printlogo


کد خبر: 291080تاریخ: 1403/6/24 00:00
گزارش «وطن امروز» از سفر 3 روزه رئیس‌جمهور به عراق و حضور در 6 شهر این کشور
اول همسایه

گروه سیاسی: مسعود پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود، عراق را به عنوان نخستین مقصد انتخاب کرد. او صبح روز چهارشنبه 21 شهریورماه به بغداد رفت تا طی یک سفر ۳ روزه، دیدارهای رسمی با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، روسای مجلس، دستگاه قضایی عراق و همچنین مسؤولان اقلیم کردستان داشته باشد. 
در این سفر جعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، محسن حاجی‌میرزایی رئیس دفتر رئیس‌‌جمهور، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، پزشکیان را همراهی می‌کردند. برنامه‌هایی چون امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی با تجار و ایرانیان ساکن عراق و سفر به بصره به عنوان پایتخت اقتصادی عراق، به عنوان برنامه‌های نخستین سفر خارجی پزشکیان اعلام شده بود.
* امضای 14 سند همکاری در حوزه‌های مختلف
رئیس‌جمهور در بدو ورود به عراق، در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد به شکل رسمی از سوی محمد شیاع ‌السودانی مورد استقبال قرار گرفت. پزشکیان در دیدار با نخست‌وزیر عراق، لوحی حاوی پیام مقام معظم رهبری را به وی اهدا کرد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این پیام از زحمات دولت و ملت عراق برای استقبال از زائران اربعین امام حسین(ع) تشکر و قدردانی کردند.
اولین برنامه سفر رئیس‌جمهور به عراق اما حضور در محل شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود. سپس مسعود پزشکیان در کاخ بغداد با عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد و ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین 2 کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپایی شد.
همچنین در جریان این سفر، با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر عراق، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی - مهندسی، بازرگانی، حمل‌ونقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی میان ۲ کشور به امضا رسید.
در ادامه پزشکیان در نشست خبری مشترک با محمد شیاع السودانی، با اشاره به استفاده از فرصت‌های همکاری بین ۲ کشور گفت: در این زمینه نیازمند اجرای توافقات امنیتی بین ۲ کشور هستیم تا با تروریست‌ها و دشمنان مقابله کنیم، همان کسانی که ثبات و امنیت منطقه را به مخاطره انداخته‌اند.
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های روز اول سفر خود به عراق با فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین در دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌ها در جریان سفر به عراق اظهار کرد: امیدوارم این سفر منجر به تقویت تجارت و ارتباطات با عراق در بستری امن شود که طبیعتا باید برنامه‌های مشترک امنیتی بین این رفت‌وآمدها شکل گیرد و در این حالت روابط اقتصادی هم می‌تواند رشد پیدا کند.
در ادامه برنامه‌های سفر به عراق، مسعود پزشکیان بعدازظهر 21 شهریورماه، در نشست با بازرگانان و فعالان اقتصادی این کشور، یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را تسهیل مسیر فعالیت بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: در دیدارها و رایزنی‌های انجام‌شده با مقامات ارشد عراق، توافق کردیم یک کارگروه تخصصی برای تدوین برنامه جامع راهبردی بلندمدت میان 2 کشور تشکیل شود.
دیدار عمار حکیم، رهبر جریان حکمت عراق از دیگر برنامه‌های نخستین روز سفر پزشکیان به عراق بود که مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفت. رئیس‌جمهور همچنین در نشستی با حضور سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه حضور یافت.
در یک نگاه کلی، مسعود پزشکیان در نخستین روز سفر خود دیدارها و نشست‌هایی دوجانبه و چندجانبه با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور، «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی و «عمار حکیم» رهبر جریان حکمت عراق داشت و امضای ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، بازرگانی، سیاسی، ورزشی و کشاورزی از جمله دستاوردهای نخستین روز سفر رئیس‌جمهور به عراق بود.
در نهایت پزشکیان نخستین روز سفر خود به عراق را با زیارت حرم مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در کاظمین به پایان رساند.
* سفر نخستین رئیس‌جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق
رئیس‌جمهور کشورمان در دومین روز سفر به عراق، صبح روز پنجشنبه 22 شهریورماه وارد اربیل شد. این سفر، نخستین سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود. وی در بدو ورود مورد استقبال نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق قرار گرفت و ساعاتی بعد نیز با مسعود بارزانی دیدار و گفت‌وگو کرد. بارزانی در این دیدار نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مموزین» را به پزشکیان اهدا کرد. در ادامه نشست هیات ایرانی با مقامات ارشد منطقه اقلیم کردستان عراق برگزار شد.
رئیس‌جمهور همچنین در دومین روز سفر خود در جمع ایرانیان مقیم عراق حضور یافت و گفت: هر عیبی است از مسلمانی ما است، اگر نه در غزه اسرائیل جرأت نمی‌کرد این بلا را سر مردم بیاورد.
در ادامه سران مذهبی و مسؤولان اقلیم کردستان با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند. پزشکیان همچنین در دیدار جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان عراق با تاکید بر اینکه همه انسان‌ها در برابر خداوند یکسان هستند و ملاک برتری فقط تقواست، تصریح کرد: اگر همه انسان‌ها در کنار یکدیگر بنا به دستورات الهی و توصیه پیامبران راه تقوا را طی کنیم، قطعا به رستگاری دست خواهیم یافت.
پزشکیان در ادامه سفر خود به عراق به سلیمانیه رفت. وی در سلیمانیه بر مزار مرحوم جلال طالبانی، رئیس‌جمهور فقید عراق حضور یافت و نسبت به وی ادای احترام کرد. مسعود پزشکیان در ادامه سفر خود به عراق به منظور زیارت بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) به نجف اشرف رفت. شامگاه پنجشنبه 22 شهریورماه نیز وی به منظور عرض ارادت و زیارت بارگاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت اباالفضل العباس(ع)، به کربلا رفت.
* سفر به «بصره» پایتخت اقتصادی عراق
همچنین دیروز جمعه 23 شهریورماه رئیس‌جمهور در آخرین روز سفر به عراق، به منظور دیدار با نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره، با استقبال استاندار، وارد استان بصره عراق شد. 
مسعود پزشکیان در نشست با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق در بصره، با ابراز خوشحالی بابت حضور در این نشست، اظهار کرد: شعار روشنم در دوره انتخابات در ایران بر اساس اعتقاد و باورم این بود که باید در کشور خود دست از اختلاف برداریم و دست به دست هم دهیم و همچنین با همسایگان با دوستی و برادری رفتار کنیم. 
وی ادامه داد: اگر ما مسلمان‌ها با هر باوری با هم برادری کنیم، آیا اسرائیل می‌تواند مسلمانان را هر روز قتل عام کند؟ تفرقه، لبه آتش است. وقتی اختلاف می‌کنیم داخل آتش هستیم. ما هر روز نماز می‌خوانیم. هر روز می‌گوییم اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ‌. هدایت یعنی وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان خدا.
عشایر و نخبگان بصره نیز در این مراسم به عنوان هدیه، عبای عربی بر تن رئیس‌جمهور کردند. 
درباره سفر رئیس‌جمهور به بصره، استاندار بصره تاکید کرد سفر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران به این استان تاریخی است. اسعد العیدانی در گفت‌وگویی به «بغداد الیوم» گفت سفر رئیس‌جمهور ایران به بصره تاریخی است و برای مردم بصره مفاهیم بزرگی دارد.
اولین سفر رسمی رئیس‌جمهور که به کشور عراق انجام شد، با حضور وی در ۶ شهر بغداد، اربیل،‌ سلیمانیه،‌ نجف،‌ کربلا و بصره پایان یافت و پزشکیان عصر جمعه 23 شهریورماه، وارد تهران شد.
***
پیام تشکر رهبر انقلاب از میهمان‌نوازی ملت و دولت عراق در اربعین حسینی
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب، در پیامی از میزبانی موکب‌داران و ملت بزرگ عراق در ایام اربعین حسینی تشکر کردند. آقای دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اسلامی ایران صبح روز 21 شهریورماه ۱۴۰۳ لوح و متن عربی این پیام را در جریان سفر به کشور عراق به نخست‌وزیر این کشور اهدا کرد.
ترجمه فارسی پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اولین کلمه تشکر است؛ از صمیم قلب، از طرف خودم و از طرف ملت بزرگ ایران تشکر می‌کنم: هم از شما موکب‌داران که در ایام اربعین، کرامت را و رحمت و مودت را به منتها ‌درجه رسانده‌اید؛ هم از همه ملت بزرگ عراق و هم از مسؤولان دولت عراق که امنیت را و فضا را و زمینه را فراهم کرده‌اند؛ هم بویژه از علمای بزرگوار و مراجع عظام عراق که فضای زیارت را، فضای برادری بین آحاد مردم و بین ۲ ملت را فراهم کرده‌اند؛ حقیقتا جای تشکر دارد.
رفتار شما برادران عزیز عراقی در مواکب میانِ راه و رفتار کریمانه‌ شما با زائران حسینی، در دنیای امروز نظیر ندارد، همچنان که خود راهپیمایی اربعین در تاریخ نظیر ندارد و همچنان که حراست از امنیت و سلامت ده‌ها میلیون نفر، در دنیای ناامن کنونی کاری بزرگ و بی‌نظیر است.
شما کرامت اسلامی و کرامت عربی را در رفتار خودتان و اعمال خودتان نشان داده‌اید و همه به عشق سید‌الشهدا سلام‌الله علیه است. این عشق به حسین‌بن‌علی یک امر استثنایی است؛ شبیه این را در هیچ جا، در هیچ زمان، سراغ نداشتیم و نداریم. امیدواریم خداوند متعال این عشق را در دل‌های شما، در دل‌های ما، روزبه‌روز افزایش دهد.
امروز دامنه‌ این جاذبه‌ محبت به گستره‌ای تبدیل شده است که از عرصه‌ پرشور غزه تا بسیاری از جوامع غیرمسلمان را شامل می‌شود؛ والحمدلله.
علی الحسینی الخامنئی
صفر الخیر ١٤٤٦

Page Generated in 0/0066 sec