printlogo


کد خبر: 292263تاریخ: 1403/7/1 00:00
اخبار

«در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در اسکار
هیات انتخاب و معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، پس از ۱۰ روز بررسی و بازبینی فیلم‌های حائز شرایط، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا را به عنوان نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد. نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق‌کریمی، مهدی سجاده‌چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین‌العابدین اعضای ۹ نفره هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در نودوهفتمین دوره آکادمی اسکار را تشکیل می‌دادند.
فیلم مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا 3 نامزد نهایی این هیات بودند. در نشست نهایی این هیات، شبنم مقدمی به اتفاق آرا به عنوان سخنگو انتخاب شد.
***
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی  درگذشت محمود حکیمی
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت محمود حکیمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است:
«خبر کوتاه اما ناگوار آسمانی شدن نویسنده پیشکسوت و پژوهشگر فروتن، استاد محمود حکیمی موجب تألم و تاثر فراوان شد. روایتگری دغدغه‌مند، قصه‌گویی روشنگر و نویسنده‌ای چیره‌دست که با شناخت از زبان و ذایقه نسل نورسته‌ هم روزگار خویش، بیش از نیم‌قرن با قلم توانای خود به بیان شیرین و دلنشین زوایایی ماندگار از تاریخ و تمدن ایران و معارف اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام پرداخت و جمله‌ آثارش، کتاب‌هایی شد که نقشبند باورهای نوجوانان و جوانان سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دهه‌های پس از آن شد. بی‌تردید این نویسنده دردآشنا، با به‌کارگیری زبان روزآمد آن دوران، نقشی قابل اعتنا در تعمیق آموزه‌های دینی و معرفتی و آگاهی‌های تاریخی نسل برخاسته از انقلاب ایفا کرد و از این منظر رواست که بگوییم وامدار معرفت‌بخشی اوییم».
محمود حکیمی، پژوهشگر و نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی و کودک و نوجوان پس از تحمل یک دوره بیماری در ۸۰ سالگی از دنیا رفت. «رودخانه خروشان عشق»، «راه بازرگان»، «در مدرسه ناصرخسرو قبادیانی»، «مبانی ادبیات کودک و نوجوان» و... از جمله آثار این مولف به ‌شمار می‌رود.
حکیمی پس از تحمل یک دوره بیماری و وخامت وضعیت جسمانی در روزهای اخیر، صبح جمعه ۳۰ شهریور در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت.
***
نمایش‌های «بی‌پایانی» و «خالی» در تئاتر شهر تمدید شدند
نمایش‌های «بی‌پایانی» به کارگردانی صحرا فتحی و «خالی» به کارگردانی مجید رحمتی با استقبال مخاطبان تا پایان هفته جاری در مجموعه تئاتر شهر تمدید شدند. 
نمایش «بی‌پایانی» که نویسنده آن صحرا فتحی است و تهیه‌کنندگی آن را رها جهانشاهی بر عهده داشته، روایتی از ۳ دوست قدیمی است که بعد از مدت‌ها دور هم جمع می‌شوند و دست تقدیر سرنوشت‌شان را زیر و رو می‌کند. الهام شعبانی، حدیث میرامینی و مهسا طهماسبی بازیگران این نمایش هستند، بی‌پایانی همه‌روزه ساعت 18:15 در سالن سایه میزبان علاقه‌مندان است. همچنین نمایش «خالی» با نویسندگی کهبد تاراج و تهیه‌کنندگی حسن جودکی نیز با توجه به استقبال مخاطبان تا جمعه 6 مهرماه در سالن قشقایی روی صحنه می‌رود. این نمایش روایتی از مواجهه ۳ شخصیت با احمد دلجو، مداح و چهارپایه‌خوان معروف بازار تهران است. مهرداد ضیایی، ارسطو خوشرزم، مازیار مهرگان، لبخند بدیعی و امین میری بازیگران این نمایش هستند.
***
«جهان غیرموازی» بهترین فیلم جشنواره انگلستان شد
فیلم کوتاه «جهان غیرموازی» به نویسندگی و کارگردانی محمد یراقی که پیش‌تر به عنوان یکی از آثار منتخب بیست‌ونهمین دوره جشنواره بین‌المللیPortobello Film Festival انگلستان به نمایش درآمده بود، در مراسم اختتامیه توانست جایزه بهترین فیلم کوتاه بین‌المللی را از آن خود کند. جشنواره پرتوبلو انگلستان از ۲۹ آگوست تا ۱۵ سپتامبر برگزار شد. ماه گذشته نیز «جهان غیرموازی» در بیستمین دوره جشنواره فیلم کوتاه Budapest Short Film FestivalBuSho مجارستان، معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه این کشور، در بخش پانوراما اکران شد. حق پخش انحصاری فیلم کوتاه «جهان غیرموازی» در اختیار کمپانی ایتالیایی «Alpha Film» قرار دارد. «جهان غیرموازی» یک درام اجتماعی است که با همکاری بیش از ۳۰ بازیگر در نقش‌های مختلف، چند روز از زندگی یک دختر ۶ ساله در یک جامعه طبقاتی را روایت می‌کند و شرایط سخت زندگی کودکان کار را به تصویر می‌کشد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «اتفاقاتی که در عصر حاضر در حال رخ دادن هستند، متعلق به جهان موازی یا غیرواقعی نیستند و همه ما در وقوع آنها مقصر یا تأثیرگذاریم».
***
«آذرخش و رقص فانتوم‌ها» رونمایی می‌شود
مراسم رونمایی از کتاب «آذرخش و رقص فانتوم‌ها» نوشته صادق وفایی دوشنبه دوم مهرماه توسط انتشارات سوره مهر در حوزه هنری برگزار می‌شود. این کتاب شامل خاطرات آزاده خلبان، حسینعلی ذوالفقاری است.  «آذرخش و رقص فانتوم‌ها» پس از «بیگانه با ترس» و «شبح دوست‌داشتنی»، سومین‌ کتابی است که صادق وفایی درباره خلبانان نیروی هوایی بویژه خلبانان شکاری بمب‌افکن فانتوم F4 نوشته است. خاطرات امیر آزاده، خلبان ذوالفقاری در «آذرخش و رقص فانتوم‌ها» در ۹ فصل تدوین شده که عناوین‌شان به این‌ ترتیب است: «اتاق بازجویی و آن‌ زن نامحترم»، «در ایران اجکت نداریم!»، «پشت پیکر شهدا پناه گرفته‌ایم!»، «مبارزه با دیوارهای زندان»، «شیر حلال!»، «رقص باله فانتوم‌ها بین دره‌ها»، «رویای آن‌ بانوی روی ‌پوشیده»، «نقشه فرار» و «برنمی‌گردید، زنده بمانید و بپرید بیرون!». 

Page Generated in 0/0064 sec