printlogo


کد خبر: 291066تاریخ: 1403/6/24 00:00
یادداشت روز
زخم کاری حزب‌الله به اسرائیل

محمد‌علی حسن‌نیا: خبر مهمی که شاید در روزهای گذشته کمتر به آن توجه شد، مربوط به شبکه خبری المیادین لبنان بود. این شبکه خبری عربی در گزارشی به نقل از منابع اروپایی از موفقیت کامل حمله حزب‌الله به پایگاه سازمان اطلاعات ارتش رژیم منحوس صهیونیستی خبر داد. در این خبر آمده است که حزب‌الله لبنان در پاسخ به ترور فرمانده ارشد خود یعنی فؤاد شکر در عملیات اربعین به پایگاه گلیلوت و عین شومیرا حمله کرده است و در نتیجه این حمله 22 نظامی این پایگاه‌ها کشته و 74 نفر زخمی شده‌اند. بر کسی پوشیده نیست که پایگاه نظامی گلیلوت قلب تپنده اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی و مقر یگان 8200 این رژیم است اما چرا این خبر برای بسیاری از تحلیلگران نظامی و بین‌الملل دارای اهمیت است؟
1- حزب‌الله لبنان از زمان عملیات توفان الاقصی عمق و سطح عملیاتی خود علیه اراضی اشغالی فلسطین در شمال را بشدت افزایش داده است. این عملیات‌ها در حدی بوده که نزدیک به 100 هزار صهیونیست در شمال اراضی اشغالی فلسطین تاکنون آواره هتل‌ها شده‌اند. همانطور که نیروهای مقاومت لبنان در عملیات هتل‌ها در دهه 80 میلادی توانستند نیروهای وابسته به رژیم صهیونیستی را در قلب بیروت زمینگیر کنند، اکنون نیز در یک سال اخیر با عملیات‌های پهپادی، اطلاعاتی و نظامی توان نظامی خود را به رخ کشیده‌‎اند. 
2- این عملیات‌ها به حدی برای اسرائیل گران تمام شده است که لیبرمن وزیر اسبق جنگ این رژیم اعلام کرد ما شمال را از دست داده‌ایم. بیان این نکته خالی از لطف نیست که تل‌آویو زمانی اجازه عملیات تک‌نفره در شمال را هم نمی‌داد، یا آن را با شدیدترین حملات پاسخ می‌داد. نمونه بارز آن عملیات «آزادی الخلیل» در سال 1982 بود که تا غرب بیروت پیشروی کرد و تا سال 2000 در جنوب لبنان حضور داشت. 
3- از سوی دیگر یگان 8200 اسرائیل برای این رژیم یک یگان حیاتی است. هدف قرار گرفتن این یگان و خبر کشته شدن نظامیان و افسران اطلاعاتی حاضر در آن نشان می‌دهد عمق انتقام حزب‌الله به شلیک چند موشک و پهپاد نبوده است و عملیات اربعین به کور کردن چشم اسرائیل رسیده است. این خبر بعد از آن منتشر شد که فرمانده یگان 8200 هفته قبل استعفا کرده بود و رژیم صهیونیستی قصد نداشت خبر برکناری تامیر یدعی فرمانده این یگان را به دلیل عملیات اربعین اعلام کند، بنابراین کنار هم گذاشتن پازل‌های این موضوع نشان می‌دهد یدعی به دلیل اهمال‌کاری در شناسایی مقر این یگان در نزدیکی تل‌آویو، همچنین تلفات سنگین به آن استعفا کرده است. 
4- عملیات اربعین حزب‌الله چند نکته نظامی و امنیتی را هم پررنگ می‌کند. اول اینکه مقاومت اسلامی لبنان همان‌طور که دبیرکل حزب‌الله عنوان کرد توانایی شناسایی مقرهای جاسوسی اسرائیل را دارد و دیگر به پرتاب راکت یا موشک قناعت نخواهد کرد و سطح عملیات به امنیتی هم ارتقا یافته است.
5- دومین موضوع آن است که حزب‌الله به جنگ نامتقارن روی آورده است. یعنی با ساده‌ترین اشکال تسلیحات می‌تواند پیچیده‌ترین حملات را انجام دهد. البته ناگفته نماند به گفته رویترز، حزب‌الله مسلح‌ترین نیروی شبه‌نظامی در جهان است و تجهیزات مقاومت لبنان به بهترین شکل به‌کارگیری می‌شود، به طوری که پایگاه‌های مرون و گلیلوت در زمره اهداف حزب‌الله لبنان قرار گرفت. 
6- یگان ٨٢٠٠ از بزرگ‌ترین یگان‌های جاسوسی الکترونیک رژیم صهیونیستی و ستون فقرات جاسوسی الکترونیک این رژیم محسوب می‌شود. این یگان بخش مهم و اساسی سرویس اطلاعاتی نظامی رژیم (امان) به شمار می‌رود. وظایف اصلی آن، جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات با استفاده از ابزار‌های تکنولوژیک نوین است و همین امر آن را به سنگ زیربنای سامانه اطلاعاتی و تجسسی رژیم اشغالگر تبدیل کرده است.
7- از سوی دیگر در کنار جنگ میدانی یک جنگ رسانه‌ای و روانی هم بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل در جریان است. بعد از حمله اربعین، همچنین خسارت شدید به یگان 8200 و پایگاه مرون رسانه‌های غربی دست به کار شدند و با اخبار اختصاصی خود برای تل‌آویو روایت‌سازی می‌کنند. خبر حمله هلی‌بردی تل‌آویو به پایگاه المصاف در نزدیک حماه سوریه و دزدیدن اطلاعات محرمانه موشکی ایران از این دست است. به نظر می‌رسد اسرائیل برای گرفتن ضربه انتشار خبر حمله به پایگاه 8200 گزارش فوق را منتشر کرد تا نشان دهد به عملیات حزب‌الله واکنش نشان داده است، در صورتی که چند رسانه دیگر اعلام کردند هیچ نیروی حزب‌الله در پایگاه المصاف حضور نداشته است.
8- حزب‌الله لبنان از مدل جنگ فرسایشی در نبرد با اسرائیل پرده برداشته است. 
مقاومت لبنان سعی می‌کند با طول دادن جنگ در سطح امنیتی و نظامی به چند هدف دست یابد. نخستین هدف حزب‌الله ناامن‌سازی شمال اراضی اشغالی است تا هرگونه ابتکار عمل را از تل‌آویو بگیرد. موضوع دوم آن است که راهبرد اصلی جنگی اسرائیل در طول تاریخ جنگ‌های این رژیم عملیات برق‌آسا و کوتاه‌مدت است که حزب‌الله این موضوع را هم زیر سوال برده است. سومین مطلب تنفس عملیات‌های حزب‌الله برای حماس و جهاد اسلامی است. همچنین حزب‌الله با این روند می‌تواند اسرائیل را در چند جبهه گرفتار کند تا اسرائیل نتواند کاملا بر غزه یا کرانه باختری مسلط شود.

 


Page Generated in 0/0129 sec