printlogo


کد خبر: 292178تاریخ: 1403/6/28 00:00
دور دنیا

رسانه‌های عبری به مواضع رئیس‌جمهور ایران توجه ویژه‌ای نشان دادند
اعتقاد پزشکیان به بازدارندگی موشکی
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست خبری خود به عنوان رئیس دولت چهاردهم، دوشنبه در حضور بیش از 300 خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام کرد: «ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما حاضر نیستیم به ما زور بگویند.  حاضر نیستیم اسرائیل را تا دندان مسلح کنند و جلوی ما بگذارند و بگویند آن (رژیم صهیونیستی) شما را می‌زند، البته بی‌خود می‌کند بزند.  بزند ما هم می‌زنیم».  این اظهارات از همان شامگاه دوشنبه بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های عبری‌زبان داشت. تارنمای وای نت، پرمخاطب‌ترین رسانه برخط عبری‌زبان به نقل از رئیس‌جمهور کشورمان نوشت: «ایران هرگز از برنامه موشکی خود چشم‌پوشی نخواهد کرد چون به آن برای بازدارندگی و حمایت از امنیت خود نیازمندیم، اگر این توانایی را در اختیار نداشته باشیم، همچون غزه در معرض آماج حملات موشکی قرار می‌گیریم». به نوشته بخش برخط روزنامه یدیعوت آحارانوت، پزشکیان همچنین بر این نکته که ایران از زمان روی کار آمدن او هیچ سلاحی را به روسیه منتقل نکرده تاکید ورزیده است. یکی دیگر از فرازهای این گفت‌وگو که مورد توجه وای نت قرار گرفت تاکید پزشکیان بر این مساله است که «اگر مشکلات‌مان را با جهان حل کنیم در رفاه زندگی خواهیم کرد».
این تارنما به این بخش از صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران توجه نشان داد که گفته بود: «اگر روابط بین کشورهای اسلامی را در سطوح مختلف گسترش دهیم و اگر بتوانیم مشکلات‌مان را با جهان حل کنیم که توافق هسته‌ای هم در همین راستا قرار می‌گیرد، ما در رفاه قرار خواهیم گرفت». همچنین به نقل از او نوشت: رئیس‌جمهور ایران، تمام ادعاهای مربوط به اینکه این کشور موشک هایپرسونیک در اختیار انصار‌الله یمن قرار داده را تکذیب می‌کند و موشک‌های به کار گرفته شده توسط حوثی‌ها را ساخت خود یمنی‌ها می‌داند که توانمندی تولید موشک‌های پیشرفته را دارند. روزنامه تایمز آو اسرائیل هم به بخشی از سخنان پزشکیان توجه نشان داد که درباره جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران هر روزه مردم غزه صحبت کرده و گفته بود: «اگر ما موشک نداشته باشیم، آنها هر وقت بخواهند ما را بمباران می‌کنند، مثل غزه!
***
«نه» سودانی به حضور نیروهای آمریکایی در عراق
نخست‌وزیر عراق اعلام کرد هیچ ضرورتی برای حضور نیروهای آمریکایی در عراق وجود ندارد و آنها باید از کشور خارج شوند. محمد شیاع السودانی دیروز اعلام کرد ضرورتی برای حضور نیروهای آمریکایی در عراق وجود ندارد و به‌زودی جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی از عراق را اعلام خواهد کرد. او در گفت‌وگو با شبکه  آمریکایی بلومبرگ، تاریخ مصرف توجیهات حضور ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری پنتاگون در کشورش را پایان‌یافته خواند، چرا که به زعم او عراق 2024 دیگر عراق 2014 نیست و از مرحله جنگ به مرحله ثبات رسیده است. سودانی با بیان اینکه داعش دیگر تهدیدی برای عراق نیست، ادامه داد: «مذاکرات صریح با ائتلاف بین‌المللی را آغاز کردیم و کمیته‌ای دوجانبه برای ساماندهی خروج نیروهای ائتلاف تشکیل دادیم و پایان ماموریت نیروهای ائتلاف در عراق به‌زودی اعلام می‌شود. پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به معنای پایان روابط میان عراق و آمریکا نیست، بلکه برعکس در حال مذاکره برای برقراری روابط امنیتی پایدار و روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی هستیم و در کنفرانس بین‌المللی ائتلاف علیه داعش شرکت خواهیم کرد».
او به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی آمریکا نیز اشاره کرد و گفت دولتش با هر دولتی که در واشنگتن روی کار بیاید تعامل خواهد داشت. نخست‌وزیر عراق  در انتهای این گفت‌و‌گو،  ایران را حامی فرآیند سیاسی و تلاش‌های کشورش در مبارزه با تروریسم معرفی کرد و عراق را تنها کشور منطقه خواند که روابط متمایزی هم با ایران و هم با آمریکا دارد. شایان ذکر است ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا سال 2014 و در حالی که تقریبا خاک عراق را ترک کرده بود بنا به درخواست دولت بغداد به بهانه مبارزه با داعش، به این کشور بازگشت اما سال 2020 و پس از ترور شهیدان سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس، مجلس عراق خواستار اخراج این نیروها شد.  سال 2021 و در زمان دولت مصطفی الکاظمی نیز توافقی مبنی بر «پایان مأموریت رزمی این نیروها» و خروج بخشی از آنها و بقای بخشی دیگر برای امور مستشاری انجام شد. 
***
لاوروف: جنگ غزه بزرگ‌ترین مشکل جهان است
وزیر خارجه روسیه جنگ غزه را بزرگ‌ترین مشکل بین‌المللی در جهان دانست و خواستار پایان فوری جنایات صهیونیست‌ها در این جنگ شد. سرگئی لاوروف در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو به همراه همتای مصری‌اش، بدر عبدالعاطی، وضعیت کنونی غزه تحت تاثیر حملات اسرائیل را بزرگ‌ترین مشکل بین‌المللی در جهان دانست و گفت: «روسیه از هر اقدامی جهت برقراری صلح پایدار در غزه استقبال می‌کند. پیش‌تر واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با انتقاد از سکوت غربی‌ها در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، بر این موضوع تاکید کرد که عملیات نظامی رژیم اسرائیل علیه فلسطین با حمایت آشکار آمریکا انجام می‌شود. 

Page Generated in 0/0073 sec