printlogo


کد خبر: 291165تاریخ: 1403/6/26 00:00
شروع نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا با بازی امشب سرخابی‌ها مقابل رقبا
شب آبروداری

عبدالله دارابی: امشب نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا آغاز می‌شود و ۲ تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس به عنوان نمایندگان ایران در این رقابت‌ها حاضر هستند؛ امروز آبی‌پوشان در نخستین بازی خود میزبان الغرافه قطر و قرمزپوشان میهمان الاهلی عربستان خواهند بود. سالیانی بود که همواره نمایندگان ما از امیدهای قهرمانی یا کسب عنوان در رقابت‌های باشگاهی آسیا بودند و استقلال و پاس به ترتیب 2 و یک بار بر سکوی قهرمانی باشگاه‌های این قاره ایستاده‌اند، اما در سال‌های اخیر شاهد ایستادن نمایندگان دیگر کشورها روی این سکو هستیم و حتی بعضا نمایندگان ما موفق به صعود از دور گروهی نیز نمی‌شوند! چرایی این موضوع خود بحث مفصل و ریشه‌دار و البته قابل و لازم بررسی‌ای است. اما در این دوره از رقابت‌ها حال و احوال نمایندگان ما چطور است و چه سرنوشتی را رقم خواهند زد؟ واضح است که با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سایرین بویژه کشورهای عربی اطراف‌مان و فقدان این ۲ عنصر در فوتبال ایران، شانس تصاحب جام برای ما هر روز کمرنگ‌تر از دیروز می‌شود. امکانات فوق‌العاده و سرمایه‌گذاری رقبا، ما را با فرسنگ‌ها فاصله عقب انداخته است؛ زمین‌های چمن مخملی، مربیان به‌روز و ستاره‌هایی که حضور در این تیم‌ها را بر حضور در تیم‌ها و لیگ‌های مطرح جهانی (هرچند به خاطر پول) ترجیح داده‌اند از جمله تفاوت‌های ما و آنها در زمین مسابقه است، باقی تفاوت‌ها که بماند...! در حالی ‌که حضور پرتعداد ستاره‌های مطرح از تیم‌های سرشناس در باشگاه‌های رقبا، دیگر امری عادی شده است، تیم‌های سرشناس ما بابت استخدام بازیکنان سطح پایین‌تر خارجی خود را کامیاب و موفق می‌پندارند، هرچند برخی اوقات در استخدام این دسته بازیکنان و پس از کلی مذاکره ناکام هم می‌مانند!
نگاهی به نفرات رقبا و مقایسه آنها با نفرات استقلال و پرسپولیس، ما را به این نکته می‌رساند که باید به دنبال نتایج آبرومندی باشیم، اگرنه سودای کسب جام از این تورنمنت و در حضور این رقبا و رقبای قدر شرق آسیا بیشتر به رویا می‌ماند؛ البته نفرات فقط بخشی از فاکتورهای مقایسه است. 
با این اوصاف باید کاملا ناامید بود؟ خیر!  وقتی وقوع اتفاقات دور از ذهن به مدد تلاش مضاعف (در جبران کاستی‌های موجود)، وجود شانس در فوتبال و معجزه امید در تنگنای زندگی ناممکن نیست، تا لحظه آخر نباید ناامید بود اما به شرط تلاش و تلاش و تلاش. سال گذشته چه کسی فکر می‌کرد در حضور النصر با رونالدو و الهلال کهکشانی و نمایندگان کره و ژاپن، قهرمانی به العین امارات برسد که سرمربی‌اش در همان رقابت‌ها به خاطر نتایج ضعیف از تیم سابقش اخراج شده بود؟! مضاف بر آن محرک‌ها، امتیاز زمین‌های ناهموارمان را هم داریم که بازی در آن برای ما به دلیل عادت، راحت‌تر و برای رقبا به خاطر غربت با آن، سخت‌تر است؛ این زمین‌های آبروبر، شاید اینگونه مزیتی برای‌مان به ارمغان بیاورد! 
به هرحال روی کاغذ و درون زمین (با وجود احتمالات و عوامل مختلف)، سرنوشت‌ها می‌تواند متفاوت شود پس با همان کورسوی امید نیز باید تا دقیقه آخر تلاش را مضاعف کرد. از یاد نبریم بسیاری اوقات در فوتبال حق به حقدار هم نرسیده...! این می‌تواند مشوق و محرک نمایندگان ما در مصاف با حریفان تا دندان مسلح و در جبران ناکارآمدی مدیران پرحاشیه و ساختار معیوب فوتبال‌مان باشد. 
* آمار پرسپولیس جلوی الاهلی
پرسپولیس در نخستین دیدار خود در لیگ نخبگان آسیا به مصاف الاهلی عربستان خواهد رفت. پرسپولیس که در 7 سال گذشته موفق شده 2 بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا  راه پیدا کند و حالا باید به عنوان یکی از  2 نماینده ایران در لیگ نخبگان آسیا ظاهر شود و کارش را از تقابل با الاهلی پرستاره شروع خواهد کرد. پرسپولیس در رقابت‌های مختلف آسیایی 35 مرتبه برابر تیم‌های عربستانی قرار گرفته که در 12 مسابقه به پیروزی رسیده، 12 بازی هم با نتیجه مساوی همراه شده و البته در 11 تقابل هم شکست خورده است. قرمزها به تیم‌های عربستانی 32 گل زده‌اند و در عین حال 43 گل هم دریافت کرده‌اند. پرسپولیس تا قبل از تقابل خود با الاهلی، 4 بار در برابر این تیم پرستاره قرار گرفته  که آمار 2 برد، یک تساوی و یک شکست را ثبت کرده است. پرسپولیس تاکنون موفق شده 8 گل به الاهلی بزند؛ 2 گل از این 8 گل توسط علی علیپور، مهاجم فعلی قرمزها به ثمر رسیده است. 
* گاریدو خاطرات بد العین را فراموش می‌کند؟
خوان کارلوس گاریدو قبل از اینکه به پرسپولیس بیاید، سابقه حضور در یک تیم  آسیایی دیگر را در کارنامه دارد. او در سال 2019 برای چند ماهی هدایت العین امارات را بر‌عهده داشت. مرد اسپانیایی و العین که با هم به لیگ قهرمانان آسیا 2019 رسیدند عملکرد بسیار ضعیفی در این رقابت‌ها داشتند و از 6 بازی خود در مرحله گروهی تنها به 2 امتیاز دست یافتند. 
* آمار الاهلی جلوی تیم‌های ایرانی
الاهلی عربستان تا قبل از تقابل خانگی امشب خود مقابل پرسپولیس، 26 مرتبه در برابر تیم‌های مختلف ایرانی قرار گرفته است. الاهلی در 11 بازی به برتری رسیده و در 10 مسابقه هم طعم شکست را چشیده است. همچنین 5 تقابل این تیم با ایرانی‌ها با نتیجه تساوی همراه بوده است. نکته دیگر اینکه الاهلی در این 26 بازی، 39 گل ‌زده و 37 گل دریافت کرده است. 
* پرسپولیس دوباره در عربستان امتیاز می‌گیرد؟
آخرین بار که پرسپولیس در عربستان بازی کرد به تقابلش با النصر عربستان بازمی‌گردد که با ارائه یک نمایش منطقی و البته هوشیارانه، موفق شد رونالدو و یارانش را متوقف کند. هواداران پرسپولیس باز هم امیدوار هستند تیم‌شان در عربستان نتیجه خوبی کسب کند و در جدال با الاهلی با امتیاز زمین مسابقه را ترک کند. 
ستاره‌های به صف شده برای شکست دادن پرسپولیس
بدون تردید یکی از پرستاره‌ترین و پرمهره‌ترین تیم‌های حال حاضر فوتبال عربستان، الاهلی است؛ تیمی که بازیکنان فوق‌العاده‌ای را در اختیار دارد که در هر لحظه توانایی برگرداندن نتیجه را دارند. از ادوارد مندی در قاب دروازه تا حضور مریح دمیرال در خط دفاعی. از مهندسی فرانک کسیه در مرکز میدان تا دلربایی ریاض محرز، فیرمینیو و ایوان تونی در خط آتش. 
***
مانع بزرگ مقابل پای استقلال در آسیا
آزمون سخت آبی‌ها
استقلال که با 2 قهرمانی در آسیا یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال کشور به شمار می‌رود، امروز و بعد از یک سال دوری، در ورزشگاه شهدای شهر قدس میزبان الغرافه قطر است و این بار در رقابت‌های لیگ نخبگان با تیم‌های برتر آسیا به رقابت می‌پردازد و امیدوار به کسب ستاره سوم است. آبی‌های پایتخت در حالی بار دیگر به سطح اول رقابت‌های فوتبال در آسیا پا می‌گذارند که در هفته‌های اخیر با حواشی زیادی دست‌وپنجه نرم کردند اما موقتا همه اتفاقات فروکش کرده است. به هر حال در سال‌های قبل هم استقلال ثابت کرده که در روزهای بحرانی هم نتایج خوبی را در آسیا کسب می‌کند و به همین دلیل طرفداران استقلال و دیگر علاقه‌مندان فوتبال در انتظار درخشش این تیم و دیگر نمایندگان کشورمان در قاره کهن هستند. در حالی که سال گذشته استقلال به دلیل اختلافات مدیرعامل و سرمربی چالش‌های جدی‌ای را سر راه خود ‌دید و پیش‌بینی می‌شد امسال با واگذاری این باشگاه به هلدینگ خلیج ‌فارس این تیم به ساحل آرامش برسد ولی حواشی پیرامون این باشگاه در همین زمینه همچنان ادامه دارد. البته در کنار این مهم، موضوع رفتن یا ماندن نکونام حواشی دیگری را نیز برای آن به وجود آورده است. 
نبود زمین مناسب و ورزشگاه استاندارد برای تیم‌های ایرانی از جمله استقلال و پرسپولیس در رقابت‌های آسیایی نیز دیگر مساله مهم پیش روی آبی‌های پایتخت است، به گونه‌ای که استقلال باید با حضور حداقلی تماشاگران خود به مصاف رقیبان در لیگ نخبگان آسیا برود که این حضور حداقلی هم قطعا بر روند نتیجه‌گیری این تیم تاثیرگذار خواهد بود. استقلال به هر طریق باید به مصاف یکی از تیم‌های قطری حاضر در لیگ نخبگان برود که با در اختیار داشتن کادر فنی و مدیریتی حرفه‌ای و بازیکنان برجسته خارجی از جمله خوسلو، مهاجم گلزن و سابق رئال‌مادرید، به دنبال کسب افتخار در آسیاست و به همین دلیل دست‌کم گرفتن آنها می‌تواند عواقب بدی برای تیم ایرانی داشته باشد. جدا از حواشی و مشکلات متعدد سر راه استقلال ایران، بازی با الغرافه نیز دارای اهمیت زیادی برای جواد نکونام است، چرا که این مربی ایرانی فرصت اندکی برای جبران بخشی از مشکلات و نحوه بازی این تیم در حوزه فنی دارد و با توجه به 3 بازی نه‌چندان رضایت‌بخش اول استقلال در لیگ، نکونام باید از فرصت به وجود آمده هم به یک پیروزی ارزشمند برسد و هم اینکه حضور خود روی نیمکت استقلال را برای ادامه رقابت‌های داخلی و خارجی تثبیت کند. 
***
نکونام: استقلال قدرت شکست هر تیمی را دارد
رقبا با شیطنت؛ هواداران ما را فریب دادند
سرمربی تیم فوتبال استقلال درباره دیدار تیمش برابر الغرافه قطر گفت: با یکی از بهترین‌ تیم‌های آسیا بازی داریم. بازی سختی برای هر 2 تیم است اما ما استقلال هستیم و قدرت شکست هر تیمی را داریم. جواد نکونام، سرمربی تیم فوتبال استقلال در نشست خبری قبل از دیدار تیمش برابر الغرافه قطر در لیگ نخبگان آسیا اظهار کرد: خیلی خوشحالیم که در لیگ نخبگان آسیا حضور داریم. خیلی زحمت کشیدیم تا به این جایگاه برسیم. بهترین تیم‌ها حضور دارند و استقلال هم همیشه بهترین بوده است. بچه‌های تیمم سال گذشته زحمت کشیدند. بهترین بازیکنان اروپایی در تیم‌های مقابل‌مان حضور دارند. کار سختی داریم اما سعی می‌کنیم در هر بازی همه توان خود را بگذاریم. بازی فردا (امروز) با یکی از بهترین‌ تیم‌های آسیا است. بازی سختی برای هر 2 تیم است اما ما استقلال هستیم و قدرت شکست هر تیمی را داریم. وی درباره شرایط تیمش هم گفت: درباره این مساله صحبت کردن کمی سخت است. طلبی که بازیکنان داشتند پرداخت شده و خوب نیست اکنون صحبت کنیم. نکونام افزود: از پیشکسوتان تشکر می‌کنم که از استقلال حمایت کردند و از روز اول که آمدم این حمایت‌ها بود. من سرمربی استقلال و جزوی از هواداران هستم. دوست دارم آنها از شرایط ما آگاه باشند. متاسفانه کمی شیطنت‌های تیم‌های رقیب باعث شد هواداران ما فریب بخورند. ما همیشه هوادار استقلال هستیم و وظیفه ما حمایت از استقلال است و تمام توان خود را می‌گذاریم بهترین عملکرد را داشته باشیم. ان‌شاءالله که موفق باشیم و باعث سربلندی استقلال شویم. وی همچنین گفت: من با واقعیت جلو می‌روم و با بازی‌هایی که از تیم حریف دیدم، تیم الغرافه تنها 2 یا 3 بازیکن دارد که ملیت قطری دارند. تمام بازیکنان آنها باکیفیت و خارجی هستند و فقط برای لیگ نخبگان آسیا روی آنها حساب باز کرده‌اند. فوق‌العاده قوی هستند اما ما هم استقلال هستیم و تمام توان خود را می‌گذاریم. 

 


Page Generated in 0/0075 sec