتبال استقلال باید طی ۲ هفته ۴ دیدار سخت و مهم را پشت سر بگذارد. ۲ دیدار در لیگ نخبگان، داربی تهران و دیداری حیثیتی با نساجی نشان از کار دشوار آبی‌پوشان دارد. البته این تقویم فشرده احتمالا به سود نکونام است و او می‌داند که حداقل ۴ دیدار روی نیمکت استقلال حضور خواهد داشت، چرا که عملا با توجه به فشردگی بازی‌ها امکان برکناری سرمربی استقلال وجود ندارد. مدیران باشگاه استقلال که درصدد برکناری جواد نکونام بودند، تصمیم به ادامه همکاری با این مربی گرفتند، البته جایگاه نکونام همچنان مستحکم نیست و مدیران باشگاه استقلال نتایج آبی‌پوشان را زیر نظر دارند، آن هم در شرایطی که استقلال در ۲ هفته آینده تقویم فشرده‌ای دارد. استقلال ابتدا در نخستین بازی‌اش در لیگ نخبگان آسیا در تاریخ ۲۶ شهریور میزبان الغرافه قطر است. در ادامه، ۴ روز بعد (۳۰ شهریور) باید در هفته چهارم لیگ برتر به مصاف نساجی برود. این بازی برای نکونام حیثیتی است، چرا که نساجی ساکت الهامی در هفته بیست‌وهشتم لیگ بیست‌وسوم با توقف استقلال جام را از آبی‌ها گرفت. در ادامه برنامه فشرده استقلال، آبی‌ها چهارم مهر باید در داربی تهران به میدان بروند و نهم مهر هم باید در قطر با السد مصاف دهند. این درحالی است که اگر باشگاه استقلال بخواهد در صورت عدم نتیجه‌گیری نکونام، او را برکنار کند در فاصله کم بین این 4 بازی‌ با اهمیت، امکان چنین کاری را ندارد. به همین دلیل جواد نکونام حداقل 4 بازی فرصت دارد که دوباره جایگاهش روی نیمکت استقلال را تقویت کند.
تقویم فشرده استقلال در ۲ هفته
۲۶ شهریور: استقلال - الغرافه
۳۰ شهریور: نساجی - استقلال
۴ مهر: استقلال - پرسپولیس
۹ مهر: السد - استقلال

 


Page Generated in 0/0072 sec