printlogo


کد خبر: 291125تاریخ: 1403/6/25 00:00
75 درصد رتبه‌های زیر 3000 کنکور امسال از دانش‌آموزان مدارس دولتی و داوطلبان مناطق محروم بودند
پیشتازی مدارس دولتی در کنکور

گروه اجتماعی: بسیاری از والدین متحمل هزینه‌های گزاف برای تحصیل فرزندان‌شان در مدارس غیردولتی می‌شوند و بر این باورند تحصیل در مدارس خصوصی به دلیل کاهش تراکم دانش‌آموزان، برخورداری از تجهیزات مدرن آموزشی و فضای مناسب همراه با اساتید مجرب می‌تواند در دستیابی فرزندان‌شان به رتبه‌های برتر کنکور تاثیر بگذارد ولی نتایج آزمون کنکور امسال نشان داد 75 درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور از مدارس دولتی و مناطق محروم بوده‌اند. از طرفی نیز اثبات شده است مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی در ۳ رشته ریاضی، تجربی و انسانی است؛ نتایج قابل توجهی که حاصل تمرکز دانش‌آموزان مدارس دولتی بر محتوای کتاب‌های درسی به جای مهارت‌های تست‌زنی، همچنین رعایت عدالت برای شکوفایی استعدادهای درخشان و راهیابی دانش‌آموزان دهک‌های پایین به مدارس سمپاد در دولت گذشته است. طبق مصوبه هیات دولت، تمام هزینه‌های دانش‌آموزان مستعد در صورت راهیابی به مدارس سمپاد، توسط دولت پرداخت می‌شود. این در حالی است که تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد ظرفیت مدارس سمپاد در اختیار ۲ دهک نهم و دهم بود ولی طی 2 سال اخیر سهم دانش‌آموزان دهک‌های اول، دوم، سوم و چهارم از مدارس سمپاد ۴۵ درصد افزایش یافته است. در این باره رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: 75 درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار آزمون سراسری از مدارس دولتی شامل مدارس سمپاد، هیات امنایی و عادی بوده‌اند. دومین جلسه روسای کارگروه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست سید سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. وی با بیان اینکه مدارس سمپاد به عنوان مدارس خاص دولتی باید تقویت شوند، ادامه داد: به اشتباه عنوان شده اکثر رتبه‌های برتر و تا رتبه ۳ هزار کنکور سراسری سال 1403 از مدارس غیردولتی بوده‌اند، در حالی که اینگونه نیست و 75 درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار از مدارس دولتی شامل مدارس سمپاد، هیات‌امنایی و عادی بوده‌اند.  عاملی افزود: جابه‌جایی دهک‌های اقتصادی در ۳ هزار نفر اول ایجاد شده است و داوطلبان از دهک‌های ۲، ۳، ۴، 5 و 6 جزء رتبه‌های برتر هستند. رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی عنوان کرد:‌ ۴۸ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها از گروه‌های علوم انسانی و هنر هستند به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های شورای تحول درباره رشته‌های علوم انسانی مهم است. عاملی افزود: اصلاح سرفصل‌های درسی به کارگروه‌های تخصصی واگذار شده است، چون نگاه تخصصی دارند. ۷۲ درصد رشته‌های علوم انسانی کد شغلی مشخص ندارند، اگر ۲۰ درصد پذیرش دانشجو برای دانش باشد برای ۸۰ درصد دیگر باید به فکر شغل متناظر باشیم. همچنین باید سعی کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان در میان رشته‌های علوم‌انسانی نیز تقویت شود. وی گفت: بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در گروه علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور واگذار شده است، در آیین‌نامه جدید مطالعات تطبیقی انجام و فضا برای گروه‌های تخصصی علوم‌اجتماعی و علوم انسانی فراهم شده است. رئیس شورای تحول و علوم انسانی بیان کرد: آیین‌نامه‌ ارتقای وزارت علوم برگشت داده شد چون اصول دهگانه حاکم بر آیین‌نامه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است رعایت نشده بود. دکتر عاملی عنوان کرد: به الگوریتم چندین متغیره نیاز داریم که بتواند شغل و رشته‌های دانشگاهی را ساماندهی کند. این الگوریتم باید سیستم هشدار نیز داشته باشد. تعداد زیادی فارغ‌التحصیل از رشته‌های مهندسی داریم که می‌توانند این الگوریتم را طراحی کنند. بودجه دانشگاه‌ها نیز اندک است و بودجه سال جاری نشان می‌دهد کل بودجه وزارت علوم یک میلیارد دلار بوده است، در حالی که بودجه یک دانشگاه عربستان اینقدر است.
* نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از غیردولتی‌هاست
سهم سوابق تحصیلی در کنکور امسال حدود ۵۰ درصد بود اما در سال آینده یعنی ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد؛ موضوعی که نشان می‌دهد سهم سوابق تحصیلی برای دستیابی به رتبه‌های برتر کنکور قابل توجه است. رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور باعث شده برابری آموزشی ارتقا یابد، گفت: دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور بیشتر شده و داده‌های آماری این موضوع را اثبات کرده است. محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه محاسبه‌ای که در میانگین نمرات 3 رشته شاخه نظری انجام شده نشان می‌دهد مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی در ۳ رشته ریاضی، تجربی و انسانی بوده است، گفت: چرایی این موضوع بازمی‌گردد به تمرکز مدارس غیردولتی که با توجه به تاثیر نمرات امتحانات نهایی در کنکور کماکان بر مهارت‌های تست‌زنی و آمادگی دانش‌آموزان برای آزمون سراسری است. وی با بیان اینکه سال گذشته هم همین اتفاق افتاده بود، افزود: آزمون‌های نهایی سال گذشته سهم ۴۰ درصدی و امسال نیز سهم ۵۰ درصدی را به خود اختصاص دادند و طراحی سوالات مبتنی بر کتاب بود نه مهارت‌های تست‌زنی و حفظ کردن، بنابراین یادگیری باید برای دانش‌آموزان اتفاق بیفتد. رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه این موضوع را نمی‌توان به همه مدارس تعمیم داد گفت: در بین مدارس غیردولتی، مدارسی هستند که اصول را رعایت می‌کنند و دانش‌آموزان آنان نتیجه خوبی هم گرفتند. زارعی با بیان اینکه قطعا به جهت تعداد دانش‌آموزان و تراکم پایین کلاس‌ها از مدارس غیردولتی انتظار می‌رفت که عملکرد بهتری داشته باشند، گفت: خود موسسان نیز به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان توجه بیشتری داشته و خانواده‌ها نیز دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع دارند اما آنچه انتظار می‌رفت حاصل نشد. وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود مدارس حتما به کتاب بازگردند و اصل یادگیری را مبنا قرار دهند، افزود: تاکید بر حافظه محوری و مهارت‌های تست‌زنی و تکنیک‌ها سر جای خود قرار دارد اما دانش‌آموز باید برای یادگیری آماده شود تا نتیجه بهتری از عملکرد خود داشته باشد. رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت نظام آموزش‌و‌پرورش در پاسخ به این سوال که با توجه به نمرات دانش‌آموزان آیا عدالت آموزشی در مدارس جاری شده است؟ اظهار کرد: عدالت معنای وسیعی دارد و نمی‌توان ادعا کرد عدالت همه جا برقرار است، منتها ادعایی که می‌توانیم داشته باشیم این است که تاثیر سابقه تحصیلی باعث شده برابری آموزشی ارتقا پیدا کند و دستیابی داوطلبان مناطق محروم به رتبه‌های برتر کنکور بیشتر شود که داده‌ها این موضوع را اثبات کرده است. زارعی پیش‌تر درباره آمار پیشرفت معدل استان‌ها گفته بود: استان یزد، بیشترین پیشرفت معدل را از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ داشته که 0.99 درصد نزدیک به یک بوده است. بعد از آن استان‌های سمنان، تهران و مازندران بیشترین تغییر را داشتند. خراسان رضوی، قزوین، زنجان و خوزستان بعد از این استان‌ها نزدیک به 0.7 دهم درصد و بیشتر افزایش نمره داشتند. هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی و اصفهان نیز نمرات را بعد از این استان‌ها بخوبی افزایش دادند.

Page Generated in 0/0061 sec