printlogo


کد خبر: 291022تاریخ: 1403/6/21 00:00
دور دنیا

نخستین مناظره هریس با طعم فحاشی ترامپ
دومین مناظره ۲ کاندیدای اصلی ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و نخستین مناظره انتخاباتی ترامپ و کاملا هریس پس از انصراف جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی در بامداد روز چهارشنبه به صورت گسترده و زنده از شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های آمریکایی و جهانی پخش خواهد شد؛ مناظراتی که با توجه به پخش زنده آنها تاثیر بسیاری بر انتخاب رای‌دهندگان آمریکایی خواهد داشت. در نخستین مناظره بین ترامپ و بایدن شاهد ضعف نسبی جو بایدن در مقابل ترامپ بودیم اما پس از کناره‌گیری وی و روی کار آمدن کاملا هریس به دلیل توانایی وی در مناظرات، امید حزب دموکرات برای بهبود وضعیت در نظرسنجی‌ها افزایش یافت.
تاکنون دونالد ترامپ چندین بار زمان مناظره با کاملا هریس را عقب انداخته است اما سرانجام و پس از مدتی وقفه شاهد برگزاری دومین دور مناظرات بین دو کاندیدای اصلی حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهیم بود. بسیاری از تحلیلگران سیاسی آمریکا کاملا هریس را فردی ناشناخته برای جامعه آمریکا معرفی کرده‌اند و احتمال می‌دهند بسیاری از جوانان و زنان آمریکا نسبت به او گرایش داشته باشند. از طرفی ادبیات دونالد ترامپ را پاشنه آشیل او دانسته و فحاشی نژادی و جنسیتی او ممکن است نظر منفی بسیاری از رای‌دهندگان را به دنبال داشته باشد.
با این حال ترامپ نیز پیش از این نشان داده است که در مناظرات عملکرد خوبی دارد و می‌تواند برای رقیب خود شرایط چالشی را رقم بزند. همین مساله نیز منجر به کنار گذاشتن بایدن توسط دموکرات‌ها از رقابت برای ریاست‌جمهوری 2024 شد و در نهایت شاهد مناظراتی نزدیک و چالشی‌تر خواهیم بود. پیش از این به دلیل وضعیت جسمانی و روحی جو بایدن و افزایش محبوبیت ترامپ به دلیل تلاش برای ترور او مناظرات با برتری نسبی نامزد جمهوری‌خواهان همراه بود اما اکنون شرایط برای ۲ جناح در نظرسنجی‌ها بسیار نزدیک است و تاثیر مناظرات در آنها بسیار بالا خواهد بود. اکنون تمام توجه‌ها به سوی مناظرات است تا مشخص شود آیا ادبیات تند و فحاشی ترامپ توانایی غلبه بر کاملا هریس را خواهد داشت یا خیر.
در حالی که شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا خود را برای برگزاری مناظره بین دو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آماده می‌کند، نیروهای پلیس این شهر نیز برای مقابله با اعتراضات احتمالی در جریان برگزاری این مناظره از جمله تظاهرات گروه‌های حامی فلسطین نسبت به ادامه روند حمایت هر 2 حزب‌ از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه آماده می‌شوند.
در همین راستا، پلیس فیلادلفیا سنگرهایی را در اطراف مرکز قانون اساسی ملی که محل برگزاری مناظره ترامپ و هریس است برپا کرده تا از دسترسی به این مکان تاریخی که زنگ آزادی و سالن استقلال در آن قرار دارد، جلوگیری شود. قرار است نخستین مناظره ترامپ و هریس ساعت 21 سه‌شنبه 10 سپتامبر به وقت محلی به میزبانی شبکه ‌ای‌بی‌سی برگزار شود. این نخستین مناظره ریاست‌جمهوری هریس اما دومین مناظره ترامپ در کارزار انتخابات 2024 است. او مناظره قبلی را اواخر بهار گذشته با جو بایدن برگزار کرد که باعث رسوایی رئیس‌جمهور دموکرات شد و پس از آن مناظره بایدن از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرد. دموکرات‌ها به لحاظ تاریخی در پنسیلوانیا و با حاشیه اختلاف زیاد در فیلادلفیا پیروز بوده‌اند. این ایالت با 19 رای الکترال، بزرگ‌ترین سهم را در پیروزی هر یک از نامزدها در انتخابات و تعیین برنده نهایی رقابت دارد. اغلب کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند هر نامزدی که در ایالت پنسیلوانیا پیروز شود، رقابت نهایی را برنده خواهد شد و به کاخ سفید می‌رود. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها که توسط نیویورک تایمز و کالج سیه نا انجام شده، نشان می‌دهد ترامپ با 48 درصد در مقابل هریس با 47 درصد تنها با یک درصد اختلاف پیشتاز است. نتایج یک نظرسنجی دیگر که توسط شبکه سی بی‌اس و موسسه یوگاو انجام شده، حاکی از آن است که رقابت بین دونالد ترامپ و کاملا هریس در 3 ایالت چرخشی و رقابتی میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین در آستانه مناظره نامزدها، بسیار تنگاتنگ و شانه به شانه است.
***
شکار نهمین پهپاد «‌ام کیو-9» آمریکایی در یمن
نیروهای مسلح یمن اعلام کردند یک فروند پهپاد ‌ام‌کیو-9 آمریکایی را در حریم هوایی این کشور رهگیری و سرنگون کرده‌اند. این نهمین پهپاد از این مدل است که توسط یمنی‌ها شکار می‌شود. پهپاد Reaper MQ-9 (دروگر) یکی از پیشرفته‌ترین پرنده‌های نظامی بدون سرنشین پنتاگون است که توسط شرکت جنرال اتمیکس طراحی و ساخته شده است. این پهپاد که گاهی به ‌عنوان جانشین پهپاد Predato MQ-1r (شکارچی) هم شناخته می‌شود، عمدتا برای ماموریت‌های شناسایی، جاسوسی و حملات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۲۱ اعلام شد که بیش از ۳۰۰ فروند از این نوع پهپاد تولید شده است. MQ-9 تاکنون به کشورهای فرانسه، هند، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان، اسپانیا و بریتانیا فروخته شده است.

Page Generated in 0/0076 sec