printlogo


کد خبر: 291089تاریخ: 1403/6/24 00:00
همه آنچه باید درباره افزایش سقف بودجه تیم‌های آسیایی و خم کردن قانون در فدراسیون بدانید
عوارض بی‌اصولی
چرا پرسپولیس مخالف افزایش سقف است؟

بهراد رشوند: مهم‌ترین چالش یک ماه اخیر بین ۳ تیم ایرانی حاضر در بازی‌های آسیایی، قانون تراز مالی یا همان سقف قرارداد بود.
فدراسیون فوتبال که سال گذشته موفق نشد این قانون را به صورت خوب و جامع پیاده کند، امسال وعده داد از یک ریال هم نمی‌گذرد و تیم‌ها موظفند عینا همان مقدار هزینه کنند که در قانون آمده است. با این وجود به واسطه اتفاقات فصل قبل خیلی‌ها می‌دانستند فدراسیون فوتبال توان مقاومت برابر فشارهای بیرونی را ندارد! اما چه شد که سرانجام یک تبصره جدید باعث انفجار فضای مجازی شد؟
* پرسپولیس مخالف افزایش سقف
مدیرعامل پرسپولیس در طول یک ماه گذشته چندین‌بار اعلام کرد مخالف افزایش سقف است. رضا درویش جدا شدن چند بازیکن شاخص تیمش را به این اتفاق گره زد و مدعی شد اگر سقف قرارداد نبود، می‌توانست ستاره‌های تیمش را که به تراکتور پیوستند، حفظ کند.
از آن سو ۲ تیم سپاهان و استقلال که بازیکنان زیادی را جذب کرده بودند، دست‌کم خواهان افزایش ۲۰۰ میلیاردی سقف بودند. در ابتدا همه تصور می‌کردند فدراسیون همانند فصل قبل به راحتی کارت بازی همه تیم‌ها را صادر می‌کند اما لیگ شروع شد و سپاهان و استقلال موفق به ثبت قرارداد همه ستاره‌های جدید خود نشدند.
سپاهان رسما چند بازیکن خارجی و داخلی‌اش بیرون ماندند و استقلال با بازی فسخ و ثبت مجدد به دکترین از این ستون به آن ستون فرج است، پناه برد تا کار را پیش ببرد.
تراکتور هم چون کاملا خصوصی است و امکان راستی‌آزمایی اصل و فرع قراردادهایش وجود ندارد، هیچ مشکلی با قانون نداشت، چون ارقام ثبت‌ شده ستاره‌های جدیدش کمتر از رقم فصل قبل آنها با تیم‌های سابق‌شان است و چون سازمان لیگ نمی‌تواند از شرکت‌های دولتی و بالادستی راستی‌آزمایی کند، همه قرارداد‌های تراکتور را همان‌گونه ثبت کرد که آنها ادعا کردند.
تراکتور تنها تیم تمام خصوصی واقعی فوتبال ایران است که یک ریال از هیچ شرکت دولتی به هیچ روشی نمی‌گیرد.
اما اوضاع برای استقلال، سپاهان و پرسپولیس اینگونه نیست، بویژه سرخابی‌ها که در بورس هستند و باید اطلاعات مالی خود را در سایت کدال بارگذاری کنند.
* جلسه مهم چهارشنبه شب به نفع سپاهان و استقلال
چهارشنبه شب آخرین فرصت تیم‌های آسیایی برای ثبت قرارداد بازیکنان‌شان در لیگ‌های داخلی بود. مطابق قانون ابتدا باید قرارداد بازیکن در لیگ داخلی ثبت شود سپس تیم‌ها اسامی را به آسیا ارسال کنند اما سپاهان ۳ مهره جدید خود را ثبت نکرده بود و استقلال هم تقریبا چنین وضعیتی داشت.
در این میان تنها این هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بود که می‌توانست ارقام سقف را کم و زیاد کند اما موضوع مهم این بود که برای تشکیل جلسه هیات‌رئیسه باید از ۱۰ روز قبل به آنها اعلام می‌شد و طبیعتا فدراسیون چنین فرصتی نداشت. از این رو، مهدی تاج از یک راهکار قانونی بهره برد. تهیه یک نامه برای افزایش سقف تیم‌های آسیایی که اعضای هیات‌رئیسه به صورت دستگردان آن را امضا کنند اما مشکل اینجا بود که خداداد افشاریان به خاطر پرونده مفتوح فساد مالی مس رفسنجان در زندان است، مهدی محمدنبی نایب‌رئیس فدراسیون در امارات در حالت بیهوشی مصنوعی به سر می‌برد و یک عضو‌ دیگر هیات رئیسه هم در سفر خارج کشور به سر می‌برد.
با این‌ وجود مهدی تاج موفق شد به هر صورتی امضاهای لازم را به صورت دستگردان از اعضا بگیرد و اینچنین بود که ساعت ۲۲ چهارشنبه ۲۱ شهریور با مصوبه هیات‌رئیسه تیم‌های آسیایی موفق شدند سقف خود را از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو افزایش دهند. این همان کلید طلایی بود که استقلال و سپاهان می‌دانستند در دقیقه 90 قفل آنها را باز می‌کند. به این ترتیب این ۲ تیم که خبر داشتند اجازه به آنها داده می‌شود بازیکنان بیرون مانده خود را ثبت کردند، لیست خود را به آسیا فرستادند.
* توفان درویش
اما این پایان کار نبود؛ باشگاه پرسپولیس شبانه معترض شد و رضا درویش در مصاحبه‌ای بی‌سابقه و عجیب بر تاج و تخت فدراسیون‌نشینان تاخت و این باج‌دهی را مرتبط به انتخابات اسفندماه پیش رو دانست. رضا درویش اعتقاد دارد اگر این قانون نبود، او می‌توانست ستاره‌های تیمش را حفظ کند. البته ناظران بر این باورند این بیشتر شبیه بهانه است، چون اگر سقف قرارداد هم نداشتیم، پرسپولیس قادر به حفظ آن ۳ بازیکن نبود، چرا که رقم پیشنهادی تراکتور آنقدر بالا بود که پرسپولیس هرگز توان رقابت با آن را نداشت. با این وجود یک بخش حرف درویش درست است؛ چرا قانونی را اعمال می‌کنید که توانایی حراست کامل از آن ‌را ندارید و مجبور می‌شوید مرتب تبصره برایش در نظر بگیرید؟
* فدراسیون: مشکل پرسپولیس را حل می‌کنیم
از سوی دیگر فدراسیون فوتبال برای اینکه ابتکار عمل را در دست بگیرد، روز پنجشنبه که تعطیل رسمی بود، یک نشست خبری در محل این فدراسیون گذاشت. منصور قنبرزاده رو در روی خبرنگاران نشست و پاسخ سوالات آنها را داد. در این نشست خبری که عملا برای فرو نشاندن آتش خشم مدیران پرسپولیس ترتیب داده شده بود، فدراسیون عملا از نرم شدن قوانین به سود سایر تیم‌ها خبر داد.
استقلال و سپاهان ۲ تیمی بودند که چهارشنبه شب از تبصره دقیقه نودی هیات‌رئیسه فدراسیون سود بردند.
فدراسیون فوتبال عملا با افزایش سقف آن هم بر اساس درآمدهای محقق نشده (بردهای احتمالی تیم‌ها در آسیا) به ۲ تیم زرد و آبی اجازه ثبت بازیکنانش را داد اما همین نرمش موجب شد این نهاد باج‌های دیگری را به سایر تیم‌ها بدهد.
 در راستای نفع‌رسانی به پرسپولیس و کمک به این تیم قرار شد قرارداد ارونوف، ستاره ازبک این تیم در لیست زیر ۲۵ ساله‌ها ثبت شود و‌ این به آن معناست که پرسپولیس می‌تواند یک خرید جدید دیگر داشته باشد. از سوی دیگر قرار شد امروز (شنبه) در جلسه ویژه‌ای قانونی تصویب شود که به همه تیم‌های لیگ برتری اجازه می‌دهد عوض ۶ خرید خارجی، ۷ خرید داشته باشند و حتی ممکن است اجازه دهند این تیم‌ها یک بازیکن اضافه در لیست‌شان ثبت کنند! 
کاملا مشخص است فدراسیون فوتبال برای راضی نگه داشتن همه اهالی فوتبال حاضر است همه قوانین مصوب خود را تغییر دهد!
 اینک سوال این است: آیا با این متد راضی نگه داشتن همه و پشت کردن به قوانین مصوب خود، آینده‌ای بهتر در انتظار فوتبال‌مان است؟
ما در این مورد پیش‌بینی نمی‌کنیم اما می‌دانیم هر قانونی ولو بد باشد، بهتر از بی‌قانونی است و اگر حقیقتا فدراسیون فوتبال در راستای مهار اسب سرکش ریخت و پاش‌های مالی است، باید بی‌توجه به انتخابات پیش رو و‌ سفارش مدیران غیرفوتبالی و بالادستی، با همه توانش از قوانین مصوب خویشتن حراست و پاسداری کند.
ماندن روی اصول و اصولگرا بودن، کلید موفقیت در آینده است. همانند یک جراحی سخت که ممکن است عوارض تلخی هم داشته باشد اما آنچه در پایان برای بیمار به عنوان میراث باقی می‌ماند، سلامت است؛ عنصری بی‌قیمت که هر آنچه آدمی در جهت رسیدن به آن انجام دهد، ارزشمند است. سخن کوتاه می‌کنیم و در پایان بی‌توجه به خواسته تیم‌ها و‌ رنگ‌ها یک حرف را تکرار می‌کنیم: روی اصول و قوانین مصوب خودتان‌ بمانید که هیچ چیز بهتر و ارزشمندتر از سلامت این فوتبال نبوده، نیست و نخواهد بود.
***
تساوی - سرخابی‌ها در داربی اعتراض
پس از آنکه باشگاه پرسپولیس نسبت به تغییر در قانون سقف بودجه اعتراض کرد، باشگاه استقلال نیز نسبت به تغییر قانون جذب بازیکن خارجی معترض شد. 
رسانه رسمی باشگاه استقلال در این باره نوشت: «بعد از رعایت نشدن قوانین جذب بازیکنان خارجی و اضافه شدن غیرقانونی سهمیه خارجی از سوی برخی تیم‌ها و زمینه‌سازی رسانه‌ای از سوی برخی جهت گسترش دامنه تخلفات، باشگاه استقلال مراتب اعتراض و شکایت خود را از این تخلف آشکار به سازمان لیگ و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ارائه داد. این موضوع که تخلف آشکار از سوی برخی تیم‌ها شمرده می‌شود، نه تنها منجر به رقابت نابرابر، بلکه منجر به احساس ایجاد فضای نابرابر بودن تیم‌ها نزد قانون می‌شود».
به گزارش تسنیم، این روزها رویه 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس کنکاش در فعالیت طرف مقابل است و در این زمینه هر حرکتی از رقیب بی‌پاسخ نمی‌ماند. فعلا در داربی اعتراض و غرغر 2 تیم مساوی هستند تا ببینیم در آینده چه می‌شود.

 


Page Generated in 0/0063 sec