printlogo


کد خبر: 292179تاریخ: 1403/6/28 00:00
رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ و آشوب داخلی با بحران جدید تغییرات جنون‌آسا در کابینه مواجه است
فرار نتانیاهو به نیویورک
عضو پیشین کنست: جبهه شمالی فلسطین اشغالی در کنترل سید حسن نصرالله است

گروه بین‌الملل: در روزهایی که فلسطین اشغالی در آشوب و جنگ فرو رفته و اسرائیلی‌ها هنوز از شوک اصابت موشک بالستیک مافوق صوت یمن به نزدیکی تل‌آویو بیرون نیامده‌اند، خبر می‌رسد نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قصد دارد به مدت حدود یک هفته در آمریکا بماند. دفتر نخست‌وزیری رژیم یکشنبه پیش اعلام کرده بود نتانیاهو قرار است از سوم تا هفتم مهر در هفتادونهمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کند اما حال گفته می‌شود وی به مدت یک هفته در آمریکا خواهد ماند. کانال ۱۳ تلویزیون عبری دیروز با اشاره به سفر قریب‌الوقوع بنیامین نتانیاهو به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، دلیل تمدید حضور او در آمریکا به مدت 7 روز را زیر سوال برد و آن را غیر روشن خواند. 
موریا اسراف ولبرگ، خبرنگار امور سیاسی این شبکه گفت: «توجیه روشنی برای ماندن نتانیاهو برای 7-6 روز در آمریکا آن هم در زمان جنگ وجود ندارد. شمال در آتش می‌سوزد و جنگ در نوار غزه جایی که هنوز ده‌ها اسیر در آن نگهداری می‌شوند، ادامه دارد». 
او بر اساس دستور کاری که از سفر نتانیاهو به نیویورک به دست آورده، گفت «با محرمانه‌های زیادی در دفتر نخست‌وزیری» مواجه شده است. به گفته ولبرگ، اقامت طولانی نتانیاهو بیشتر سؤال‌برانگیز است تا تعجب‌برانگیز. وی گفت: «هنوز روشن نیست که آیا نتانیاهو با جو بایدن دیدار خواهد کرد یا خیر، بویژه که سه‌شنبه هفته آینده تنها روزی خواهد بود که بایدن در نیویورک حضور خواهد داشت. از سوی دیگر، هنوز قرار ملاقاتی با مقامات کشورهای اروپایی تنظیم نشده، آن هم در حالی که آرژانتین و شماری از کشورهای آفریقایی در برنامه قرارهای ملاقات نتانیاهو قرار گرفته‌اند». برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی عبری این ظن را مطرح کرده‌اند که نتانیاهو قصد دارد پیش از عزیمت به نیویورک جنگ محدودی را در جنوب لبنان آغاز کند و به همین دلیل در حال فرار به نیویورک است و پس از پایان دادن به عملیات، به تل‌آویو بازمی‌گردد. 
«ایال بن روون» ژنرال نیروهای ذخیره ارتش صهیونیستی و عضو سابق کنست، در شبکه 13 اسرائیل گفت: «چرا باید این دولت را تأیید کنم؟ بر چه اساسی به نتانیاهو اعتماد کنم؟  دولت کنونی بر اساس منافع سیاسی داخلی کار می‌کند و راه خود را گم کرده و شمال را از دست داده و جبهه‌های بیشتر و بیشتری به آن اضافه می‌کند. نتانیاهو نیز دچار دروغگویی مزمن است و به اسرائیلی‌ها دروغ می‌گوید». 
* برکناری جنون‌آسای وزیر جنگ توسط نتانیاهو؟
رسانه‌های عبری از چراغ سبز رهبران ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی به نتانیاهو برای جایگزینی وزیر جنگ فعلی با «گیدعون ساعر» خبر دادند. به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، نتانیاهو قصد دارد بزودی تهدید چندین ماهه‌اش درباره برکناری یوآو گالانت، وزیر جنگ را عملی کند. نتانیاهو معتقد است برکناری گالانت در راستای تغییرات گسترده پست‌های وزارتی آسان‌تر خواهد بود. او قصد دارد قبل از رفتن به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل این کار را بکند. 
تارنمای امنیتی واللا گزارش داد پیوستن ساعر، رئیس حزب امیدنو به کابینه با مشکلاتی همراه خواهد بود. نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برکناری گالانت به شکل مستقیم بر هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش و دیگر فرماندهان ارشد رژیم تأثیر بگذارد و سبب راه افتادن موجی از استعفاها در دستگاه نظامی رژیم شود؛ اتفاقی که جیک سالیوان، مشاور امنیت داخلی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا آن را پیش‌بینی کرده و تغییر گالانت در دوران جنگ را جنون نتانیاهو خوانده بودند. 
به گزارش سازمان رادیو و تلویزیون حکومتی اسرائیل، توافق بین نخست‌وزیر و رئیس حزب امید نو نیز امضا شده و انتظار می‌رفت بیانیه توسعه دولت و برکناری گالانت و انتصاب ساعر به طور همزمان در ساعات پایانی سه‌شنبه منتشر شود. 
* اعتراف اسرائیلی‌ها: جبهه شمال در کنترل نصرالله
کابینه رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه در جلسه‌ای اضطراری، همزمان با موافقت با توسعه اهداف جنگی در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی، دستور بازگرداندن ده‌ها هزار شهرک‌نشین فراری به خانه‌های خود در شمال را صادر کرد. 
در همین حال روزنامه اسرائیل هیوم خبر داد نتانیاهو به فرمانده جبهه شمالی ارتش دستور داده منطقه حائل در جنوب لبنان را اشغال کند. با وجود این تحرکات اما یک عضو پیشین کنست معتقد است نتانیاهو نمی‌تواند تغییری در جبهه شمالی به وجود بیاورد. «عودید فوریر» در این باره گفت: «صبح روز یکشنبه یک موشک از یمن به مرکز اسرائیل (فلسطین اشغالی) و مناطق کاملا حفاظت‌شده اصابت کرد، این در حالی است که جبهه شمالی ما در کنترل سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله که میزان و شدت آتش را در جبهه شمالی تعیین می‌کند، است و نیروهای ارتش اسرائیل در نوار غزه همچنان در رنج و خستگی هستند».
«درون گبیش» ژنرال ذخیره ارتش صهیونیستی و فرمانده اسبق نیروی هوایی رژیم  نیز در همین راستا گفت: «اسرائیل باید کاری برای احیای قدرت بازدارندگی خود انجام دهد، زیرا این بازدارندگی بشدت فرسایش یافته است و این منطقی نیست که ما صرفا در موضع دفاعی بمانیم. اگر حادثه 7 اکتبر اتفاق نمی‌افتاد و برای نخستین‌بار یک نیروی عربی نمی‌توانست این‌گونه به اسرائیل حمله کند و اسرائیلی‌ها را به‌ اسارت بگیرد، آیا اسرائیل امروز در معرض تهدید جنگ چندجبهه‌ای قرار می‌گرفت؟»
***
حمله پهپادی مقاومت عراق به موضع اسرائیلی در اردن
مقاومت اسلامی عراق برای دومین روز پیاپی یک موضع رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد. یکی از گروه‌های وابسته به حشدالشعبی در ادامه عملیات‌های خود در چارچوب حمایت از مردم و مقاومت غزه در برابر نسل‌کشی رژیم اشغالگر، روز دوشنبه گذشته طی یک حمله پهپادی غافلگیرانه، یک موضع متعلق به اسرائیل در غور اردن در فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار داد. مقاومت اسلامی عراق قول داد به عملیات‌های خود برای نابودی سنگرهای دشمن با سرعت فزاینده ادامه خواهد داد. این در حالی است که همین گروه روز یکشنبه نیز مواضع اسرائیلی‌ها در حیفای اشغالی را هدف حمله پهپادی قرار داده بود. 
***
ادعای ترور نافرجام رئیس ستاد پیشین ارتش اسرائیل
رسانه‌های عبری بعد از ظهر دیروز مدعی شدند آویو کوخاوی، رئیس سابق ستاد کل ارتش صهیونیستی هدف یک ترور ناکام قرار گرفته است. منابع اسرائیلی، جنبش حزب‌الله لبنان را  عامل طرح ترور کوخاوی به وسیله منفجر کردن بمبی پیشرفته هنگام بازدید او از مناطق مرزی شمالی فلسطین اشغالی معرفی کرده‌اند. بر اساس این گزارش، سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل (آمان) مدعی خنثی‌سازی بمب مزبور  شده و سازمان امنیت داخلی رژیم (شاباک) هم تصویری از یک بسته انفجاری به همراه گوشی تلفن منتشر کرده است. هنوز حزب‌الله لبنان به این ادعای صهیونیست‌ها واکنشی نشان نداده اما به نظر می‌رسد این ادعای کذب بخشی از جنگ روانی و عملیات تروریستی گسترده اسرائیل در لبنان باشد؛ عملیاتی مرموز که طی آن صدها دستگاه پیامرسان (پیجر) به طور همزمان در شهرهای مختلف لبنان منفجر شدند. احتمالا منشأ این انفجارها پالس‌های کدگذاری شده‌ای است که توسط عوامل اسرائیلی به دستگاه‌های الکترونیک مزبور ارسال شده است.

 


Page Generated in 0/0053 sec