printlogo


کد خبر: 292136تاریخ: 1403/6/27 00:00
نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در فاصله 2 ماه از دومین سوء قصد جان سالم به در برد
ترور ترامپ 2
رایان وِسلی روث، عامل سوءقصد به ترامپ، فعال جنگ اوکراین است و ارتباط تشکیلاتی با نومحافظه‌کاران حاکم بر کاخ سفید داشته است

رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد فعلی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، برای دومین‌بار ظرف ۲ ماه هدف ترور طرفداران حزب دموکرات قرار گرفت. به این ترتیب «ترور ترامپ» تبدیل به یکی از جذاب‌ترین و پربیننده‌ترین سریال‌های تابستانی برای آمریکایی‌ها شده است. 
عصر یکشنبه ۱۵ سپتامبر، یک مرد سفیدپوست 58 ساله مسلح به کلاشنیکف، قصد رخنه به محوطه باشگاه گلف بین‌المللی ترامپ در وست پالم بیچ میامی در ایالت فلوریدا را داشت که حدود 15 دقیقه از عمارت خانوادگی ترامپ  موسوم به مارآلاگو فاصله دارد. به گزارش سرویس مخفی آمریکا که یک دستگاه حراستی برای روسای جمهور گذشته، حال و آینده این کشور است، اقدام فرد سوءقصد‌کننده زمانی لو رفت که او در فاصله 300 تا 500 یاردی (272 تا 557 متری) از ترامپ قرار داشت که در باشگاه خودش مشغول بازی گلف بود. به گفته ماموران اف‌بی‌آی، وقتی دهانه یک تفنگ شبیه «آکا47» (کلاشنیکف)  از لابه‌لای درختچه‌ای در مسیر پیرامون باشگاه توجه ماموران را جلب کرد، آنها به سمت آن شلیک کردند ولی مظنون گریخت و دقایقی بعد او سوار بر خودرویش دستگیر شد. مظنون همراه خود دوربینی حرفه‌ای احتمالا برای ثبت لحظه ترورداشته است. (عکس۱)
نام او رایان وِسلی روث است؛ یک ساخت‌وسازچی سابق اهل کارولینای شمالی که در انتخابات‌های اخیر به نامزدهای حزب دموکرات رای داده است. مهم‌تر آنکه او نامی شناخته‌شده  در گروه‌های حامی جنگ اوکراین است که با تیم نومحافظه‌کاران کاخ سفید در ارتباط تشکیلاتی هستند. 
به گزارش سی‌ان‌ان، پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) پس از بازجویی اولیه روث، به این نتیجه رسید که او قطعا قصد ترور دونالد ترامپ را داشته است. نخستین سوءقصد نافرجام به جان ترامپ، ۱۳ ژوئیه  گذشته رخ داد؛ زمانی که او در حال سخنرانی برای حامیانش در گردهمایی انتخاباتی در باتلر ایالت پنسیلوانیا بود.  
عامل تیراندازی، توماس متیو کروکس ۲۰ ساله بود که با استفاده از غفلت مشکوک ماموران سرویس مخفی از بام ساختمان مقابل ۸ گلوله به سوی نامزد رقیب رئیس‌جمهور فعلی آمریکا شلیک کرد که یکی از آنها از بیخ گوش راست او گذشت و فقط او را زخمی کرد تا به طور معجزه‌آسایی نجات یابد.
ترامپ و حامیانش پس از آن سوءقصد، تلویحا حامیان حزب دموکرات را به برنامه‌ریزی برای حذف رقیب بایدن متهم کردند. این واقعه در کنار نمایش افتضاح جو بایدن 82 ساله در مناظره ریاست‌جمهوری با ترامپ، در کناره‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا از انتخابات به نفع معاونش، کاملا هریس بی‌تاثیر نبود.
* واکنش خونسرد ترامپ
دونالد ترامپ پس از تیراندازی عصر یکشنبه در واکنشی خونسردانه در پستی بلند در شبکه ایکس از نیروهای سرویس مخفی به دلیل حفاظت از او در برابر سوءقصد تشکر کرد؛ گویی سوءقصد به جانش برایش تبدیل به موضوعی عادی شده است.
این در حالی است که پس از سوءقصد ناکام ۲ ماه پیش، ترامپ و اطرافیانش بعضا نیروهای امنیتی را به کوتاهی در حفاظت از او متهم کرده بودند. ترامپ دیروز نوشت: «من می‌خواهم از همه به ‌دلیل نگرانی و آرزوهای خوب‌شان تشکر کنم، روز بسیار جالبی بود. مهم‌تر از همه، من می‌خواهم از سرویس مخفی آمریکا، کلانتر ریک بردشاو و نیروهای وطن‌پرست شجاع و فداکار او تشکر کنم. همچنین از تمام نیروهای مجری قانون، به خاطر کار باورنکردنی‌ای که امروز در همایش بین‌المللی ترامپ در حفظ امنیت من به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده انجام دادند، قدردانی می‌کنم. کاری که انجام شد، کاملا برجسته بود. من بسیار افتخار می‌کنم که آمریکایی هستم!»
همچنین جی‌دی ونس، معاون او در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی اعلام کردند پس از حادثه تیراندازی با ترامپ صحبت کرده‌اند و روحیه او را خوب توصیف کردند.
شان هنیتی، مجری فاکس‌نیوز و  از دوستان نزدیک رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز به نقل از اطرافیان ترامپ در زمین گلف گفت او و همراهانش حین بازی در نزدیکی حفره پنجم بودند که صدای شلیک گلوله را شنیدند. ویتکاف، همبازی دونالد ترامپ هم گفت ماموران سرویس مخفی در عرض چند ثانیه به سرعت خود را به ترامپ رساندند و او را تحت پوشش و محافظت قرار دادند.
* واکنش کاخ سفید
جو بایدن، رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا نیز در واکنش به این رویداد، از نیروهای امنیتی خواست هر کاری برای حفظ جان رقیب سابق جمهوری‌خواه‌اش انجام دهند!
کاملا هریس، معاون او و رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر نیز با انتشار پستی در ایکس، با ابراز خوشحالی از اینکه به دونالد ترامپ در این سو‌ءقصد آسیبی وارد نیامده، تاکید کرد: «خشونت در آمریکا جایی ندارد!» اظهار نظری که می‌تواند بخشی از بار طنز سریال ترورهای تابستانی ترامپ را در کشوری به دوش بکشد که تاکنون 12 بار به جان روسای جمهور و نامزدهای ریاست‌جمهوری‌اش سوءقصد شده که 4 نفر از آنان  نیز کشته شده‌اند. بایدن و هریس برای آنکه ثابت کنند در 2 سوءقصد اخیر ظرف 2 ماه به جان رقیب نقشی نداشته‌اند، اعلام کردند از نزدیک تحقیقات مربوط به حادثه 15 سپتامبر میامی را دنبال می‌کنند. 
* تروریستی در بازی جنگی نو محافظه‌کاران
یافته‌ها درباره پیشینه رایان وِسلی روث، عامل 58 ساله سوءقصد یکشنبه به جان ترامپ، مشخص می‌کند او ارتباطی تشکیلاتی با نومحافظه‌کاران حاکم بر کاخ سفید داشته است. روث بیشتر عمر خود را در ایالت کارولینای شمالی گذرانده و سپس در سال 2018 به کاآوا در جزیره هاوایی نقل مکان کرده؛ جایی که با پسرش شرکتی در زمینه ساخت سوله‌ و انباری‌ها را اداره می‌کردند. روث از زمان آغاز جنگ اوکراین طی 2 سال و نیم اخیر  به طور مکرر مطالبی درباره این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و در تارنمایی به جمع‌آوری پول و جذب داوطلبان برای جنگ علیه روسیه پرداخته است. پسر روث هم تایید کرده او از فعالان جنگ اوکراین است؛ جنگی که بسیاری اعتقاد دارند بیزنس شخصی خانواده بایدن، خانواده زلنسکی و تعدادی از خانواده‌های برجسته صهیونیست محافظه‌کار نزدیک به کاخ سفید مثل ولفوویتس  و نولاند است. مردی که دیروز عکس‌هایی از او با یک پیراهن داخل یک  خودروی پلیس نزدیک باشگاه گلف ترامپ در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، (عکس۲) چهره‌ای آشنا برای رسانه‌های جریان اصلی آمریکاست. او قبلا با رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها درباره موضع خود در حمایت از رژیم اوکراین و نقشی که در استخدام مزدوران خارجی در جنگ اوکراین داشته، صحبت کرده بود. ژوئن 2022، روث به نیوزویک گفت مناقشه اوکراین را «قطعا سیاه و سفید» و «تقابل خیر در مقابل شر» می‌داند. او ابتدا قصد داشت خود به صفوف مزدوران ارتش اوکراین بپیوندد اما ظاهرا موفق به این کار نشد. بنا بر گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، او پروژه‌های دیگری از جمله تلاش برای جذب و فرستادن کماندوهای افغان که از دست طالبان فرار کرده بودند به خط مقدم در اوکراین را آغاز کرده بود. مارس 2023 روث به نیویورک تایمز گفت: «ما احتمالا می‌توانیم از طریق پاکستان گذرنامه بخریم، زیرا این کشور بسیار فاسد است».
روث در همان ماه، به عنوان رئیس مرکز بین‌المللی داوطلبان (IVC) در اوکراین که یک سازمان غیرانتفاعی پیمانکار پنتاگون و ارتش اوکراین است، مصاحبه‌ای با سمافور انجام داد. ماه مه 2022، او برای مدت کوتاهی در ویدئویی ظاهر شد که از جامعه بین‌الملل درخواست می‌کرد از طرف گردان آزوف، واحد بدنام مزدوران نازی و فاشیست اوکراینی که با گروه‌های راست افراطی سفید پوست در سراسر جهان ارتباط دارد، روسیه را تحت فشار قرار دهند. البته روث مواضعی تند همسو با نومحافظه‌کاران کاخ سفید نیز علیه ترامپ داشته است. به گزارش یورونیوز، مظنون به تیراندازی در فلوریدا، ماه ژوئن 2020، پستی در شبکه ایکس خطاب به رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده منتشر کرده و از او خواسته بود برای برخورداری از شانس پیروزی مجدد در انتخابات، فرمانی اجرایی به منظور پیگرد قانونی سوء رفتار پلیس توسط وزارت دادگستری صادر کند.  پست‌های او در سال‌های اخیر نشان می‌دهد از ترامپ خشمگین بوده و حمایت خود را از جو بایدن، رئیس‌جمهوری و کاملا هریس، معاونش اعلام کرده است.  روث ماه ژوئیه، پس از سوءقصد اول به ترامپ از بایدن و هریس خواسته بود با مجروحان این تیراندازی در بیمارستان ملاقات و در مراسم تشییع جنازه رئیس سابق آتش‌نشانی که در این حادثه جان باخت، شرکت کنند!
سوابق انتخاباتی این تروریست نشان می‌دهد او سال 2012 در کارولینای شمالی به‌ عنوان یک رأی‌دهنده غیرمتعهد به دو حزب سیاسی غالب در ایالات متحده ثبت‌نام کرده ولی  اخیرا در مارس 2024 در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات ایالت محل زندگی‌اش شرکت کرده است.  بر اساس سوابق مالی کارزارهای فدرال، از سال 2019 نیز به نامزد‌های دموکرات کمک مالی می‌کرده است.  او سابقه چندین بار درگیری با مجریان قانون در ایالت کارولینای شمالی از جمله به خاطر حمل سلاح غیرقانونی را نیز داشته است. 
***
مدودف: عامل ترور ترامپ اجیرشده اوکراین است!
رئیس‌جمهور پیشین روسیه و نایب رئیس شورای امنیت ملی این کشور دیروز شخص مظنون به سوءقصد به  رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را اجیرشده رژیم اوکراین معرفی کرد. 
دیمیتری مدودف دیروز در صفحه خود در شبکه ایکس، بر اساس تصاویر و اسناد منتشرشده از ارتباط رایان وسلی روث با نئونازی‌های اوکراینی که توسط دستگاه‌های امنیتی و رسانه‌های آمریکا مطرح شده، نوشت: «من نمی‌دانم اگر مشخص شود تیراندازی نافرجام جدید به ترامپ توسط راث، که مزدورانی را برای نیروهای اوکراینی استخدام می‌کرد و خودش توسط رژیم نئونازی کی‌یف برای این سوءقصد استخدام شده بود، انجام شده چه اتفاقی می‌افتد». 

 


Page Generated in 0/0057 sec