printlogo


کد خبر: 292151تاریخ: 1403/6/27 00:00
رئیس راهور فراجا اعلام کرد
افزایش ۳۰ درصدی ترافیک با بازگشایی مدارس

مدارس هفته آینده به صورت رسمی بازگشایی می‌شود و آغاز سال جدید تحصیلی همچون سنوات گذشته بی‌تردید تاثیر بسزایی بر افزایش ترافیک در کلانشهر و شهرها دارد. رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی و افزایش چشمگیر ترافیک در کلانشهرها، توصیه‌هایی به والدین و رانندگان برای ارتقای ایمنی و کاهش ترافیک ارائه کرد. 
سردار سیدتیمور حسینی گفت: با شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، شاهد افزایش قابل‌توجه ترافیک در سطح شهرها خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود ترافیک صبحگاهی در کلانشهرها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد و این امر بر ساعات سفرهای درون‌شهری تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. شناور شدن ساعات کاری می‌تواند به روان‌سازی جریان ترافیک کمک کند اما بهترین راهکار استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. 
وی در ادامه افزود: پلیس راهور به ‌منظور تأمین نظم، ایمنی و روان‌سازی ترافیک، طرح ویژه‌ای را در سراسر کشور اجرا خواهد کرد. این طرح شامل رفع نواقص تابلوها و خط‌کشی‌های اطراف مدارس، ایمن‌سازی معابر و تشدید نظارت بر سرویس‌های مدارس است. رانندگان این سرویس‌ها باید دارای مجوز بوده، ظرفیت مجاز را رعایت کرده و به ‌تمام قوانین رانندگی پایبند باشند. در کنار این اقدامات، والدین نیز باید توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند تا این دوران بدون کوچک‌ترین حادثه‌ای سپری شود. 
سردار حسینی همچنین با اشاره به ازدحام و ترافیک اطراف مدارس اظهار داشت: برخی والدین برای جابه‌جایی فرزندان خود از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند که این امر در ساعات شروع و پایان مدارس باعث ایجاد گلوگاه‌های ترافیکی می‌شود. ما از والدین تقاضا داریم خودروهای خود را در محل‌های مناسب پارک و از توقف در مسیرهای تردد خودداری کنند. 
همچنین لازم است والدین به فرزندان خود نحوه عبور صحیح از عرض خیابان و استفاده از گذرگاه‌های عابر پیاده را آموزش دهند. رئیس پلیس راهور فراجا در پایان تأکید کرد: همه رانندگان باید در ایام بازگشایی مدارس، به حقوق عابران پیاده، بویژه دانش‌آموزان، بیشتر توجه کنند.
***
استقبال پلیس راهور از بسته سیاستی مجلس
رئیس راهور فراجا از بسته سیاستی مجلس برای کاهش تصادفات استقبال کرد. سرتیپ سیدتیمور حسینی در یادداشتی در این باره نوشت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «ان الناس تثبتو الم یهلک احد» یعنی اگر مردم شتاب نمی‌کردند هیچ‌کس هلاک نمی‌شد و امام علی(ع) نیز بیان داشتند «الزلل مع العجل» یعنی عجله با لغزش همراه است. اخیرا بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی در سال 1403 که نتیجه تحقیقات وزین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است را مطالعه می‌کردم که گزیده سیاستی آن عبارت بود از اینکه: برای کاهشی کردن آمار تصادفات رانندگی، اقدامات زودبازده و موثر از جمله تشدید کنترل تخلف سرعت لحظه‌ای و سرعت میانگین در جاده‌ها، ارسال پیامک ثبت تخلف سرعت در لحظه وقوع تخلف و بازدارنده کردن مبلغ جرایم تخلفات حادثه‌ساز را توصیه می‌کند. راهور فراجا همواره و بویژه در دوره جدید از حمایت‌های فکری و مطالعاتی تمام ارکان کشوری و لشکری و عموم مردم عزیز استقبال می‌کند و از اینکه مردم و نمایندگان آنها خود را متولی مساله فرهنگ ترافیک و ایمنی راه و خودرو می‌دانند خشنود و سپاسگزار است. طبق تحقیق ارائه شده، مطالعات بین‌المللی بیانگر آن است که افزایش 10 درصدی میانگین سرعت به طور متوسط منجر به افزایش 20 درصدی تعداد تصادفات جرحی و افزایش 40 درصدی تصادفات فوتی شده، این در حالی است که به جز اثر افزایشی سرعت وسایل نقلیه در شدت تصادفات و صدمات ناشی از آن، خطر وقوع تصادف نیز با افزایش سرعت و دامنه تغییرات آن در جاده‌ها افزایش می‌یابد. همچنین تجربیات بین‌المللی نشان داده کنترل میانگین سرعت وسایل نقلیه موثرتر از کنترل نقطه‌ای سرعت از حیث کاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و تشخیص تخلفات توسط پلیس بوده است. لازم به ذکر است که کاهش سرعت مفهومی انعطاف‌پذیر و سیال است. مثلا در جاده‌های شیب‌دار و دارای زوایای تند چرخشی و گردشی هر قسمت از جاده سرعت متناسب خود را که تابعی از میدان دید و عرض جاده و زمان شب و روز و فصول مختلف سال است می‌طلبد. تازه این شرایط در گرو کنترل و سنجش میانگین سرعت از طریق دوربین‌های آنلاین و نرم‌افزارهای هوشمند است و طبق معمول تمام این موارد در گرو بودجه و انسجام مدیریت‌های فرابخشی در حوزه راه‌وترابری و شهرداری‌ها با مجموعه راهور است. خوشبختانه با تلاش کارشناسان در حال حاضر کنترل سرعت میانگین و ارسال لحظه‌ای پیامک جرایم تخلفات رانندگی در اکثر جاده‌های پرتردد کشور همانند خراسان رضوی و محورهای شمال کشور و... در حال انجام است و نتایج خوبی هم دربر داشته ولی کاهش سرعت در جاده‌ها نیازمند بررسی‌های مجدد کارشناسی و مصوبات شوراهای مربوط است و بسته سیاستی‌ای که مجلس شورای اسلامی پیگیر آن است با توجه به مطالعات تطبیقی و نتایجی که در سایر کشورها داشته می‌تواند مقوم این مسیر باشد.

Page Generated in 0/0061 sec