printlogo


کد خبر: 291136تاریخ: 1403/6/26 00:00
دور دنیا

نتانیاهو: در چند جبهه درگیریم!
واکنش بنیامین نتانیاهو به حمله موشکی موفق دیروز انصارالله یمن به نزدیک‌ترین فاصله تا محل اقامتش حاکی از استیصال بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اعتراف به اینکه ‌اسرائیلی‌ها درگیر جنگ چندجبهه‌ای با محوریت ایران هستند، سعی کرد فرار رو به جلو کند و بدون اشاره به جنایت‌های رژیم در طول د‌هه‌های گذشته و هم‌اکنون در نوار غزه، مدعی شد محور مقاومت به دنبال نابودی اسرائیل است. وی درباره جبهه شمال فلسطین اشغالی که درگیر جنگ با حزب‌الله است، گفت: «اوضاع فعلی در شمال، هرگز بدین شکل ادامه نخواهد داشت و ما هر آنچه را لازم باشد برای بازگردان ساکنان منطقه به خانه‌های‌شان(!) انجام خواهیم داد و به کمتر از این نیز راضی نیستیم». نتانیاهو همچنین بار دیگر یمن را تهدید کرد و گفت انصارالله اگر می‌خواهد بداند دشمنان اسرائیل چه هزینه سنگینی متحمل شده‌اند، باید به بندر حدیده نگاهی بیندازد. نتانیاهو بار دیگر از جنایات 11 ماهه کابینه خود و کارشکنی در آتش‌بس غزه دفاع کرد و گفت تحرکات لازم علیه حماس منجر به نابودی این جنبش و آزادی همه اسرای صهیونیست خواهد شد.
***
بازداشت 6 تبعه آمریکا، اسپانیا و چک توسط نیروهای امنیتی ونزوئلا
طرح ترور مادورو خنثی شد
دیوسدادو کابیو، وزیر کشور ونزوئلا اعلام کرد نیروهای امنیتی ونزوئلا ۶ تبعه خارجی از جمله ۳ آمریکایی، ۲ اسپانیایی و یک تبعه جمهوری چک را بازداشت کردند که قصد داشتند «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا را ترور کنند. افراد بازداشت‌شده بخشی از طرح سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) برای سرنگونی دولت ونزوئلا و ترور رئیس‌جمهور و برخی اعضای ارشد دولت بودند. وزیر کشور ونزوئلا اتباع آمریکایی بازداشت‌شده را ویلیام جوزف کاستاندا گومز، دیوید استرلا و آرون بارت لوگان معرفی کرد. در این عملیات ویلیام جوزف کاستاندا گومز، عضو سابق تفنگداران دریایی آمریکا فرماندهی طرح ترور را بر عهده داشت. وی همچنین هویت ۲ تبعه اسپانیا را خوزه ماریا باسوآ والدوینوس و آندرس مارتینز آداسمه معرفی کرد که به همراه یان دارموفزال از جمهوری چک قصد اجرای طرح ترور و ایجاد آشوب مسلحانه را در کشور ونزوئلا در دستور کار داشتند. طی این عملیات همچنین 400 قبضه سلاح جنگی ساخت آمریکا کشف و ضبط شد. این طرح ترور پس از آن کلید خورد که اپوزیسیون ونزوئلا، چندین رهبر آمریکای لاتین و ایالات متحده آمریکا از به رسمیت شناختن پیروزی تاییدشده مادورو در انتخابات خودداری کرده‌اند و با تحرکات مداخله‌جویانه خود سعی در تنش‌آفرینی دارند. ایالات متحده «ادموندو گونزالس» نامزد بازنده انتخابات و رقیب انتخاباتی مادورور را به ‌عنوان نامزد پیروز انتخابات معرفی می‌کند اما رسما او را به‌عنوان «رئیس جمهور منتخب» ونزوئلا به رسمیت نشناخته است. هفته گذشته گونزالس پس از صدور حکم دستگیری به اتهام تروریسم، توطئه و سایر جنایات، به اسپانیا پرواز کرد و از ونزوئلا گریخت.
***
پیروزی اخوان‌المسلمین اردن پس از 35
سال دولت اردن استعفا کرد
دولت اردن به ریاست بشر الخصاونه روز یکشنبه استعفای خود را تقدیم «عبدالله دوم» پادشاه اردن کرد. پس از این استعفا طبق گزارش رسانه‌های اردنی، «جعفر حسان» رئیس دفتر پادشاه اردن مکلف به تشکیل دولت جدید خواهد شد. جعفر حسان پیش از این نیز دیدارهایی با چندین شخصیت اردنی برای اطلاع از نظرشان درباره پیوستن به دولت داشته است. این مساله نشان می‌دهد احتمالا دولت وی تا سه‌شنبه تشکیل خواهد شد و او ادای سوگند خواهد کرد اما مساله مهمی که منجر به استعفای دولت اردن و تشکیل دولت جدید شد، انتخابات هفته گذشته اردن بود که در پی آن حزب اخوان‌المسلمین این کشور توانست پیروزی چشمگیری به دست آورد. اخوان‌المسلمین اردن در انتخابات پارلمانی هفته گذشته این کشور عربی توانست با کسب 22 درصد آرای اخذشده 32 کرسی از 138 کرسی پارلمان این کشور را به دست آورد. این پیروزی چشمگیر احزاب اخوان‌المسلمین اردن در حالی رقم خورد که شیوه برگزاری انتخابات در اردن تغییر کرده و فضای سیاسی برای احزاب اسلامگرا اندکی باز شده بود. این دستاورد اخوان‌المسلمین اردن پس از 35 سال رقم خورد؛ آخرین بار در سال 1989 بود که این حزب اسلامگرای اردنی توانسته بود با به دست آوردن 20 کرسی از 80 کرسی پارلمان اردن به چنین پیروزی قابل توجهی دست یابد. اخوان‌المسلمین اردن که در سال‌های گذشته تحت فشار شدید دولت اردن در چارچوب سیاست‌های مقابله با احزاب اسلامگرا در پادشاهی‌های کشورهای خاورمیانه قرار داشت، توانست با استفاده از اصلاحات انتخاباتی و باز شدن فضای سیاسی این کشور به پیروزی چشمگیری دست یابد. تا پیش از این کرسی‌های پارلمان اردن بر اساس نظام انتخاباتی سابق این کشور در اختیار افراد غیرسیاسی با رویکرد منطقه‌ای، محلی و قبیله‌ای قرار می‌گرفت و احزاب نقشی در آن نداشتند اما پس از تغییر نظام انتخاباتی این کشور برای انتخابات پارلمانی هفته گذشته اردن 41 کرسی برای احزاب و 97 کرسی نیز بر اساس تقسیم‌بندی منطقه‌ای در نظر گرفته شد. اخوان‌المسلمین نیز توانست 17 کرسی از 41 کرسی حزبی و 15 کرسی منطقه‌ای را به دست آورد. بسیاری از تحلیلگران سیاسی این کشور پیروزی اخوان‌المسلمین را شکستی سنگین برای احزاب تکنوکرات و لیبرال نزدیک به دربار اردن معرفی کردند؛ شکستی که با مشارکت پایین 32 درصدی واجدان شرایط رای‌دهی نیز همراه بود و به رغم اصلاحات سیاسی در این کشور نشان از نارضایتی بالای جامعه اردن از حاکمیت این کشور دارد. مقامات اردنی در سال‌های اخیر با اجرای پیشنهادات و دستورات بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول فشار بالایی را به اقتصاد و معیشت مردم وارد کرده‌اند و اعتراضات آنها نسبت به آزادسازی حامل‌های انرژی را بشدت سرکوب کرده‌اند. علاوه بر آن بی‌عملی و حتی همراهی با رژیم صهیونیستی در جنایات غزه نیز نارضایتی بخش بزرگی از جامعه فلسطینی‌تبار اردن از پادشاهی و نظام سیاسی این کشور را به همراه داشته است که تاثیرات آن در انتخابات هفته گذشته در این کشور عربی نمایان شد.

Page Generated in 0/0085 sec