printlogo


کد خبر: 291059تاریخ: 1403/6/24 00:00
دور دنیا

سنوار به نصرالله: از حمایت شما تشکر می‌کنیم
پیام همبستگی حزب‌الله و حماس
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پیامی به دبیرکل حزب‌الله لبنان از پیام تبریک و تسلیت وی در پی شهادت اسماعیل هنیه و حمایت‌های همه‌جانبه وی تقدیر و تشکر کرد.
این‌گونه، یحیی سنوار که علاوه بر رهبری خط مقدم جنگ غزه در مقابل صهیونیست‌های متجاوز، پس از شهادت اسماعیل هنیه به عنوان رهبر کل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین انتخاب شده، وحدت ساحات مقاومت در جنوب و شمال فلسطین اشغالی را به رخ دشمن کشید. در این پیام آمده است: «از اقدامات مبارک شما در جبهه‌های محور مقاومت در راستای حمایت و پشتیبانی در این نبرد که با احساسات راستین و والای شما همراه است، تشکر می‌کنیم. رهبر شهید ما ابوالعبد که نماد امت و ملت فلسطین است، در نبرد توفان الاقصی که یکی از شرافتمندانه‌ترین نبردهای تاریخ ملت فلسطین است، به شهادت رسید. شهادت ایشان و همچنین شهادت پسران و نوه‌هایش به همراه فداکاری‌هایی که ملت فلسطین در نوار غزه، کرانه باختری و قدس انجام داده‌اند، تاکیدی است که خون فرماندهان و رزمندگان فلسطین از خون سایر هموطنان باارزش‌تر نیست و این خون‌های پاک و کاروان‌های مبارک شهدا بر صلابت و قدرت در مقابله با اشغالگران می‌افزاید. ما تاکید می‌کنیم جنبش [حماس] مانند همیشه بر وفاداری به خون شهدا استوار خواهد ماند و اصول والایی که رهبر شهید ابوالعبد به آن فرا می‌خواند، پابرجا و حاضر خواهد بود و نهضت و رزمندگان ما مسیر آنها را خواهند پیمود که در رأس آن وحدت ملت فلسطین در انتخاب جهاد و مقاومت، وحدت امت و در قلب آن محور مقاومت در برابر پروژه صهیونیسم است». یحیی سنوار در پایان بر اخراج اشغالگران و برپایی کشور مستقل فلسطین با حاکمیت کامل به پایتختی قدس تاکید کرد. 
کارشناسان معتقدند پیام رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به رهبر مقاومت اسلامی لبنان که در 2 جبهه موازی عرصه را بر صهیونیست‌ها تنگ کرده‌اند، در مقطع فعلی اهمیت میدانی زیادی دارد. این به منزله اعلام همبستگی حماس و حزب‌الله و خط بطلان بر تفرقه‌افکنی میان 2 بخش شیعه و اهل سنت محور مقاومت آن هم در مقطعی حساس است که ارتش صهیونیستی علاوه بر نوار غزه و مرز رفح، جنایت‌هایش را به کرانه باختری گسترش داده و همچنان برای تجاوز به جنوب لبنان نقشه می‌کشد.
***
دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با رؤسای جمهور روسیه و بلاروس
مذاکره با پوتین درباره کریدور
نماینده رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران  پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با رئیس‌جمهور بلاروس نیز در پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
علی‌اکبر احمدیان که در سفری رسمی از سنت پترزبورگ عازم مینسک شده بود، دیروز با الکساندر لوکاشنکو دیدار کرد. در این نشست رئیس‌جمهور بلاروس از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورد. احمدیان سپس با الکساندر ولفوویچ همتای بلاروس خود در دفتر شورای امنیت ملی بلاروس نشستی برگزار کرد.
طرفین در این دیدار بر تقویت روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی و توسعه همکاری‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت تأکید کردند، همچنین ارتقای روابط در حوزه‌های راهبردی و همکاری‌ها در عرصه‌های بین‌المللی و چارچوب‌هایی همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس مورد توجه ۲ طرف قرار گرفت. احمدیان با اشاره به نگاه مشترک ۲ کشور در زمینه لزوم چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل، تقویت همکاری‌ها در این زمینه را با اهمیت دانست. ولفوویچ نیز سیاست اصولی بلاروس را مبتنی بر پرهیز از جنگ‌طلبی و تحقق صلح در منطقه عنوان کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران یک روز جلوتر در حاشیه اجلاس امنیتی کشورهای عضو بریکس با عالی‌ترین مقام فدراسیون روسیه دیدار کرده بود. ولادیمیر پوتین در تالار مرمر کاخ  تابستانی کنستانتینوفسکی به طور رسمی پذیرای علی‌اکبر احمدیان بود.
به گزارش بخش رسانه‌ای کاخ کرملین، ۲ طرف در این دیدار درباره مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی مذاکره کردند، ضمن اینکه احمدیان ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره کریدورها و انرژی را نیز مطرح کرد. پوتین نیز تاکید کرد: «باید یادآور شوم که روابط دوستانه روسیه و ایران در سال‌های اخیر شتاب و توسعه بیشتری یافته و تمام آن تا حد زیادی با حمایت رهبر انقلاب اسلامی محقق شده است».
پوتین ادامه داد: «همکاری با روسیه یکی از اولویت‌های دولت مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران است و ما در اجلاس بریکس در کازان (۲۲ تا ۲۴ اکتبر) منتظر وی هستیم».
پوتین همچنین با اشاره به اینکه در حاشیه اجلاس کازان، زمان برای گفت‌وگوی جداگانه با پزشکیان فراهم خواهد بود، گفت: «از ملاقات او در روسیه خرسند خواهیم شد و روسیه منتظر سفر جداگانه رئیس‌جمهور ایران برای امضای توافقنامه جدید مشارکت راهبردی است. روسیه مصمم به همکاری با ایران در حوزه‌های مختلف است تا روابط روسیه و ایران در سطح مشارکت راهبردی با این توافقنامه تثبیت شود. فکر می‌کنم که در جریان دیدارمان (در کازان) درباره این مساله بحث و تبادل نظر خواهیم کرد». به گفته رئیس‌جمهور روسیه، حجم مبادلات تجاری بین ۲ کشور طی ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. او همچنین تأکید کرد که توسعه کریدور شمال - جنوب از پروژه‌های دارای اولویت روسیه و ایران است و به گفته وی، مسکو مصمم است در تمام زمینه‌ها با ایران همکاری کند.

Page Generated in 0/0062 sec