printlogo


کد خبر: 292203تاریخ: 1403/6/28 00:00
«جلال اسدی» خادم فداکار اباعبدالله(ع) جان ۱۵۰ زائر کربلا را از آتش نجات داد و خود آسمانی شد
جلال ایثار

گروه اجتماعی: شهامت، شجاعت و شهادت‌طلبی ذات افرادی است که برای خدمت بی‌منت به خلق در هر شرایطی بی‌ادعا به آب و آتش می‌زنند، جان‌نثاری می‌کنند تا دل‌ها آرام گیرند و جان‌ها حفظ شوند؛ مقوله‌ای که «جلال اسدی» منجی زائران کربلا آن را مشق کرد. او در یک حادثه آتش‌سوزی، ققنوس‌وار به دل آتش زد و توانست جان 150 زائر اباعبداالله الحسین(ع) را نجات دهد و پس از این اقدام فداکارانه حیرت‌انگیز، خود در آتش سوخت ولی نامش جاودانه شد. مراسم باشکوه تشییع ناجی زائران کربلا دیروز در بجنورد با حضور مسؤولان و مردم شهیدپرور این شهر برگزار شد. حکایت آسمانی شدن مرحوم جلال اسدی این است که در ایام پیاده‌روی اربعین، ۲۰ مرداد ماه هتل مجاور موکب آرمان حسین(ع) دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در شهر کربلا دچار آتش‌سوزی می‌شود. شرایط بحرانی و در خطر بودن جان زائران، خادم موکب دانشگاه را بر آن داشت برای نجات زائران اباعبدالله(ع) فداکارانه دل به آتش بزند. جلال اسدی، همکار معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی که سابقه خادمی در هیئات مذهبی و موکب اربعین را داشت، با رفتن به طبقه هفتم هتل تمام زائران را نجات داد اما خود گرفتار آتش بی‌امان شد و با ۵۲ درصد سوختگی، پس از یک ماه تحمل درد و رنج ناشی از جراحات، دعوت حق را لبیک گفت. جلال  اسدی ۴۲ ساله از کارکنان معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد با ۱۱ سال سابقه کاری بود. یک پسر ۱۵ ساله به نام «نیما» و یک دختر ۱۱ ساله به نام «نیوشا» از او به یادگار مانده است. اسدی قبلا یک بار عازم سفر اربعین شده بود. امسال نیز پیش از شروع برپایی موکب اربعین مشخص نبود مسافر این خدمت بزرگ خواهد شد ولی دست تقدیر او را ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ راهی این سفر کرد. مسؤولیت جلال در دانشگاه، سرآشپزی آشپزخانه دانشگاه بود و او با هماهنگی دانشگاه برای انجام همین کار در موکب آرمان حسین(ع) دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عازم شهر کربلا شده بود. 
این موکب امسال میزبان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در عمود ۱۴۰۰ شهر کربلا و مجاور هتل المنار بود. پیش از حضور دانشجویان، آماده‌سازی‌هایی در آن انجام شد. طبق اعلام مسؤولان دانشگاه ۳ هزار دانشجو در ایام اربعین این موکب را برای اسکان انتخاب کرده بودند. جلال اسدی به‌رغم اینکه وظیفه اصلی‌اش آشپزی در این موکب بود اما بنا بر تکلیف به سایر بخش‌ها نیز کمک می‌کرد و به گفته خادمان حاضر در موکب از شست‌وشوی پتو‌ها برای زئران گرفته تا تی کشیدن حسینیه را در روز‌های پیش از آغاز کار موکب انجام می‌داد. جلال ساعت ۱۵ بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ که همه زائران در حال استراحت بودند، در حال شست‌وشوی پتو‌های موکب به همراه دوست خود احسان جعفری بود. در همان حین آنها متوجه دود سفیدی در طبقه هشتم هتل مجاور موکب می‌شوند. در آن ساعت اکثر زائران هتل در حال استراحت بودند و در پی تاخیر نیروهای آتش‌نشانی، جلال و احسان تصمیم می‌گیرند زائران حاضر در اتاق‌های هتل را از این حادثه هوشیار کنند. آنها تصمیم داشتند با داد و فریاد زدن و به در‌ها کوبیدن سبب خروج زائران از هتل شوند و تا طبقه سوم با هم پیش می‌روند. مردم هم سراسیمه از خواب بیدار می‌شوند و داخل راهرو‌ها به سمت طبقات پایین می‌دوند. احسان نیز با جمعیت به سمت بیرون از هتل حرکت می‌کند. او وقتی به ورودی هتل می‌رسد، متوجه عدم حضور جلال در جلوی در هتل می‌شود. وی که به دنبال جلال در پایین هتل می‌گردد، به یک‌باره متوجه حضور فردی در پنجره طبقه هفتم هتل می‌شود که خطر‌ را به جان ‌خریده تا خطری جان زائران را تهدید نکند. جلال اسدی برای نجات جان ۱۵۰ زائر این اقدام فداکارانه را انجام داد. شجاعت جلال برای نجات جان انسان‌ها و رفتن به دل آتش، زمانی بیشتر نمایان می‌شود که در نظر بگیریم انجام چنین کاری از عهده هر کسی برنمی‌آید. وی که قرار بود صرفا کار‌های خود را در موکب آرمان حسین به عنوان آشپز انجام دهد، از روی حس نوع‌دوستی تصمیم به چنین اقدام فراطبیعی‌ای می‌گیرد و تا بالاترین طبقات هتل برای نجات جان زائران اربعین حسینی، به عمل انسانی و اجرای تکلیف خود ادامه می‌دهد. سرانجام ناجی بجنوردی که محور اصلی روایت ما از یک انسان والا بود، ۲۳ شهریور، پس از ۳۵ روز مراقبت پزشکان، با جراحات شدید سوختگی ۵۲ درصدی در بیمارستن سوانح سوختگی شهید مطهری تهران به لقاءالله پیوست. وقتی در بیمارستان از جلال پرسیدند چرا این کار را انجام دادی؟ او پاسخ داد: «برای همان کسی که جانم را مدیون او هستم و هر وقت برسد جانم را پیشکشش می‌کنم.» شب دوشنبه 26 شهریور حجت‌الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در پاسخ به سوالی درباره مطالبه مردمی برای شهید خوانده شدن جلال اسدی گفت: این برادر عزیزمان، جناب آقای اسدی، قطعاً اجر و مزد شهید را نزد خداوند خواهند داشت. حتی اگر به صورت رسمی اعلام نشود، ایشان به ‌خاطر کاری که انجام دادند، اجر و مزد خود را نزد خداوند خواهند داشت. حجت‌الاسلام نوری به خبرگزاری دانشجو گفت: این مطالبه‌ای است که از سوی مردم، خانواده و برخی عزیزان مطرح شده و ما نیز پیگیر این موضوع هستیم. قرار شده با نهاد‌های مسؤول و مجموعه‌های مرتبط صحبت و این موضوع پیگیری شود. 
همچنین استاندار خراسان شمالی درباره اقدام ایثارگرانه ناجی بجنوردی در پیامی نوشت: مرحوم جلال اسدی که در ایام اربعین در آتش‌سوزی هتل، ایثارگرانه به کمک زائران حضرت اباعبدالله(ع) شتافت، باعث نجات ده‌ها انسان شد. مرحوم اسدی با انگیزه‌ای فراتر از محاسبات مادی و برای رضای الهی به کمک زائران سیدالشهدا(ع) شتافت و پس از تحمل جراحات و سوختگی‌های ناشی از این عملیات ایثارگرانه، بالاخره رضوان الهی را در سرای باقی به جان خرید و محبوب قلوب مومنان شد. یکی از کلماتی که پس از درگذشت آقای جلال اسدی در این چند روز بار‌ها پیش از نام وی بر زبان‌ها آمده، واژه شهید است. مردم این اقدام انسانی و عمل به تکلیف شرعی ناجی بجنوردی را در دستگاه حماسه‌ساز اربعین، نوعی ایثارگری می‌دانند. جلال در ذهن مردم همچون یک قهرمان نقش بسته که در راه خدا برای نجات جان ۱۵۰ زائر اربعین حسینی تا آخرین نفس تلاش کرد، الگویی که چشمه دیگری از حرکت عظیم اربعین را در چشم همه جهانیان نمایان خواهد کرد. با توجه به مطالبه عمومی اعلام رسمی شهادت جلال اسدی از سوی مردم و پیگیری مسؤولان استانی، لزوم ورود بموقع و دغدغه‌مندانه سازمان‌های متولی همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان حج و زیارت و بررسی دقیق این موضوع حائز اهمیت است.

Page Generated in 0/0086 sec