printlogo


کد خبر: 292168تاریخ: 1403/6/27 00:00
تأکید رئیس جمهور در نخستین نشست خبری با اهالی رسانه
اسرائیل را می‌زنیم

گروه سیاسی: با گذشت بیش از یک ماه و نیم از آغاز ریاست‌جمهوری دکتر مسعود پزشکیان، نخستین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم عصر دیروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور بیش از 300 خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. نشستی دیرهنگام که خود رئیس‌جمهور نیز به این موضوع اشاره کرد و در ابتدای جلسه گفت: سوال می‌شد چرا جلسه نمی‌گذارید؟ من می‌گفتم بگذارید یکسری کارها را انجام دهیم، بعد جلسه می‌گذاریم. پزشکیان که دیروز در آغاز هفته وحدت با خبرنگاران سخن می‌گفت، اشاره‌ای به این مناسبت داشت و با پرداختن به مساله وحدت در میان مسلمان، همچنین وفاق در داخل کشور، پیرامون مسائلی چون قرارداد ۲۵ ساله با چین، موضوع ناترازی‌ها، گرانی نان، بحث FATF، پرسش درباره دیدار احتمالی با رئیس‌جمهور آمریکا، احتمال درگیری با رژیم صهیونیستی و دیگر مسائل پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور از همان ابتدا با لحنی که پزشکیان در پیش گرفته بود، تا حدی از حالت رسمی خارج شد و با حواشی‌ای چون پرسش از میزان حقوق رئیس‌جمهور و نوع مواجهه ایران با تهدیدات اسرائیل همراه بود. سوالی که پزشکیان اینطور به آن پاسخ داد: «بی‌خود می‌کند بزند، بزند ما هم می‌زنیم».
در دقایق اولیه نشست خبری دیروز، رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون معیشت مردم، موضوع را به بحث FATF و برجام مرتبط کرد و گفت: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. سپس مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. 
* نامه به تشخیص مصلحت نظام درباره FATF
وی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، مجددا به موضوع FATF پرداخت و پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث FATF نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مساله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV چین مبنی بر اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه بوده و در روابط سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می‌کنند، ایران و چین هردو عضو جزو سازمان‌های شانگهای و بریکس هستند، آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان کرد: با چین هم تا حالا ارتباط خوبی داشتیم. بیشتر ارتباطات ما با چین، روسیه و کشورهای همسایه است. کاری که چین درباره میانجی‌گری بین ما و عربستان سعودی انجام داد برای حل اختلافات یک گام مثبت برای تقویت ارتباط‌های منطقه‌ای بود. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از جاهایی است که باید متمرکز شده و اجرایی شود. وی خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس‌جمهور مصمم هستم آنچه را که نوشته شده و قرار بود اجرایی شود، عملیاتی کنم. راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته و می‌تواند هدف چین در دسترسی به بازار ما و ارتباط ما با چین را تکمیل کند. ما شاهراه‌هایی را می‌خواهیم ایجاد کنیم که در جاده ابریشم بود. ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم آنچه را که نوشته شده عملیاتی کنیم و همکاری افزایش پیدا کند.
* باید به سمت حل ناترازی‌ها برویم
در ادامه مجددا یکی از خبرنگاران سوالی پیرامون حل مشکل ناترازی‌ها و برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم پرسید و پزشکیان پاسخ داد: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون FATF نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.
وی تاکید کرد: ادامه روند امروز که ناترازی در برق، گاز و بنزین است وضعیت را روز به روز بدتر می‌کند. باید به سمت حل ناترازی‌ها برویم و نباید بگوییم اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
* آیا ایران به یمن هایپرسونیک داده است؟
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه شاهد بودیم انصارالله یمن موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل زد و آیا ایران موشک هایپرسونیک به انصارالله یمن داده است؟ بیان کرد: اکنون رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر انجام می‌شود. یعنی یک انسان به یمن به راحتی نمی‌تواند برود، حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها  ندیده‌اند. اصلا چنین چیزی نیست. ما اصلا از این موشک در ایران نداریم، اینکه اینها توان پیدا کردند تا این موشک را داشته باشند کار یک روز و یک هفته و یک سال نیست. علم و مهارت در طی زمان به دست می‌آید.
وی اضافه کرد: به دست آوردن این تکنولوژی در طول یک سال جنگ غیرممکن است، اما اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به هم کمک می‌کنیم، بله! به هم کمک می‌کنیم. اسرائیل در حال نسل‌کشی بوده و زن و بچه‌ها را می‌کشد و ما نسبت به آن اعتراض داریم. دنیا ایستاده و در مقابل دیدگان دنیا آنجا نسل‌کشی شده و هیچ‌کس جلوی آنها را نمی‌گیرد. آمریکا و اروپا نیز به اسرائیل هم موشک می‌دهند و هم بمب می‌دهند، هم از آن دفاع می‌کنند. اگر اینها نسبت به اسرائیل و  امنیت آن نگران هستند چرا نسبت به مردم بی‌گناه که ترور می‌شوند نگران نیستند.
* افزایش قیمت نان و واکنش دولت به آن
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا افزایش قیمت نان در تهران با موافقت دولت انجام شد و در غیر این صورت چرا با آن مخالفتی صورت نگرفت و آیا قرار است شاهد ادامه روند افزایش قیمت‌ها باشیم و دولتمردان هیچ واکنشی نشان ندهند» تأکید کرد: حق با شماست، ما در تمام صحبت‌ها گفتیم که نگاه‌مان به طرف کسانی است که مشکل دارند و سفره‌های مردم نباید مشکل پیدا کند.
وی افزود: این نکته در جلسات دولت نیز ابلاغ شده و مشکلاتی را هم که تا حالا وجود داشته تلاش کرده‌ایم تا حد امکان رفع کنیم. به طور مثال بدهی گندمکاران را داشتیم و پولی برای پرداخت آن وجود نداشت، پولی برای پرداخت حقوق بازنشستگان وجود نداشت، در خصوص پرستاران و بیمارستان‌ها هم مشکلاتی داشتیم. البته در موارد دیگری هم شاهد ناترازی هستیم.
پزشکیان ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا حد امکان این مشکلات را حل کنیم، آن مصوبه هم جزو مواردی است که به ما ارث رسیده است، لذا کاری که باید انجام بدهیم و هم‌اکنون نیز در حال انجام آن هستیم حل ناترازی‌ها و رفع ناعدالتی‌هاست، چون اگر اینگونه ادامه دهیم، به هر میزان که پول چاپ کنیم، همان سفره‌ به هر قیمتی بدهیم، روز به روز فقیرتر خواهد شد.
* سفر به آمریکا/ رابطه با روسیه
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار فرانس 24 درباره راهکار دولت چهاردهم برای رفع تحریم‌ها و نحوه تعامل با مجلس شورای اسلامی در این زمینه،‌ چگونگی مدیریت تنش با آمریکا و امکان از سرگیری مذاکرات با توجه به شرایط حساس منطقه متأثر از تحولات فلسطین گفت‌: ما با کسی دعوا نداریم، فقط نمی‌خواهیم تحریم شویم. ما پایبند به قوانین بین‌المللی هستیم و خواهیم بود. اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران، ‌تلاش برای کشاندن ایران به جنگ منطقه‌ای بود.‌ جمهوری اسلامی فعلا خویشتنداری کرده است اما حق دفاع را برای خود در زمان و محل مشخص و با روش‌های خودمان محفوظ می‌دانیم.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به سفر قریب‌الوقوع به آمریکا گفت: این هفته به آمریکا سفر می‌کنیم و بعد از آن سفر استانی خواهیم داشت و در این بازه پیگیر این موضوع خواهیم بود.
وی افزود: آمریکایی‌ها از ما آدم‌هایی ساختند که خیال می‌کنند جنگ‌طلب هستیم. ما صلح‌طلب هستیم، تمام پیامبران آمدند تا صلح در جامعه اجرا شود. پزشکیان گفت: اینها هستند که ما را وادار می‌کنند حداقل کاری کنیم که بتوانیم از خودمان دفاع کنیم نه اینکه هر وقت دل‌شان خواست به خاک ما تجاوز کنند و ما هم در مقابل آنها سر خم کنیم، ما هیچ وقت در مقابل آنها سر خم نمی‌کنیم. 
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان صحبت با رئیس‌جمهور آمریکا نیز وجود دارد، گفت: بحث اگر با آمریکا و رئیس جمهورش صحبت کنیم، این است که اول آنها باید برادری‌شان را ثابت کنند بعد از ما ارثیه بخواهند. یعنی اگر واقعا ما بدانیم آن چیزهایی که نوشتیم پاره نکنند، با هم گفت‌وگو می‌کنیم. پزشکیان همچنین گفت: اول باید نشان بدهند با ما دشمنی ندارند تا گفت‌وگو کنیم، ما که آمریکایی‌ها را تحریم نکردیم و دور آنها پایگاه نظامی نزدیم.
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه راشاتودی روسیه درباره اینکه فکر می‌کنید شرکت در جلسات بریکس می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی و رابطه ایران با روسیه کمک کند، گفت: ارتباط ما با روسیه، چین و کشورهای منطقه بسیار خوب بوده و این را با قدرت ادامه خواهیم داد.
پزشکیان با بیان اینکه اینطور نیست که اگر با دنیا صلح و معامله کنیم دوستان خود را فراموش خواهیم کرد، گفت: کشور روسیه هم همسایه ما بوده و هم ارتباطات مناسبی از نظر اقتصادی، اجتماعی و راهبردی با یکدیگر داریم و لذا این دیدارها می‌تواند آن مصوبات و نگاه‌هایی را که شهید رئیسی در گذشته به آن داشت و وزارت خارجه نیز در این رابطه کارهایی انجام داد اجرایی و عملیاتی‌تر کند.
وی افزود: اطمینان دارم که اگر ما با کشورهای عضو بریکس و منطقه‌ تعامل کنیم در این صورت آن تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که آنها می‌خواهند بر ما تحمیل کنند نخواهد توانست بر ما اثرگذار شود. رئیس‌جمهور گفت: ما دوست نداریم با کشوری اختلاف داشته باشیم و با آن قطع رابطه کنیم ولی دوست هم نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بار زور برویم.
* نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم!
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «شفاف بگویید چقدر حقوق می‌گیرید» در پاسخ گفت: خداوکیلی نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم، می‌گویند 7۰-6۰ میلیون است. کلش در این محدوده است. چون من به پول نگاه نمی‌کنم. اصلا دیگر به این پول‌ها نیاز ندارم. در زندگی از من گذشته است که دنبال پول یا پست، چه می‌دانم زمین و کاری یا چیزی باشم.
همچنین رئیس‌جمهور پیش از پاسخ درباره میزان حقوق دریافتی‌اش در واکنش به این سوال که هزینه ستاد انتخاباتی‌تان چقدر بود، اظهار کرد: من اصلا پول نداشتم، عده‌ای آمدند و به ما ارز و پول دادند اما به تیمم گفتم پول‌ها را برگردانند تا فردا مطالبه‌گر نشوند. خودم هم خدا وکیلی نمی‌دانم چه شد که این طوری شد!
* اسرائیل بزند ما هم می‌زنیم
رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره برقراری ارتباط ایران و مصر نیز عنوان کرد: در رابطه با کشور برادر، دوست و مسلمان مصر از خدا می‌خواهیم با هم ارتباط داشته باشیم. در نتیجه در نخستین فرصت ممکن با مسؤولان، وزرا و ریاست‌جمهوری مصر ارتباط برقرار خواهیم کرد و گفت‌وگو می‌کنیم. در اول صحبتم گفتم ما مسلمانان با هم برادر هستیم و این را واقعا از ته قلبم گفتم و شعار نمی‌دهم.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم فرموده: شیطان بین مسلمانان دعوا انداخته است و باید با خوبی و احسان با یکدیگر صحبت کنیم. ارتباط با کشور برادر و دوست مصر تا جایی که از دست ما بر بیاید استقبال و هماهنگ خواهیم بود و تلاش می‌کنیم اتفاق بیفتد.
پزشکیان اظهار کرد: انرژی هسته‌ای و جدول‌بندی آن، در دست طرفی است که می‌خواهد صلح کند یا نکند. ما پایبند همین چارچوب‌هایی هستیم که آنها می‌خواهند اما آنها پایبند همان چارچوب‌هایی نیستند که خودشان نوشته‌اند.
وی ادامه داد: نمی‌شود ما عمل کنیم و آنها عمل نکنند و بعد بگویند هر طور که ما می‌خواهیم عمل کنید. ما به آن چارچوب‌ها عمل کردیم و آنها پاره کردند و اگر می‌خواهند صلح شود باید به آن عمل کنند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر نیستیم به ما زور بگویند. حاضر نیستیم اسرائیل را تا دندان مسلح کنند و جلوی ما بگذارند و بگویند آن (رژیم صهیونیستی) شما را می‌زند، البته بی‌خود می‌کند بزند. بزند ما هم می‌زنیم.

Page Generated in 0/0916 sec