printlogo


کد خبر: 291038تاریخ: 1403/6/21 00:00
اخبار

حجت‌الله صیدی رئیس جدید سازمان بورس شد
در جلسه فوق‌العاده روز گذشته شورای عالی بورس، «حجت‌الله صیدی» به اتفاق آرا و با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین و جایگزین «مجید عشقی» شد. 
دیروز شورای عالی بورس و اوراق بهادار با حضور اعضا و به ریاست عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل جلسه داد و در این جلسه حجت‌الله صیدی به عنوان گزینه نهایی ریاست سازمان بورس به شورا معرفی و به اتفاق آرا از سوی اعضا به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.
لازم به ذکر است، عشقی ۲۱ مهر ۱۴۰۰ به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد و با پایان یافتن دوره نخست ریاست خود بر این سازمان، ۲۰ فروردین امسال برای ۲ سال‌ونیم دیگر در سمت خود ابقا شده بود.
***  
رشد 4.2 درصدی اقتصاد ایران در بهار ۱۴۰۳
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در قانون جدید این بانک جایگاه بانکداری اسلامی ارتقا یافته است، از رشد 4.2 درصدی اقتصاد ایران در بهار امسال خبر داد و گفت: وظیفه اصلی بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است.
 محمدرضا فرزین در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه در قانون جدید بانک مرکزی از واژه بانکداری اسلامی استفاده شده، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم این قانون را بخوبی اجرا کنیم.
 وی افزود: درباره رشد اقتصادی، در سال جاری با شهادت رئیس‌جمهور رئیسی با تکانه‌های مختلفی روبه‌رو شدیم که ابعاد سیاسی و امنیتی داشت اما خوشبختانه با هدایت مقام معظم رهبری و وفاق ملی، آرامشی در اقتصاد ایران وجود داشت که متغیرهای اقتصادی توانست مسیر باثباتی را طی کند.
 رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در بخش صنایع، معادن و خدمات با کاهش رشد روبه‌رو بودیم. در 3 ماهه نخست امسال شاخص کل صنعت 3.5 درصد رشد داشته و در برخی صنایع آمار خوبی داشتیم، همچنین در برخی صنایع نرخ رشد خوبی نداشتیم. در خودرو وضعیت خوب نبود که به نظر می‌رسد باید اقدامات خاصی در این حوزه انجام دهیم.
 فرزین گفت: برآوردهای فصل نخست سال جاری نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در بهار به عدد 4.2 درصد رسیده که نسبت به سال قبل عدد کمتری است. ترکیب نرخ رشد تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد در وضعیت کشاورزی نرخ رشد خوبی داشتیم و به 3.4 درصد رسیده و در نفت هم نرخ رشد مناسبی داشتیم.
***
لایحه بودجه ۱۴۰۴ با رعایت اصل جامعیت تدوین می‌شود
 سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور بزرگ‌ترین ضعف بودجه ایران را نبود جامعیت در آن دانست و گفت: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، نخستین راهبرد بودجه سال ۱۴۰۴ این است که جامعیت به بودجه برگردانده شود.
 محمد قاسمی افزود: بزرگ‌ترین ضعف بودجه ایران، نبود جامعیت در آن است که نیاز به اصلاح دارد.  وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در سازمان برنامه و بودجه کشور، نخستین راهبرد بودجه سال ۱۴۰۴ این بوده که تا حدود زیادی جامعیت به بودجه برگردانده شود.
***
امکان افزایش ۱۳ میلیون لیتری تولید بنزین تا پایان سال
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: به دولت چهاردهم پیشنهاد دادیم در صورت حمایت دولت، می‌توانیم فاز نخست پالایشگاه مهر خلیج‌فارس  را تا پایان سال جاری تکمیل و ۱۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ را به تولیدات روزانه بنزین کشور اضافه کنیم.
 سردار عابد دیروز در نشستی خبری با اشاره به ناترازی بنزین و اقدامات قرارگاه در این راستا، اظهار کرد: موضوع ناترازی بنزین اکنون موضوع مهمی است اما باید در مصرف نیز تجدیدنظر شود. در هیچ کشوری میزان مصرف بنزین به اندازه ایران نیست.  وی با بیان اینکه امسال شرایط سختی را داشتیم، گفت: یکی از اقدامات قرارگاه برای رفع این ناترازی، پالایشگاه مهر خلیج‌ فارس بود که اکنون این پروژه پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.
 سردار عابد با بیان اینکه با تکمیل فاز دوم این پروژه در سال ۱۴۰۴ می‌توانیم بنزین یورو ۴ تولیدی این پالایشگاه را به بنزین یورو ۵ تبدیل کنیم، اظهار کرد: علاوه بر این با توجه به اینکه در میادین مشترک عقب‌ماندگی‌هایی در توسعه داشته‌ایم، قرارگاه آمادگی خود را برای حضور حداکثری در میادین مشترک نفت و گاز اعلام کرده است.
***
همتی: قیمت دلار نیما را بالا و دلار آزاد را پایین می‌آوریم
وزیر اقتصاد روز گذشته با بیان اینکه رئیس سازمان بورس امروز مشخص می‌شود، درباره نرخ ارز گفت: قیمت دلار نیما را بالا می‌بریم و دلار آزاد را هم کاهش می‌دهیم.  عبدالناصر همتی در پاسخ به سوال تسنیم درباره انتخاب رئیس سازمان بورس گفت: رئیس سازمان بورس امروز (دیروز) ان‌شاءالله انتخاب می‌شود.
 وی درباره بازار ارز هم گفت: سیاست جدیدمان این است که بازار به نرخ نیما نزدیک شود.
 وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که دلار نیمایی را افزایش می‌دهید؟ گفت: هم دلار نیما را افزایش می‌دهیم و هم‌نرخ بازار را کاهش می‌دهیم.
 همتی درباره وضعیت جاماندگان سهام عدالت هم گفت: ان‌شاءالله پیگیری می‌کنیم.

Page Generated in 0/0063 sec