printlogo


کد خبر: 290996تاریخ: 1403/6/20 00:00
احیای 5 تالاب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه پس از ۲۰ سال
پرشدگی ۵۰ درصدی سدها

سال آبی جاری در حالی رو به پایان است که طبق گزارش‌های موجود، 50 درصد سدهای کشور همچنان پر هستند. البته پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش بارش‌ها در فصل پاییز دارد و توصیه مسؤولان به مردم این است که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. سخنگوی صنعت آب کشور گفت: با وجود بهبود شرایط بارشی همچنان ۱۰ استان نسبت به دوره بلندمدت کاهش بارش دارند. عیسی بزرگ‌زاده در نشستی خبری افزود: اکنون به اواخر سال آبی جاری نزدیک می‌شویم و تاکنون ۲۵۰ میلی‌متر بارش داشته‌ایم. وی ادامه داد: این میزان بارش نسبت به ۲۴۶ میلیمتر دوره بلندمدت ۲ درصد بهبود و نسبت به ۲۱۰ میلیمتر سال گذشته ۱۹ درصد بهبود دارد. سخنگوی صنعت آب درباره شرایط بارش تهران نیز خاطرنشان کرد: بارش‌های تهران ۱۷ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش دارد و استان بوشهر هم اینچنین است. به هر حال سال نرمال آبی به معنای آن نیست که مصرف بی‌رویه داشته باشیم، ضمن اینکه شرایط نرمال ایران با جهان متفاوت است. بزرگ‌زاده با اشاره به اینکه متوسط بارش جهان حدود ۷۵۰ میلیمتر است، گفت: این در حالی است که متوسط بارش در کشور حدود ۲۵۰ میلیمتر است، بنابراین سال نرمال آبی به معنای پر آبی نیست.
وی میزان پرشدگی سدهای کشور را ۵۰ درصد اعلام کرد و با بیان اینکه ورودی آب به سدها نسبت به سال گذشته افزایش یافته، میزان آن را ۴۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب برشمرد. وی همچنین میزان خروج آب از سدها را ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون متر مکعب دانست و افزود: ورودی و خروجی ۶ درصد رشد دارند. بزرگ‌زاده میزان حجم آب موجود در سدهای کشور را حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: سدهای تهران هم ۵۳۵ میلیون مترمکعب آب دارند و با ۲۸ درصد پرشدگی، ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته بهتر است. سخنگوی صنعت آب وضعیت سدهای زنجیره کارون را نیز مانند سال گذشته دانست و ادامه داد: شرایط سدهای استان هرمزگان مطلوب نیست و سد استقلال ۶۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته دارد. 
* احیای 5 تالاب آذربایجان‌غربی پس از ۲۰ سال
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در بازدید از تالاب بین‌المللی درگه سنگی نقده گفت: بیش از ۲۲۵ میلیون مترمکعب حقابه محیط زیستی به پیکره تالاب‌های استان رهاسازی و 5 تالاب فصلی پس از ۲۰ سال آبگیری و احیا شد. سعید شهند با اشاره به احیای 5 تالاب از تالاب‌های فصلی استان پس از ۲۰ سال افزود: در راستای اجرای مصوبات کارگروه استانی نجات دریاچه ارومیه و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان، جوامع محلی و تشکل‌های مردم‌نهاد، تالاب‌های گرده قیط و ممیند، طالقان، درگه لطف‌الله در شهرستان نقده، تالاب بین‌المللی قوپی‌باباعلی در شهرستان مهاباد و تالاب قره‌گل در شهرستان بوکان آبگیری و احیا شدند. شهند با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از مهم‌ترین استان‌های تالابی کشور است، اظهار کرد: ۴۰ تالاب رسمی و ثبت‌شده در استان وجود دارد که 6 تالاب از آنها جزو تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر هستند و این تالاب‌ها نقش مهمی در پویایی اکوسیستم و تنوع زیستی در استان دارند. وی گفت: در راستای آبگیری بهینه این تالاب‌ها و دستیابی به میزان دقیق آب ورودی به آنها، دریچه‌های اختصاصی آبگیری احداث و ایستگاه‌های پایش و هیدرومتری برای نخستین‌بار در تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه احداث و نصب شده است.

Page Generated in 0/0075 sec