printlogo


کد خبر: 292154تاریخ: 1403/6/27 00:00
اخبار

تأکید دولت بر اجرای کریدور شمال - جنوب
وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با دستیار رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر پروژه کریدور شمال - جنوب به عنوان یک مسیر ترانزیتی برای تقویت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه، هند و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس تأکید کرد.
عبدالناصر همتی دیروز در دیدار با «ایگور لویتین» دستیار رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در وزارت اقتصاد، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر پروژه کریدور شمال - جنوب به عنوان یک مسیر ترانزیتی مناسب برای تقویت همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران، روسیه، هند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تأکید کرد.
وزیر اقتصاد گفت: انتظار داریم روسیه از پروژه بزرگ کریدور شمال - جنوب به صورت جدی حمایت کند.
وی تأکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری سایر کشورها در این مسیر حمایت می‌کند و آمادگی دارد با ارائه مشوق‌های خاص سرمایه‌گذاری، مشارکت سایر کشورها در این پروژه را تسهیل کند.
***
کاهش تورم تولید در بخش صنعت
مرکز آمار ایران اعلام کرد درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ ماه منتهی به مرداد نسبت به دوره مشابه سال قبل 25.9 درصد است که نسبت به مدت مشابه دوره قبل که 27.3 درصد بود، کاهش 1.4 درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش، در مرداد ۱۴۰۳ درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به تیرماه تورم ماهانه ۶ دهم درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در خردادماه (۱۴ درصد) 8 دهم واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل ۶ دهم درصد افزایش داشته است.
در این ماه بیشترین تورم ماهانه با 3 درصد افزایش مربوط به گروه ساخت محصولات غذایی و کمترین تورم ماهانه با یک‌دهم درصد افزایش مربوط به گروه‌های ساخت پوشاک، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط و ساخت وسایل نقلیه موتوری تریلر و نیم‌تریلر بوده است.
میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل 25.9 درصد افزایش داشته است.
در این ماه بیشترین تورم سالانه با 47.6 درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی‌نشده در جای دیگر» و کمترین تورم سالانه با 14.1۱ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» بوده است.
***
کمبود شکر نداریم
مدیرکل نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کمبودی در بازار شکر وجود ندارد، گفت: در نهایت تا 2 هفته دیگر باید روی تمام شکرهای بسته‌بندی‌شده قیمت درج شود.
رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی و معاون وزیر کشاورزی در حالی که چالش اصلی را شیوه توزیع می‌داند، اظهار کرد: از اسفندماه که سامانه بازارگاه احیا شد، محور اصلی که بنکداران هستند، از هیچ کجا تأمین نمی‌شوند. در واقع در این سامانه بحث تولید دیده شده و تأمین از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود. خرید‌ها با قیمت ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان انجام می‌شود، در حالی که قیمت مصوب ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان است که باید تأمین و عرضه شود و با قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. متأسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است.
***
موج تازه افزایش قیمت کالاهای اساسی
طی 2 هفته اخیر به‌ دور از چشم مسؤولان یا با نظر مثبت آنان، قیمت برخی کالاهای اساسی افزایش یافته که نیازمند توجه بیشتر دستگاه‌های نظارتی است.
در این میان مرغ نیز از این تغییرات مصون نمانده و قیمت آن در بازار افزایش یافته است. به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود، دولت تصمیم به متوقف کردن صادرات مرغ گرفته است. بر اساس گزارش‌های میدانی، هر کیلوگرم مرغ در تهران در محدوده ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.
انواع میوه نیز در بازار با رقم‌های عجیبی به فروش می‌رسد. کف قیمت بخش عمده‌ای از میوه‌ها به هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان رسیده و هر کیلوگرم خیار به عنوان یک صیفی که معمولاً قیمت پایینی دارد، ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این افزایش‌ قیمت‌ها، فشار زیادی بر خانواده‌ها و افراد با درآمد ثابت وارد کرده است.
همچنین اتحادیه صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی تهران اعلام کرده است با کمبود شکر با نرخ مصوب و دولتی در بازار مواجه هستیم. این اتحادیه اعلام کرده است: موضوع شکر در بازار سوپرمارکت داران این روزها به یک معضل جدی بدل شده؛ آنها مجبورند این کالای اساسی را به دلیل عدم فروش دولتی از بازار آزاد و با قیمت بالا تهیه کنند و از آن ‌سو به دلیل فروشی که بالاتر از قیمت مصوب است توسط بازرسان سازمان تعزیرات جریمه شوند.

Page Generated in 0/0057 sec