printlogo


کد خبر: 291137تاریخ: 1403/6/26 00:00
اصابت موشک مافوق صوت یمن به شرق تل‌آویو، منطقه را وارد دوران جدیدی کرد
شلیک راهبردی
ارتش یمن: موشک مافوق‌صوت جدید با طی 2040 کیلومتر در عرض 11 دقیقه به اراضی اشغالی رسید و سامانه‌های دفاعی اسرائیل قادر به رهگیری آن نشدند

گروه بین‌الملل: صبح روز یکشنبه راس ساعت 6:21 دقیقه موشک بالستیکی از سوی یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و تنها در کمتر از 11 دقیقه به تل‌آویو رسید. این موشک بالستیک فراصوت که به تیتر یک اخبار دیروز جهان تبدیل شد، صهیونیست‌ها را در شدیدترین وضعیت جنگی طی 5 ماه گذشته یعنی پس از عملیات انتقامی «وعده صادق» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرو برد. شبکه سی‌ان‌ان در عنوان گزارش خود درباره این عملیات، اشاره کرد یک موشک یمنی به نقطه‌ای از اسرائیل اصابت کرد که تا دیروز امن تصور می‌شد. صبح یکشنبه رسانه‌های عبری اعلام کردند موشک بالستیک یمنی مسافت 2 هزار کیلومتری بین جایی در شمال یمن تا شرق تل‌آویو را در عرض تنها 11 دقیقه طی کرده است. آنها همچنین به ناکامی پدافند هوایی چند لایه ارتش صهیونیستی اذعان کردند که نتوانست این موشک را در تمام این مسیر طولانی ردیابی و رهگیری کند. این موشک احتمالا از خاک عربستان و اردن عبور کرده و به‌رغم همکاری ارتش این پادشاهی عربی با آمریکا و اسرائیل برای حراست از حریم هوایی فلسطین اشغالی، سامانه‌های پاتریوت، ماهواره‌های نظامی و  گشت‌های هوایی نیز نتوانسته‌اند آن را رصد کنند. همچنین به گزارش رادیو ارتش اسرائیل، چند موشک رهگیری نیز در بدو رصد آن بر فراز آسمان فلسطین اشغالی به سویش پرتاب شده‌اند  اما نتوانسته‌اند آن را  رهگیری کنند. در نتیجه سامانه سراسری آژیر هشدار حمله هوایی در سراسر فلسطین اشغالی فعال شده و صدها هزار صهیونیست را از وحشت به پناهگاه‌ها کشاند. کانال 12 خبری عبری در ابتدا گزارش داد موشک یمنی بر فراز منطقه‌ای در نزدیکی یک فرودگاه نظامی در شرق تل‌آویو منفجر شده است اما کمی بعد ارتش اشغالگر مدعی شد آن را با پرتاب بیش از 20 موشک سامانه پدافندی هیتس و فلاخن رهگیری کرده و موشک در منطقه غیرمسکونی، واقع در شرق تل‌آویو سقوط کرده است. به نظر می‌رسد موشک در نهایت به منطقه نظامی اللد در نزدیکی فرودگاه بن‌گوریون اصابت کرده ولی منفجر نشده است. دیروز تصاویری منتشر شد از یک ایستگاه قطار در محدوده مزبور که بخش‌هایی از آن بر اثر اصابت چند موشک پدافندی یا ترکش‌های آنها آتش گرفته و آسیب دیده بود. پلیس رژیم اشغالگر اعلام کرد این رخداد موجب آتش‌سوزی در مناطق حساسی شده و به ایستگاه اصلی قطار شهرک مودیعین خسارت‌ وارد کرده است.  گفته می‌شود 9 اسرائیلی  در ازدحام جمعیت هنگام فرار به سوی پناهگاه مجروح و مصدوم شده‌اند. این نخستین بار است که محدوده راهبردی تل‌آویو که مرکز سیاسی، اقتصادی و ارتباطی رژیم صهیونیستی است با یک موشک سنگین بالستیک هدف قرار می‌گیرد. حمله 3 هفته پیش حزب‌الله لبنان به مقر گالیلوت، متعلق به واحد فوق سری 8200 ارتش صهیونیستی با پهپادهای انتحاری و موشک‌های سبک انجام شد که در ارتفاع پایین حرکت می‌کردند، در حالی که موشک بالستیک یمنی، قطعا از ارتفاع بسیار بالا به سمت تل‌آویو شیرجه ‌زده است و هنوز معلوم نیست به سوی کدام هدف حیاتی رژیم حرکت می‌کرده است. 
* ارتش یمن: با هایپرسونیک یافا را زدیم
سخنگوی مشهور نیروهای مسلح یمن ساعاتی بعد از فرو رفتن صهیونیست‌ها در وحشتی بی‌سابقه، اعلام کرد ارتش این کشور با موشک بالستیک هایپرسونیک، یافا – نام فلسطینی تل‌آویو- را هدف قرار داده است. جالب اینکه سرتیپ یحیی سریع، این بار از عنوان عملیات تلافی‌جویانه استفاده کرد، در حالی که حملات 11 ماه گذشته انصارالله به اهداف اسرائیلی تحت عنوان دفاع از مردم مظلوم غزه انجام می‌شد. به عبارت دیگر انقلابیون یمن، در مواجهه با صهیونیست‌ها  یک گام به جلو نهاده و از موضع حق ملی خود برای دفاع از وطن‌شان، با اسرائیل می‌جنگند. یحیی سریع در کنفرانس مطبوعاتی روز یکشنبه خود درباره جزئیات عملیات مزبور صحبت کرد و  گفت: «موشک هایپرسونیک جدید ارتش یمن با طی مسافت 2040 کیلومتر در عرض 11 دقیقه به اراضی اشغالی رسیده و سامانه‌های دفاعی رژیم اسرائیل قادر به رهگیری آن نشده‌اند». وی درباره دستاوردهای این عملیات تاکید کرد: «این عملیات موشکی یمن، ترس و هراس را در دل صهیونیست‌ها انداخته است و عملیات منحصر به فرد امروز در چارچوب مرحله پنجم و شاهکار تلاش‌های قهرمانان نیروی موشکی یمن است که توانسته‌اند فناوری‌ها را توسعه دهند. موانع جغرافیایی، حملات آمریکا و انگلیس و سامانه‌های راداری و جاسوسی و رهگیری هرگز نمی‌تواند مانع از کمک یمن به مردم فلسطین شود».
طبق وعده سخنگوی نیروهای مسلح یمن، دشمن اسرائیلی باید منتظر عملیات‌های منحصر به فرد آتی بیشتری باشد. او گفت: «ما در آستانه نخستین سالگرد عملیات هفتم اکتبر 2023 مبارک (توفان الاقصی) هستیم. دشمن باید منتظر پاسخ به جنایت‌های خود علیه بندر الحُدیده باشد و حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین ادامه خواهد داشت. انصارالله یمن پیش از این، در تاریخ پنجم تیرماه از موشک‌های هایپرسونیک حاتم2 رونمایی کرده و از آنها علیه اهداف صهیونیستی در آب‌های دریای عرب مانند کشتی MSC SARAH استفاده کرده بود. همچنین چندین بار بنادر جنوبی و غربی رژیم صهیونیستی با پهپادهای یمنی هدف قرار گرفته بودند. 
* اعتراف اسرائیلی‌ها به سومین موفقیت یمنی‌ها
یک تارنمای محلی عبری به نام عنیان، حمله موشکی دیروز را سومین موفقیت یمنی‌ها علیه اسرائیل بعد از هدف قرار دادن بندر ایلات و حمله پهپادی چندی قبل به تل‌آویو برشمرد. ضمن اینکه همزمان یمنی‌ها مسیر کشتیرانی جنوبی به سوی فلسطین اشغالی را هم مسدود ساخته‌اند. در شبکه‌های اجتماعی عبری نیز حمله دیروز چنان غافلگیرانه توصیف شد که «نیروی هوایی، نه این موشک را دید، نه خبر داشت که چنین موشکی شلیک شده است و نه چیزی درباره آن شنید». برخی رسانه‌ها نیز به رئیس جدید یگان امان (سرویس اطلاعات نظامی رژیم) کنایه زدند که وقتی موشک یمنی وارد حریم هوایی‌شان شده خواب بوده است. به زعم این رسانه‌ها، سخنگوی ارتش صهیونیستی به عنوان یک فرد دروغگو و غیرقابل اعتماد شناخته شده و دیگر کسی حرف‌های او را مثلا درباره رهگیری موشک یمنی باور نمی‌کند. روزنامه معاریو نیز به نوبه خود، این عملیات ارتش یمن را عملیاتی دراماتیک و غیرعادی توصیف و اعلام کرد که موشک یمن در چند کیلومتری فرودگاه بن گوریون سقوط کرد. باراک ساری، مشاور امور راهبردی در شبکه خبری (کانال 12) اسرائیل درباره این عملیات گفت: «بعد از حمله اسرائیل به بندر الحدیده در یمن، مسؤولان یمنی وعده دادند که غافلگیری‌هایی برای اسرائیل در راه است و صبح امروز نخستین غافلگیری اتفاق افتاد». وب‌سایت عبری سروگیم هم در این زمینه تحلیل کرد که یمن تبدیل به تهدیدی اضافی علیه اسرائیل شده و بزودی اسرائیل با غافلگیری‌های بیشتری از سوی یمن مواجه خواهد شد.
* هیچ جای امنی در فلسطین اشغالی نیست
به‌ دنبال این حمله موشکی بی‌سابقه، ارتش صهیونیستی دستور انجام تحقیقات در ارتباط با این ناکامی و شکست پدافند هوایی را صادر کرد. گادی آیزنکوت، نماینده کنست و رئیس اسبق ستادکل ارتش رژیم در واکنش به حمله موشکی دیروز یمن به تل‌آویو اعتراف کرد: «واقعیت به ‌طرز چشمگیری تغییر کرده است. مشکل اصلی اسرائیل، نبود ارتباط میان اهداف جنگی با واقعیت‌های راهبردی است. علاوه بر آن اسرائیل استراتژی مناسبی هم ندارد و هنوز در اهداف تعیین‌شده در هفته ابتدایی جنگ گرفتار شده‌ایم». تسی ویکا حییموویچ، فرمانده پیشین پدافند هوایی رژیم صهیونیستی و ژنرال ذخیره ارتش هم به نوبه خود در واکنش به عملیات ارتش یمن گفت: «موشکی که از یمن آمد، دوربرد ترین موشکی بود که تاکنون دیده بودیم».
او با اشاره به اینکه یمنی‌ها توانایی کافی برای ادامه این روش در مدتی طولانی دارند، ادامه داد: «یمنی‌ها عرصه‌ای را فعال کرده‌اند که اسرائیل را به شدت نگران می‌کند و باید توجه زیادی به این جبهه داشته باشیم». در مقابل عابد الثور، معاون بخش عقیدتی وزارت دفاع یمن نیز اعلام کرد: «دیگر جای امنی در اسرائیل[فلسطین اشغالی] وجود ندارد».
* پیش آگهی از غافلگیری‌ برای اسرائیل
۲ مقام نظامی ارشد یمن در دولت نجات ملی صنعا، تنها چند ساعت پیش از حمله موشکی تاریخی به نزدیکی تل‌آویو، مژده غافلگیری‌های هر چه بیشتر و غیرقابل‌تصورتری برای رژیم صهیونیستی را داده بودند. محمد العاطفی، وزیر دفاع و محمد الغماری رئیس ستادکل ارتش یمن، شنبه شب در پیامی مشترک به ‌مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) به دشمنان امت اسلامی و محور شر آمریکا، انگلیس و اسرائیل اطمینان داده بودند که آنچه در انتظار آنهاست بسیار شدیدتر و سخت‌تر از چیزی است که در گذشته دیده‌اند. در این پیام مشترک آمده بود: «نیروهای مسلح یمن با مشت آهنین پاسخ دشمن صهیونیستی را خواهند داد و رژیم اشغالگر را از تجاوزات خود به یمن پشیمان می‌کنند. غافلگیری‌هایی برای صهیونیست‌ها داریم که تصورش را هم نمی‌کنند و آنها را از تجاوز به یمن پشیمان خواهیم کرد. دشمنان ما طعم شکست را در دریاها چشیدند و آنچه را در دریا دیدند، بزودی در زمین خواهند دید. پاسخ یمنی‌ها به جنایت رژیم اشغالگر در هدف قرار دادن بندر الحدیده، کابوسی برای دشمنان خواهد بود که امنیت آنها را تهدید می‌کند». وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش یمن مشخصا در این پیام درباره اینکه غافلگیری‌هایی را در روزهای آینده برای دشمن تدارک دیده‌اند که هرگز تصور آن را نمی‌کند، صحبت کردند. در ادامه این پیام آمده است: «نیروهای مسلح یمن در آمادگی کامل برای حمایت از وطن و مقدسات ما قرار دارند. یمن با مشت آهنین پاسخ اشغالگران را خواهد داد و دشمن صهیونیستی را از تجاوز خود، پشیمان خواهد کرد».
* تدارکات ویژه ارتش یمن
پیش‌تر محمد العاطفی، وزیر دفاع یمن تأکید کرده بود که رژیم صهیونیستی بزودی قدرت ارتش این کشور را خواهد دید و به ‌دلیل تجاوز به حاکمیت یمن، بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. او گفته بود: «تصمیم‌سازان نهاد نظامی یمن همه عوامل تعیین‌کننده نظامی را مورد بررسی قرار داده و نقاط ضعف دشمن را به ‌دقت ارزیابی کرده‌اند. ما همچنین مهم‌ترین نقاط بانک اهداف خود در فلسطین اشغالی را با دقت بالا شناسایی و تعیین کرده‌ایم. نیروی موشکی، نیروی پهپادی و نیروی دریایی یمن توانایی‌ها و امکانات کافی در اختیار دارند که زمینه اجرای دقیق عملیات‌ها را برای آنها فراهم می‌کند». گزارش‌ها حاکی است که طی ۲ هفته گذشته، منطقه ششم نظامی نیروهای مسلح یمن، در مراسم فارغ‌التحصیلی تیپ شهید اسماعیل هنیه، شاهد یک رزمایش نظامی شامل حمله به اهداف فرضی متعلق به دشمن صهیونیستی بود. در این مانور نظامی، حمله به اهداف فرضی وابسته به رژیم اشغالگر و شهرک‌های اشغالی از چند مسیر با عملیات‌های تاکتیکی پیشرفته شبیه‌سازی شد.
* هشدار ابوعبیده به نتانیاهو
سخنگوی گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس با تبریک به نیروهای مسلح یمن، به نتانیاهو درباره هرگونه حماقت برای گسترش جنگ در جبهه‌های جدید هشدار داد. ابوعبیده ماهیت و نوع سلاح به کار رفته در عملیات منحصربه‌فرد یمن و ماهیت هدف را نقطه عطفی دانست که تاثیرات مهمی بر روند نبرد خواهد گذاشت. وی خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر همچنان در باتلاق غزه غرق است و همزمان به همراه همپیمانانش در رهگیری یک موشک شکست خورده، ناتوان‌تر از آن است که بخواهد جبهه‌های جدید را گسترش دهد که در آن صورت هزاران موشک دریافت خواهد کرد. سخنگوی قسام هشدار داد هر گام احمقانه برای گسترش جنگ در جبهه‌های جدید به این معنا خواهد بود که نتانیاهو رژیم متزلزل و از هم گسسته را به سمت فاجعه واقعی سوق خواهد داد. 
همچنین جنبش انقلابی فتح الانتفاضه فلسطین دیروز در واکنش به حمله موشکی یمن به قلب سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد این حمله، پوشالی بودن سیستم امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل را آشکار کرد. این جنبش فلسطینی، مشارکت برادران یمنی در دفاع از ملت فلسطین را در چارچوب پاسخ به حمایت غرب از رژیم صهیونیستی دانست. کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز ضمن تبریک این واقعه اعلام کردند: «عملیات موشکی یمن نشان داد ارتش این کشور از اراده و توان اطلاعاتی بالایی برای ضربه زدن به صهیونیست‌ها برخوردار است». کمیته‌های مقاومت فلسطین از همه اقشار امت اسلامی خواست به قهرمانان ارتش یمن و رهبری خردمند آن اقتدا کنند و همه امت اسلامی در مقابله با ظلم و استکبار جهانی الگوی یمن را در حمایت و پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین که در سایه سکوت و همدستی کشورهای بزرگ بین‌المللی با هولوکاست صهیونیستی - آمریکایی - غربی روبه‌رو هستند، الهام‌بخش خود قرار دهند. حزب‌الله عراق هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات یمن، رعب و وحشت را در دل‌های بیش از 2 میلیون صهیونیست انداخت. در بیانیه مزبور آمده است: «به برادران‌مان در یمن به خاطر این ایستادگی و شجاعت که مافوق فناوری‌های تسلیحاتی دشمنان است، در هدف قرار دادن عمق رژیم صهیونیستی تبریک می‌گوییم. عملیات امروز یمن، رعب و وحشت را در دل‌های بیش از 2 میلیون صهیونیست وارد و شکست مفتضحانه آمریکا را اثبات کرد که نیروها و زرادخانه‌های خود را برای حمایت از این رژیم به خدمت گرفته است».
***
انصارالله: اسرائیل را مجبور به توقف جنگ می‌کنیم
نصر الدین عامر، از رهبران جنبش انصارالله یمن در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره عملیات دیروز گفت: این تازه آغاز و در چارچوب مسیری است که ادامه خواهد داشت و برای اینکه دشمن را مجبور به توقف جنگ علیه مردم فلسطین کنیم، تنش افزایش خواهد یافت. او گفت موشک به سمت یک هدف مشخصی در تل‌آویو شلیک شد و نیروهای مسلح جزئیات این عملیات را بزودی اعلام خواهند کرد و ما بانک اهداف مهم و راهبردی داریم.
***
الحوثی: وارد مرحله پنجم مبارزه علیه رژیم صهیونیستی شده‌ایم
رهبر انصارالله یمن در پیام دیروز خود با اشاره به حمله موشکی ارتش یمن به سرزمین‌های اشغالی، اعلام کرد این عملیات همه سامانه‌های پدافند دفاعی دشمن صهیونیستی را پشت سر گذاشت. سیدعبدالملک الحوثی در این سخنرانی گفت: «نیروهای ما به عملیات خود در دریاها علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس ادامه می‌دهند، چراکه این عملیات‌ها موفق و بسیار تاثیرگذار بوده‌اند». او تاکید کرد که جنبش انصارالله یمن وارد مرحله پنجم تشدید تنش علیه رژیم صهیونیستی با هدف یاری به مردم غزه و مقاومت شده است. سیدعبدالملک درباره عملیات اخیر توضیح داد: «عملیات امروز با استفاده از موشک بسیار دقیق انجام شد و همه سامانه‌های پدافند دفاعی دشمن صهیونیستی را پشت سر گذاشت. عملیات نظامی جدید امروز (دیروز) با استفاده از موشکی با دقت بسیار بالا انجام شد که توانست ضمن عبور از سامانه‌های دشمن صهیونیستی، مسافتی بالغ بر 2040 کیلومتر را طی کند. عملیات ما تا زمانی که محاصره و حملات اسرائیل به غزه ادامه دارد، استمرار خواهد داشت و ضربات آتی بسیار سنگین‌تر خواهد بود». او در ادامه بر مسؤولیت دینی همگان در یاری ملت فلسطین تاکید کرد و با اشاره به حضور گسترده ملت یمن در راهپیمایی میلیونی میلاد پیامبر اکرم(ص) گفت: «چنین حضوری تا به امروز بی‌سابقه بوده و نشانگر عشق عظیم مردم یمن به رسول‌الله در روز میلاد او است». رهبر انقلاب یمن ضمن اشاره به استقامت ملت یمن و رویکرد جهادی در مواجهه با دشمنان و استکبار، از تداوم عملیات مقاومت تا زمان پایان تجاوزات و محاصره نوار غزه خبر داد. او بر مسؤولیت دینی همگان در یاری ملت فلسطین اشاره و بر اهمیت وحدت و هماهنگی میان همه گروه‌های مقاومت تاکید کرد.

 


Page Generated in 0/0071 sec