printlogo


کد خبر: 291058تاریخ: 1403/6/24 00:00
گزارش روزنامه الاخبار از گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و جنوب غربی سوریه
حزب‌الله: حمله اسرائیل، نبرد نهایی است!

پس از گذشت قریب به یک سال از آغاز جنگ غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، رژیم صهیونیستی همچنان در حل بحران جبهه شمال و آوارگی شهرک‌نشینان غاصب در قسمت شمالی فلسطین اشغالی ناتوان است. اخیرا منابع مختلف سیاسی و امنیتی اروپایی و عربی تهدیدهایی را علیه لبنان و جنوب غربی سوریه مطرح کرده‌اند که با توجه به افزایش پیام‌های هشدار‌آمیز دیپلماتیک و رایزنی‌های سیاسی متحدان رژیم اشغالگر باید مورد توجه قرار گیرد. بنا بر گزارش منتشرشده در روزنامه لبنانی الاخبار، اخیرا منابع امنیتی از طرح حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان و جنوب غربی سوریه خبر داده‌اند. در این گزارش که به قلم ابراهیم الامین نوشته شده است به تمرین‌ها و رزمایش‌های متعدد ارتش اشغالگر قدس در سرزمین‌های اشغالی اشاره شده است؛ تمرین‌هایی که به منظور حمله به جنوب لبنان، همچنین مناطق غربی و جنوب غرب سوریه طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند.
رژیم صهیونیستی پس از آنکه نتوانست با استفاده از فشار دیپلماتیک متحدان غربی و عربی خود در میان احزاب و ملت لبنان بر سر مساله فلسطین تفرقه‌افکنی کند، قصد دارد با استفاده از بهانه آوارگی 100 هزار شهرک‌نشین صهیونیست مناطق شمالی فلسطین اشغالی دست به حمله‌ای تجاوزکارانه به جنوب لبنان بزند. سال گذشته و پس از لشکرکشی زمینی ارتش رژیم اشغالگر بود که حزب‌الله لبنان به منظور دفاع از مردم مظلوم غزه در شمال سرزمین اشغالی جبهه جدید را علیه رژیم صهیونیستی گشود که حاصل آن آوارگی بیش از 100 هزار صهیونیست شهرک‌نشین و هلاکت ده‌ها نظامی صهیونیست بود؛ اقدامی که منجر به ایجاد یک جبهه جنگ فرسایشی و تحت فشار قرار گرفتن امنیت و اقتصاد شهرک‌نشینان ناحیه شمالی رژیم صهیونیستی شد. پس از آن بود که تلاش‌های فراوانی از طریق جنگ روانی و فشار دیپلماتیک علیه ملت و دولت لبنان آغاز شد که تا امروز منجر به قطع حمایت آنها از آرمان فلسطین نشده است. پس از تهدیدات فراوان و انجام اقدامات متعدد تروریستی و حملات مستقیم نظامی که دامنه آنها به بیروت نیز کشیده شده است، این بار متحدان رژیم صهیونیستی تهدید به باز گذاشتن دست اسرائیل در حمله به لبنان و حتی سوریه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
مقامات دیپلماتیک اروپایی و آمریکا در سفرهای متعدد به لبنان طرح جداسازی ۲ جبهه جنگ شمال سرزمین اشغالی و غزه را به عنوان پیشنهاد برای مقامات لبنانی مطرح کرده‌اند؛ پیشنهادی که در نهایت به آتش‌بس در جبهه غزه و خروج ارتش اشغالگر از این باریکه منجر نخواهد شد. پیشنهاد غربی‌ها و برخی متحدان عربی آنها بیشتر از اینکه ناظر به مساله فلسطین و توقف جنایات رژیم صهیونیستی باشد، نوعی تکرار مواضع و درخواست رژیم صهیونیستی از دولت و ملت لبنان است؛ پیشنهادی که توسط حزب‌الله لبنان، دولت و مجلس و حتی احزاب سیاسی این کشور بارها رد شده است. به همین دلیل مقامات غربی به تهدید علیه ملت لبنان رو آورده‌اند. در ادامه این روند آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه کاخ سفید و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا طرحی را مطرح کرده است که درخواست اصلی رژیم صهیونیستی در منطقه جنوب لبنان را پیاده می‌کند. این طرح برچیدن تمام مواضع نظامی مرئی و نامرئی حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی فلسطین تا آن سوی رود لیتانی را مطرح کرده که در پی آن قرار است نیروهای یونیفل سازمان ملل متحد و ارتش لبنان با پشتیبانی نیروهای نظامی غرب جایگزین حزب‌الله لبنان در این منطقه شوند؛ طرحی که بارها از سوی دولت لبنان و حزب‌الله رد شده است و به نظر می‌رسد راه عملی آن چیزی جز آغاز جنگ در جنوب لبنان و حتی سوریه نیست. 
* امیدی به آمریکا نیست
برگزاری رزمایش‌های متعدد از سوی ارتش رژیم صهیونیستی برای بالا بردن سطح آمادگی در عملیات اشغالی احتمالی و کمک دیپلماتیک غربی‌ها به منظور تهدید و ارعاب قبل از حمله نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا قصد جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه را ندارند و همچنان قلاده سگ هار خود در منطقه را نخواهند بست. از سوی دیگر نگاه به انفعال آمریکا و کشورهای اروپایی در جنگ غزه و جلوگیری از صدور قطعنامه‌های پیشنهادی علیه رژیم صهیونیستی و سکوت در مقابل جنایات رژیم که اخیرا به نیروهای سازمان ملل متحد نیز آسیب رسانده است، نشان از انفعال غرب در مقابل اقدامات رژیم اسرائیل دارد؛ اقداماتی که خط قرمزی برای آن تعیین نشده است و از ترور اسماعیل هنیه در تهران گرفته تا حمله هوایی به کشورهای منطقه گسترش یافته است و برای مقابله با آنها چشم امیدی به آمریکایی‌ها نیست، بویژه پس از اقدامات تحریک‌آمیز و جنایتکارانه‌ای که بارها از سوی دولت اسرائیل در طول مذاکرات آتش‌بس با جنبش حماس انجام شده و پاسخی از سوی غرب دریافت نکرده است.
* تاکتیک رژیم برای حمله به لبنان و سوریه
بنا به گزارش‌های منتشر شده در روزنامه الاخبار، حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان تنها محدود به این مناطق نخواهد بود و آنها در کنار جنگ‌افروزی علیه حزب‌الله لبنان تلاش بر ورود به خاک سوریه و قطع عقبه کمک‌رسانی به مناطق جنوبی لبنان از طریق خاک سوریه را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند. بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی به دنبال حمله به مناطق غربی و جنوب غرب کشور سوریه به منظور قطع راه ارتباطی لبنان و سوریه از طریق منطقه بقاع است تا کمک‌های محور مقاومت و ایران به جنوب لبنان را قطع کند؛ طرحی که اسرائیل برای پیاده‌سازی آن نیاز به جنگ‌افروزی همه‌جانبه و دست گذاشتن اختلافات قومی و سیاسی سوریه و لبنان دارد. در اصل چشم امید صهیونیست‌ها برای موفقیت در این تجاوز به معارضان سوری و گروه‌های مسلحی است که سابقه درگیری با حزب‌الله لبنان را در سوریه در کارنامه خود دارند. 
علاوه بر آن امید زیادی به اختلاف‌افکنی بین حزب‌الله و سایر احزاب لبنانی دارند و حتی به دنبال تحریک آوارگان و پناهندگان سوری حاضر در لبنان برای ایجاد چالش‌های بیشتر ملی، قومی و مذهبی برای محور مقاومت هستند؛ اقدامی که پیش از نیز در لبنان و سوریه توسط رژیم و متحدان اروپایی آن پیاده‌سازی شده و سال‌ها کشور لبنان را درگیر جنگ داخلی کرده بود. البته گسل‌های قومیتی و مذهبی لبنان تا امروز و با وجود تحریکات فراوان فعال نشده است و لبنان امروز به‌رغم تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی این کشور با لبنان چند دهه قبل بسیار متفاوت است. نشانه آن نیز تقدیم بیش از ده‌ها شهید از ابتدای توفان الاقصی برای دفاع از فلسطین توسط گروه‌های مختلف سیاسی این کشور و تداوم حمایت از مقاومت اسلامی این کشور از سوی تمام احزاب و جریانات سیاسی علیه رژیم صهیونیستی است اما همچنان خطر سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از زخم‌های جنگ داخلی سوریه به صورت جدی پابرجاست. این گمانه‌زنی وجود دارد که در صورت احتمال گسترش جنگ به دمشق و دخالت نظامی غرب برای براندازی دولت سوریه، آنها را مجاب به جنگ علیه حزب‌الله و ارتش سوریه کند، به همین دلیل نیز رهبران سیاسی لبنان مذاکراتی را با این گروه‌ها آغاز کرده‌اند.
* حزب‌الله: حمله اسرائیل، نبرد نهایی است!
یکی از مسؤولان حزب‌الله لبنان با اشاره به شوق شهید فؤاد شکر برای نبرد زمینی با صهیونیست‌ها از آمادگی مقاومت برای همه احتمالات نظامی اشغالگران خبر داد و جنگ کنونی را تلویحا نبرد آخرالزمانی و به‌مثابه جنگی بزرگ‌تر با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دانست. به گزارش خبرگزاری سما، نواف الموسوی، مسؤول آبی و مرزی حزب‌الله تاکید کرد: «جنگ اسرائیل علیه لبنان به مثابه جنگ پایانی خواهد بود. شهید فؤاد شکر مشتاق نبرد زمینی بود و نحوه نبرد را از طریق تقسیم رزمندگان ما به گروه‌های مجهز به سلاح‌های ضدزره و بمب و قناصه مشخص کرده بود. اشغالگران هیچ روزی در نبرد زمینی در برابر ما دست بالا را نداشته‌اند؛ ما شهادت‌طلبانی بیشتر از جریان یورش سال ۱۹۸۲ اسرائیل داریم. فرمانده فؤاد شکر مسؤول و شرکت‌کننده در چند عملیات استشهادی، در جریان دوره اشغالگری صهیونیست‌ها بود که از جمله آنها عملیات استشهادی «احمد قصیر» بود که مقر حاکم نظامی در صور را منهدم کرد. آن شهید همچنین در عملیات مدرسه الشجره مشارکت داشت. وی به من گفت چگونه با فرد استشهادی وداع کرد و لحظه انفجار بمبی را که مقر نظامی را بر سر نظامیان اشغالگران ویران کرد، برایم تشریح کرد. شهید فؤاد شکر بر روند ارسال پهپادها بر فراز سکوهای گازی اسرائیل در تابستان گذشته نظارت داشت و همچنین با خانواده‌های کارکنان آنها گفت وگو و تهدیدشان کرد در صورت ادامه کار قبل از توافقی که به لبنان اجازه بهره‌برداری از حقوق گازی‌اش را بدهد، چه سرنوشتی در انتظار سکوی گازی است».
این مسؤول حزب‌الله درباره عملیات اخیر علیه دستگاه امنیتی رژیم گفت: «اشغالگران زیان‌های وارده به پایگاه اطلاعاتی را که ما آن را هدف قرار دادیم کتمان می‌کنند، همان‌طور که پیش از این اطلاعات مربوط به انفجار مقر حاکم نظامی در صور را کتمان کردند. اگر راست می‌گویند به خبرنگاران اجازه دهند در منطقه حضور پیدا کنند. ما برای همه احتمالات و استفاده از انواع موشک‌ها آماده‌ایم و تونل‌های ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفته‌ایم و فرماندهی نظامی حزب‌الله آماده همه احتمالات یورش هوایی علیه ارتش اشغالگر است و همه موقعیت‌ها را بررسی کرده است». وی سپس درباره ابعاد جهانی چنین جنگی گفت: «اسرائیل بدون موافقت آمریکا جنگی به راه نمی‌اندازد و ما امروز با آمریکا و ناتو در پشت سر آن می‌جنگیم. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتظر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست، زیرا دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه این انتخابات به او گفته است توافقی درباره آتش‌بس در کار نخواهد بود. برخی شخصیت‌ها در لبنان منتظرند با تانک اسرائیلی به قدرت بازگردند و ما به آنها می‌گوییم این هرگز رخ نخواهد داد. آنچه حبیب الشرتونی با رئیسی که پس از یورش اسرائیل در سال ۱۹۸۲ انجام داد را به این افراد یادآور می‌شویم. همه طوایف در لبنان حامی مقاومت هستند. دروزی‌ها به رهبری «ولید جنبلاط» حامی مقاومت در فلسطین و لبنان هستند و اهل تسنن اهل مبارزه هستند. بیشتر مسیحیان حامی مواضع جریان ضدمقاومت نیستند».

Page Generated in 0/0063 sec