printlogo


کد خبر: 291075تاریخ: 1403/6/24 00:00
اخبار

پرونده مزد منطقه‌ای قبل از دستمزد ۱۴۰۴ بسته شود
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از وزیر کار خواست در صورتی که برنامه‌ای برای منطقه‌ای کردن دستمزد کارگران دارد، قبل آغاز جلسات تعیین مزد ۱۴۰۴ پرونده آن بسته شود و در تعیین دستمزد سال جدید، اولویت معیشت خانوارهای کارگری مدنظر قرار گیرد.
فتح‌الله بیات در ارزیابی طرح موضوع مزد منطقه‌ای اظهار کرد: اعتقاد من این است که منطقه‌ای کردن دستمزد کارگران نیاز به کار کارشناسی دارد و هرگونه اقدام عجولانه موجب پایمال شدن حق و حقوق کارگران می‌شود.
وی افزود: در برخی شهرستان‌ها سراغ داریم یک‌سری کارفرمایان دنبال این هستند که زیر حداقل‌ها به کارگر پرداخت کنند، در صورتی که در تبصره یک ماده ۴۱ قانون کار به صراحت گفته شده کارفرمایان موظفند در ازای انجام کار در ساعت تعیین‌شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت نکنند و در صورت تخلف ضامن تأدیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت‌شده و حداقل مزد جدید هستند.
***
آغاز فصل تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: فصل تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور از نیمه شهریورماه امسال به منظور انجام ۱۰۹ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی برای افزایش آمادگی نیروگاه‌ها در پیک تابستان سال آینده آغاز شده است.
عبدالرسول پیشاهنگ در جریان بازدید از نیروگاه حرارتی بیستون طی سخنانی آمادگی کامل نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار را هدف اصلی این شرکت برشمرد و افزود: همه ساله پس از عبور از فصل گرم سال و طی نیمه دوم شهریور، فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز می‌شود و باید تا خرداد سال بعد به پایان برسد، چراکه از خرداد با افزایش مصرف برق کشور باید بتوانیم همه واحدهای تولید برق حرارتی کشور را با آمادگی حداکثری در مدار تولید داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، افزود: با توجه به اینکه بخش اعظم تامین برق کشور برعهده نیروگاه‌های حرارتی است، از این رو آمادگی کامل این واحدها برای تولید برق پایدار و پاسخگویی به نیاز مصرف فصول گرم سال از اهمیت بسیار مضاعفی برخوردار است.
***
پرداخت وام مسکن روستایی استان تهران متوقف شد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان تهران با اشاره به توقف پرداخت وام مسکن روستایی توسط بانک‌ها گفت: امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن فراهم است.
عطاءالله زمانی‌مظفرآبادی اظهار کرد: بازسازی مسکن روستایی یکی از حوزه‌های فعالیتی بنیاد مسکن است. بنیاد مسکن استان تهران ۳ هزار و ۸۰۰ سهمیه پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد دارد. تشکیل پرونده و پیگیری تا حصول نتیجه بر عهده ما است اما بانک‌ها چندین ماه است که پرداخت تسهیلات نداشته‌اند.
وی با یادآوری اینکه ۵۳۰ روستا با بیش از ۲۰ خانوار استان تهران طرح هادی دارند، افزود: این طرح هر ۱۰ سال یکبار نیازمند بازنگری است، یعنی هر سال باید ۵۳ طرح بازنگری شود. طرح‌هایی از سنوات قبل باقی مانده بود که سال گذشته حدود ۸۰ طرح بازنگری شد و امسال هم با بازنگری ۸۰ طرح تمام طرح‌ها بازنگری شده و به اتمام می‌رسند. وی با اعلام اینکه تاکنون ۷۶ هزار جلد سند مالکیت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار صادر شده است، گفت: همچنین ۱۶ هزار جلد سند مالکیت در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صادر شده است.
***
رشد ۲۹ درصدی مبادلات تجاری ایران و عراق در سال ۱۴۰۳
مبادلات تجاری ایران و عراق در ۵ ماه ابتدای امسال ۲۹ درصد به لحاظ ارزشی و ۲۷ درصد به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.
در ۵ ماه ابتدای امسال مبادلات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه ۴۳ میلیارد و ۵۷۹ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۱ تن و به ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۵۷ میلیون و ۴۱ هزار و ۲۲۶ تن بوده که از نظر وزنی ۱۰ درصد و از نظر ارزشی ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. امارات عربی متحده، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون روسیه ۵ کشور اول در مبادلات تجاری با ایران بوده‌اند و پس از آن کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان در ردیف ششم تا دهم برقراری مبادلات تجاری با ایران قرار دارند. ارزش مبادلات تجاری ایران و امارات در ۵ ماه ابتدای امسال ۱۱ میلیارد و ۹ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۷۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.
***
سیاست افزایش قیمت بنزین بارها آزموده شده
رئیس کمیسیون انرژی مجلس بهینه‌سازی مصرف را یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای کنترل مصرف بنزین دانست و گفت: خودروهای فرسوده بسیاری داریم که بسیار بیشتر از استاندارد سوخت مصرف می‌کنند، بنابراین دولت باید ناوگان فرسوده کشور را به‌روز کند. موسی احمدی با اشاره به راهکارهای عبور از ناترازی بنزین که ضررهای اقتصادی بسیاری برای کشور به همراه دارد، اظهار کرد: اقتصاددان‌ها برای عبور از معضل ناترازی بنزین دو دیدگاه مطرح می‌کنند، یکی مبتنی بر اعمال سیاست‌های قیمتی برای کنترل مصرف است و دیدگاه دیگر مبنی بر کاهش ناترازی از طریق روش‌هایی همچون افزایش تولید و واردات خودرو است که البته سیاست قیمتی چندین بار آزموده شده و هیچگاه نتیجه خوبی نداشته است.

Page Generated in 0/0058 sec