printlogo


کد خبر: 291071تاریخ: 1403/6/24 00:00
سازمان غذا و دارو: نان تیره بخورید
جای خالی نان کامل در سفره ایرانیان

تحقیقات علمی نشان داده مصرف نان سبوس‌دار با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها بویژه سرطان‌های گوارشی ارتباط مستقیم دارد. سبوس موجود در نان همچنین می‌تواند با بهبود عملکرد دستگاه گوارش، از بروز عوارض و مشکلاتی همچون یبوست، اسهال، معده‌درد و... جلوگیری به عمل آورد. مقالات متعددی وجود دارد که نشان داده نانی که هنگام تهیه آرد آن، سبوس گندم همراه با سایر اجزای دانه گندم آسیاب شده باشد، می‌تواند باعث کاهش میزان قند خون و در طولانی‌مدت باعث کاهش فشار خون شود. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ۳ وعده غلات کامل در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا 22 درصد کاهش دهد. 
با وجود اثبات فواید پر‌شمار نان کامل برای سلامتی انسان، هنوز جای این نان در سفره‌های مردم خالی است. نان سبوس‌دار یکی از مهم‌ترین منابع دریافت فیبر است اما بنا بر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در زمان حاضر میزان دریافت فیبر در کشورمان 13 گرم در روز است، در حالی که میزان توصیه‌شده مصرف فیبر 28 گرم است؛ به ‌عبارت دیگر، ایرانی‌ها حدودا نصف استاندارد جهانی فیبر مصرف می‌کنند! بر این اساس کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، بر استفاده از نان‌های تیره تاکید کرد و گفت: سبوس، ارزش غذایی را افزایش می‌دهد. زهره پوراحمد به هموطنان توصیه کرد از نان‌هایی که با آرد کامل، خمیر ترش یا خمیر مایه تهیه شده‌اند استفاده کنند. وی گفت: نان‌های تیره به دلیل وجود درصد بالای سبوس، افزایش‌دهنده ارزش غذایی نان هستند. پوراحمد ضمن مقایسه میانگین مصرف نان در ایران و سایر کشورها، افزود: سرانه مصرف نان در کشور ۲ تا ۳ برابر میانگین کشورهای جهان است. وی درباره اهمیت وجود سبوس در نوع آردی که برای تهیه نان استفاده می‌شود، به مهر گفت: سبوس گندم غنی‌ترین منبع غذایی فیبرهای غذایی نامحلول و الیاف گیاهی محسوب می‌شود. سبوس دارای ویتامین‌های گروه B، C، E، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است. نان‌های تیره دارای سبوس بیشتر است ولی ذائقه غذایی مردم ما به نان‌های روشن بیشتر گرایش دارد. وی با بیان اینکه استفاده از آرد سفید بدون سبوس سبب افزایش قند خون و در نتیجه افزایش انسولین در بدن می‌شود، تأکید کرد: این موارد باعث بروز چاقی، کبد چرب و دیابت نوع ۲ و حتی در برخی موارد باعث بروز سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود. 
وی در پایان هموطنان را به مصرف نان‌های تیره با آرد کامل و حاوی سبوس بیشتر از قبیل نان سنگک توصیه و خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی و مطالبه مردم از نانوایی‌ها می‌تواند نقش بسزایی در تشویق پخت نان با آرد کامل در نانوایی‌ها داشته باشد.

Page Generated in 0/0075 sec